Linia kolejowa Kraków - Katowice jest wielkim placem budowy...

Linia kolejowa Kraków - Katowice jest wielkim placem budowy [ZDJĘCIA]

Zdjęcie autora materiału
Sławomir Bromboszcz

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Stacja kolejowa w Krzszowicach. Nie ma części torów i peronu
1/17
przejdź do galerii

Stacja kolejowa w Krzszowicach. Nie ma części torów i peronu ©Małgorzata Gleń

Torowiska oraz dworce kolejowe w regionie zamieniły się w jeden wielki plac budowy. Trwa modernizacji linii E30 Kraków-Katowice oraz 93 Trzebnia-Zebrzydowice. Nie tylko pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość - utrudnienia będą coraz większe.
Zobacz galerię
Zdemontowane tory, ściągnięte podkłady, tony materiałów budowlanych i maszyn składowanych wzdłuż linii - tak obecnie wygląda sytuacja na kolei w Małopolsce. Roboty trwają m.in. w Krakowie, Zabierzowie, Rudawie, Krzeszowicach i Trzebini. Widać już pierwsze efekty. Dwa tygodnie temu otwarty został nowy peron w Jaworznie Szczakowej. Z części nowej infrastruktury korzystają również pasażerowie w Krakowie Mydlnikach i Rudawie.


Rozbierają stare kładki


Prace nabrały tempa, co szczególnie widać w okolicy dworca kolejowego w Trzebini. Rozebrano tam m.in. sporą cześć torowiska i fragment kładki nad torami. Pasażerowie mogą nią dojść z dworca na drugi peron, jednak już nie dostaną się dalej. To duże utrudnie, bo korzystali z niej nie tylko pasażerowie, ale także osoby chcące skrócić sobie drogę z os. Bereska do centrum.

- Teraz trzeba nadkładać kilometrów i iść przez wiadukt kolejowy. Nie jest to przyjemne, szczególnie, że trwa także jego remont - twierdzi Tomasz Rybarczyk, mieszkaniec Trzebini.

Podobne utrudnienia czekają osoby korzystające z kładki przy dworcu w Chrzanowie. Tam dodatkowo zamknięty został znajdujący się przy konstrukcji parking. To teren kolei, który służył pracownikom oraz rodzicom dowożącym dzieci do pobliskiego przedszkola. Teraz samochody parkują m.in. na alei Henryka, co utrudnia jazdę na odcinku od Starej Huty do Siennej. Zwolnienie placu było konieczne, by mogły tamtędy poruszać się duże maszyny budowlane. Ludzie obawiają się, czy kolei po zakończeniu remontu ponownie udostępni ten teren pod parking.

- Nie ma jeszcze podjętych decyzji, co się stanie z placem po zakończeniu inwestycji - informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Będą przejścia podziemne


Docelowo stare kładki mają zostać całkowicie zdemontowane. Zastąpią je przejścia podziemne. Ma to być wygodniejsze rozwiązanie dla podróżnych oraz umożliwi zamontowanie urządzeń ułatwiających dotarcie do peronu osobom niepełno-sprawnym. Na obecnych kładkach nie ma podjazdów dla wózków. Ich montaż nie rozwiązałby problemu, gdyż byłby zbyt strome, więc osoba poruszająca się na wózku nie byłaby w stanie samodzielnie dostać się na peron. Obecnie problemy z tym mają również rodzice z dziećmi w wózkach i osoby z bagażami na kółkach.

- Przeniesienie wózka na peron po stromych schodach wymaga sporo siły. Staram się zawsze kogoś poprosić o pomoc. Jestem bardzo ostrożna, bo w wóz-ku wiozę swoje dziecko, a nie worek kartofli - podkreśla Anna Tomaszkiewicz, mieszkanka Chrzanowa.

W przypadku Trzebini dodatkowym argumentem za budową przejścia podziemnego jest podniesienie prędkości pociągów na tej linii do 160 km/godz.

- W takim przypadku, ze względów bezpieczeństwa, rezygnuje się z elementów infrastruktury ulokowanych nad torami kolejowymi - wyjaśnia Piotr Hamarnik.

Większości osób to rozwiązanie się podoba, choć pojawiają się także obawy. Niektórzy uważają, że strach będzie tamtędy chodzić np. nocą.

Budowa przejścia podziemnego w Chrzanowie zakończy się na przełomie 2019 i 2020 r., natomiast w Trzebini na początku 2020 r. Jest to zadanie etapowe, więc część obiektu może być udostępniona podróżnym wcześniej.

Budowa nowych przejść to fragment modernizacji linii E30. Koszt remontu odcinka E30 Katowice-Kraków wynosi ponad 2 mld zł. Zakończenie prac na całej trasie planowane jest na 2020 r. Wówczas podróż pociągiem ma stać się szybsza. Obecnie z Chrzanowa do Krakowa jedzie się nawet 2 godz., bo niektóre kursy realizowane są przy wykorzystaniu autobusów, do których w Krzeszowicach przesiadają się pasażerowie. Po zakończeniu prac będzie można dojechać do Krakowa w czasie ok. 50 min, to znaczy tyle co kilkanaście lat temu.

Nowy wiadukt kolejowy w Trzebini


W trzecim kwartale tego roku ma rozpocząć się budowa wiaduktu kolejowego na ul. Słowackiego w Trzebini. Obiekt ten zastąpi dotychczasowy przejazd z rogatkami. Budowa wiaduktu poprawi bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz upłynni ruch. Obecnie czasem na otwarcie szlabanów trzeba czekać kilkanaście minut. Inwestycja wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami dla kierowców, gdyż droga zostanie zamknięta, a objazd wytyczony DK 79.

Budowa w Balinie i Luszowicach


Na zaawansowanym etapie znajduje się budowa wiaduktów w Balinie i Luszowicach (gm. Chrzanów). Obiekt w Balinie zastąpi przejazd z rogatkami, by upłynnić ruch w tym miejscu. W Luszowicach zostanie wybudowany wiadukt ok. 60 metrów dalej w kierunku Jaworzna od starego przejazdu. Dotychczasowy jest zbyt mały, ruch odbywa się tam wahadłowo, a piesi przeciskają się pomiędzy samochodami. Nowy będzie wyższy i szerszy. Ma mieć dwa pasy jezdni. Zakończenie budowy wiaduktów planowane jest na pierwsze półrocze 2019 r.



ZOBACZ KONIECZNIE:



FLESZ: Uważaj na kleszcze, szczególnie latem

Źródło: vivi24

Komentarze (2)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Z Katowic do Krakowa

Wacek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

Chyba z Katowic do Krakowa. W końcu to na Śląsku kolej powstała jako pierwsza i z zachodu dotarła na wschód do Krakowa i dalej.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Rocznik.

yayaya (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

No tak. Kolej w Katowicach powstała w 1846 r. a w Krakowie rok później. Roj poźniej bo w 1846 roku w Krakowie akurat wybuchło Powstanie więc raczej nie było czasu.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Etap powiatowy zakończony

NAUCZYCIEL ROKU | Etap powiatowy zakończony

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?