Linia kolejowa Kraków – Myślenice. Kolejny krok w kierunku jej budowy

Grzegorz Skowron
Na przełomie 2018 i 2019 roku będzie wiadomo, czy budowa nowej linii kolejowej Kraków – Myślenice ma racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie. Wtedy będzie gotowa koncepcja i studium wykonalności dla tej inwestycji.

Urząd Marszałkowski właśnie ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice. Firma, która podpisze umowę, będzie mieć pięć miesięcy na przygotowanie dokumentu.

Opracowanie ma określić możliwości realizacji i wskazać przebieg linii kolejowej Kraków – Myślenice oraz warunki jej włączenia w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Autorzy studium muszą wskazać możliwości organizacyjne, techniczne i finansowe realizacji inwestycji, określić potencjalne, możliwe przebiegi linii wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz wskazać rozwiązanie optymalne.

Zobacz jak Kraków się zmienił przez 74 lata. Zdjęcie lotnicz...

To kolejny krok w kierunku budowy nowej linii kolejowej w Małopolsce. Od dłuższego czasu zabiegają o nią samorządy lokalne, ale inwestycja nie znalazła się w krajowym planie inwestycji kolejowych.

Początkowo także władze województwa małopolskiego nie przewidywały podjęcia przygotowań do budowy tej linii, ale w marcu linia kolejowa Kraków – Myślenice znalazła się w planie zagospodarowania przestrzennego województwa małopolskiego. Dokument nie gwarantował jej budowy, ale zalecał przystąpienie do analiz, których efektem może być decyzja o realizacji tej inwestycji w przyszłości. I ogłoszony właśnie przetarg na studium wykonalności jest pierwszą taką analizą.

Pomysł na budowę tej linii nie jest niczym nowym. Tory z Krakowa do Myślenic, a nawet do Mszany Dolnej planowali Austriacy już ponad sto lat temu. Przedsięwzięcie zniweczyła I wojna światowa, potem były kolejne próby przed drugą wojną światową i te spełzły na niczym. Do pomysłu wrócono jeszcze w latach 70, też żadne decyzje nie zapadłty. Dziś koszty tej inwestycji szacowane są na 3-4 mld zł.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
lol

No ale nie dworzec czołowy w mieścinie 20 tys mieszkańców z rozproszoną zabudową. Sorry jest stacja w Radziszewie pare kilometów można podjechac autem zostawić i jechać pociągiem do Krakowa.

l
lol

Dokładnie tam mają stacje kolejową w Radziszowie, zrobić dobry dojazd. Park and Ride. Autobusy skomunikowane z pociągami i będą smigać.

l
lol

Ogólnie nie wiem co to za zwyczaj, budować samą autostradę w Polsce. Gdyby razem z S7 zbudowano linie kolejową wzdłóż autostrady i rzeki z Myślenic do Nowego Targu to to wszysto miałoby ręce i nogi. Choć dużo bardziej potrzebna jest modernizacja do 160km/h linii Kraków - Oświęcim - Czechowice Dziedzice. Czy linia Kraków - Olkusz - CMK

s
sss

Porażka intelektualna i finansowa.

m
mistrz robót drogowych

A nic bym nie robił i odciął to Zad...ie Małopolski od reszty świata gdyby te bzdury wypisywała większość ale to kilka zaKODowanych osób i sfrustrowany nie mogący przeżyć porażki były wójt jednej z miejscowości wymienionej w komentarzach.Kolej to konieczność i im szybciej tym lepiej za kilka lat nie wjedziecie do Krakowa a już słynnymi TDI kami w szczególności.Ale do tego trzeba władzy która myśli przyszłościowo a nie zajmuje sie wieżami widokowymi czy strzelnicami.

L
Lol

W tej cenie to mozna metro zbudowac dla 500 tys mieszkancow a nie kolej dla 20 tys. Zrobic ostatmi koncowy przystanek w Klinach przy wezle autostradowym i p+r i sobie z myslenic dojada do metra autem czy autobusem, a potem w 15min do centrum i w 30 min ma nowa hute. A nje takie ksiezycowe inwestycje jak kolej do jednej wioski. Jeszcze w tunelach przez pagorki.

G
Gość

Dokumenty miały być na koniec czerwca gotowe jak deklarował Krupa ze spółka?
I co????

G
Gość

Milion złotych od rządu dla Pcimia to absolutny przypadek i żadna kampania wydmuszka za naszą kasę. Wójt z PiS, były wójt z PiS, rząd PiS.

M
Maciejas

KAŻDA NOWA LINIA KOLEJOWA MA SENS ! BO NIE DA SIĘ ROZWIJAĆ W OPARCIU TYLKO O INFRASTRUKTURĘ DROGOWĄ KTÓRA MA OGRANICZONE MOŻLIWOŚCI ! LIKWIDACJA LINII KOLEJOWEJ NOWY TARG CZARNY DUNAJEC PODCZERWONE TO BYŁ KOSZMARNY BŁĄD TEŻ TRZEBA KONIECZNIE GO NAPRAWIĆ ! LINIA KOLEJOWA DO MYŚLENIC A PÓŹNIEJ DALEJ MSZANY TO BARDZO DOBRY POMYSŁ ! SZKODA TYLKO NA WYDAWANIE KASY NA JAKIEŚ TEORETYCZNE UZASADNIENIE TEJ OCZYWISTOŚCI !!!

C
Corleone

Nie jest niczym nowym, że takie plany są elementem kampanii przedwyborczej, ale w tym przypadku o możliwości budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic było mówione już wcześniej. Poza tym nawet jeśli to faktycznie jest element kampanii wyborczej PO, PSL czy kogoś tam jeszcze i dzięki temu taka linia powstanie, to ja nie mam nic przeciwko.

K
KRK

Koledzy z PO/PSL fundują sobie kampanię wyborczą za naszą kasę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3