MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Liczby i procenty

Redakcja
Obciążenia związane z zakupem i eksploatacją pojazdu wywołane podwyższeniem podatku akcyzowego na samochody i paliwa oraz inne związane z tym koszty przekroczyły poziom akceptowalny przez rynek. Obecnie stawka podatku akcyzowego od samochodów osobowych o pojemności silnika nie przekraczającej 2000 cm sześc. wynosi 6 proc. Wyższa stawka obowiązuje od 13 kwietnia. Najgorsze jest to, że nie widać żadnych oznak, świadczących o możliwości poprawy sytuacji, a informacje nadchodzące z rynku od poszczególnych producentów i dealerów potwierdzają, iż w następnych miesiącach możemy spodziewać się dalszego spadku sprzedaży.

Na polskim rynku spadła liczba sprzedanych samochodów

Od stycznia do maja br. Polacy kupili 230 633 samochodów osobowych. Jest to wynik o ponad 11 proc. gorszy niż przed rokiem. Natomiast sprzedaż w maju 2000 roku w porównaniu z majem 1999 roku spadła o prawie 26 proc. Od początku roku zarejestrowano około 29 tys. samochodów mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego.
 Nadal maleje udział w sprzedaży samochodów pochodzących z produkujących w Polsce fabryk. Na koniec maja wyniósł on 63,8 proc., był więc o 10 proc. mniejszy niż w roku 1999 i o 1 proc. mniejszy niż w kwietniu roku bieżącego. Jednocześnie, w tym samym okresie import samochodów wzrósł o 22,45 proc. do poziomu 83 485 sztuk.
 Zdaniem ekspertów spadek sprzedaży samochodów pochodzących z lokalnych zakładów i wzrost opłacalności importu był do przewidzenia już w 1992 roku, w momencie uruchomienia kontyngentu bezcłowego i ustalenia harmonogramu obniżania stawek celnych.
 Również segment samochodów klasy "niższej średniej" boleśnie odczuł skutki wprowadzenia nowych stawek podatkowych. Jego sprzedaż na poziomie 68 609 sztuk spadła w porównaniu z rokiem 1999 o ponad 23 proc. Podobnie zareagował segment klasy "wyższej średniej", w którym sprzedaż spadła z 24 tys. do 22,2 tysięcy samochodów. Jednak jego udział w rynku wzrósł o 0,4 proc. i wpłynął tym samym na średnią cenę sprzedaży całego rynku. Średnia cena sprzedanego samochodu w maju wyniosła 43 194,29 zł co w porównaniu z kwietniem dało 7-procentowy wzrost średniej ceny sprzedaży.
 Wzrost sprzedaży zanotowano w segmencie samochodów luksusowych, minivanów i samochodów terenowych. W przypadku samochodów luksusowych wyniósł on 29 proc., minivanów 32 proc., a samochodów terenowych prawie 17 proc. W tym też upatruje się przyczyny tak dużego wzrostu średniej ceny sprzedaży na polskim rynku.
 Maj nie przyniósł żadnych zmian w pierwszej piątce listy rankingowej najlepiej sprzedawanych marek. Fiat ze sprzedażą 68 172 sztuk utrzymał pierwsze miejsce, zaś na drugim utrzymało się Daewoo (49 747 sztuk). W porównaniu z kwietniem jako jedna z niewielu firm Daewoo zanotowało 5 proc. wzrost sprzedaży.
 Pozycja trzecia listy rankingowej przypadła w udziale firmie General Motors i sprzedawanym przez nią modelom marki Opel (17 960 sztuk). Czwarte miejsce zajęła Skoda (15 741 sztuk), a ostatnia pozycja pierwszej piątki listy rankingowej przypadła w udziale firmie Renault (13 tys. 866 sztuk). W rankingu modeli na pierwszym miejscu nadal znajduje się Fiat Seicento (29 598 sztuk). Drugie miejsce zajął Daewoo Matiz (20 378 sztuk), trzecie Daewoo Lanos (11 995 sztuk), wyprzedzając tym samym Skodę Felicję (11 647). Piąte miejsce listy przypadło Fiatowi Putno (10 891 sztuk). Kolejne miejsca zajęły: Fiat Uno (10 632 sztuk), Daewoo Tico (9 447 sztuk), Fiat 126 EL (7 674 sztuk), Opel Astra Classic (7 640 sztuk), Fiat Siena/Palio (5 996 sztuk).

(Z)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski