Jakie osobowe auta elektryczne reprezentują dziś europejską i światową czołówkę? Jednym z najlepiej sprzedających się dziś samochodów jest Opel Ampera-e, która niedawno, podczas próby bicia rekordu na jednym ładowaniu, pokonała trasę z Görlitz do Akwizgranu o długości 750 kilometrów (oficjalnie potwierdzony zasięg to 520 kilometrów).
Ale nie w Polsce
Auto to trafia dzisiaj przede wszystkim do odbiorców w Skandynawii, gdzie jego cenę ustalono na ok. 299 tys. koron szwedzkich (mniej niż 150 tys. zł).
W Polsce, niestety, co potwierdza dyrektor Wojciech Osoś z Opla, auta tego nie ma dziś w ofercie. Nabywców przysparza Amperze-e też wielofunkcyjność. Pojazdem tym może przemieszczać się pięć osób. Ma ono spory bagażnik o pojemności 381 litrów (1274 l przy złożonych siedzeniach).
Sytuacja z Amperą-e działa na rynku polskim na korzyść Nissana LEAF drugiej generacji, auta o podobnych gabarytach, które jest jednym z pierwszych samochodów przetestowanych w ramach nowego, restrykcyjnego protokołu, tzw. WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), uzyskując w warunkach wyłącznie pozamiejskich zasięg do 415 km na jednym ładowaniu, a w cyklu miejskim - 270 km.
Z kolei Renault, współpracujący w ramach koncernu PSA z Nissanem, ma w swojej ofercie model ZOE. Jest to pierwszy samochód, w którym jest montowany nowy, mocniejszy silnik elektryczny Renault R110 o mocy 80 kW (skrócił czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h, w stosunku do poprzedniego modelu, aż o 2 sekundy). Auto ma zasięg do 400 km.
Tesla elektryfikuje
Niespodzianką jest pojawienie się elektrycznego Hyundaia Kona. Ten kompaktowy SUV ma 482 km zasięgu na pełnym ładowaniu. Dzięki nowym bateriom zasięg tego auta jest większy niż IoniqaEV z tym samym silnikiem (312 km).
Punktem odniesienia dla wielu producentów jest Tesla, która - jak niegdyś Ford - chce swoimi autami podbić Amerykę i świat. Model 3 Long Range ma zasięg 499 km, ale kosztuje sporo, ponad 180 tys. zł netto. Osoby (bardzo) bogate spoglądają w kierunku Jaguara I-Pace, którego prototypowa wersja bardzo spodobała się w Genewie i ma wejść do produkcji jesienią. Auto to będzie miało moc 400 KM i zasięg ok. 430 km.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie, odc. 44
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?