WIDEO: Trzy Szybkie
Pomiary geodezyjne i badania geologiczne związane z planowaną inwestycją trwają już w gminie Biskupice. Pracownicy firmy geodezyjnej pojawili się w Jawczycach i Zabłociu, gdzie ma powstać m.in. nowy trakt, który połączy drogę powiatową z wylotem tunelu kolejowego, projektowanego do przysiółka Surówki w Jawczycach.
Wstępne pomiary ruszyły także w gminie Gdów, natomiast główne tego typu prace zaplanowano tu od 10 lutego do 30 kwietnia br: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Marszowicach i Gdowie.
W tym samym terminie zapowiedziano badania na zachodzie gminy Niepołomice: w Suchorabie, Zagórzu, Staniątkach, Zakrzowcu, Podłężu i Zakrzowie, a także w gminie Wieliczka (rejon Węgrzc Wielkich i Kokotowa).
W ramach tych robót wykonanych zostanie w powiecie wielickim 1537 otworów badawczych o głębokości od 3 do 65 metrów oraz laboratoryjne badania prób gruntów i wód podziemnych.
Wyburzenia w rejonie Niepołomic i Gdowa
Nowa linia kolejowa ma zaczynać się w Węgrzcach Wielkich w gminie Wieliczka (od obecnej stacji PKP), a w stronę Podłęża poprowadzono ją wyłącznie po polach. Wielicki odcinek „Piekiełka” ma mieć długość 1,5-2 km.
W gminie Niepołomice (ok. 7 km torów przez Podłęże, Zakrzów, Suchorabę i Zagórze) zakwalifikowano do rozbiórki 13 budynków mieszkalnych, przede wszystkim w Podłężu (przysiółek Rudzice) oraz Zakrzowie. Do wcześniejszych takich planów dopisano obecnie m.in. jeden dom w rejonie estakady (ok. 1,5 km) planowanej w okolicy autostrady w Podłężu.
Biskupicki odcinek linii będzie liczył jedynie 150-200 m, natomiast w gminie Gdów kolejowa infrastruktura powstanie na ok. 20 km.: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach oraz częściowo w Zręczycach.
- Z przekazanych nam informacji wynika, że do rozbiórki przeznaczonych będzie dziewięć budynków (wcześniej była mowa o 4-5 – red.) w tym pięć domów i cztery zabudowania gospodarcze. Wyburzenie będą konieczne: w Podolanach (trzy obiekty), Zręczycach, Zalesianach i Liplasie – powiedział nam wójt Gdowa Zbigniew Wojas.
Natomiast Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe podaje, że takie dane nie obejmują budynków gospodarczych (w gminie Niepołomice) i nie są ostateczne.
- Mogą się one zarówno nieco zmniejszyć, jak i zwiększyć. Precyzyjne wskazanie dokładnej liczby obiektów do wyburzenia, poznamy na etapie opracowywania projektów budowlanych, które dla tego odcinka powinny zostać zatwierdzone w 2021 roku – informuje rzecznik prasowy PKP PLK.
650-700 mln zł tylko w powiecie wielickim
Według szacunków taka kwota będzie potrzebna na wykonanie nowej infrastruktury kolejowej w czterech wielickich gminach.
Kolejowe stacje i przystanki przewidziano tu: w Podłężu (przysiółek Balachówka), Zagórzu, Wiatowicach, Gdowie (rejon ronda na ul. Bocheńskiej) i Zagórzanach/Zalesianach. Na nowej trasie będą także obecne stacje PKP w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie.
Powstanie także co najmniej jeden kolejowy tunel (w Suchorabie) oraz dwie estakady: w Podłężu i nad Wielicką Strefą Aktywności Gospodarczej „Kokotów – Brzegi”.
Na budowę całości „piekielnego” szlaku kolejowego Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszana Dolna potrzeba 3,8 mld zł (wyliczenia z 2015 roku). Plan zakłada, że nowa linia będzie gotowa do 2030 roku.
- Zatrzymanie burmistrza przez CBA. Niepołomice w szoku
- Obwodnica Podłęża będzie dużo droższa i po terminie
- Powiat wielicki. Gminy pod ścianą. Opłaty za śmieci ostro w górę
- Wieliczka. Są razem od pół wieku. Otrzymali złote medale [ZDJĘCIA]
- Występy małych regionalistów oglądały tłumy! Zabrakło miejsc
- Wieliczka. Ogromny Park pod Baranem za ponad 6,6 mln zł. Rusza budowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?