Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko w powiecie wielickim. Więcej zabudowań do rozbiórki

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Badania geologiczne na potrzeby kolejowej inwestycji w gminie Biskupice
Badania geologiczne na potrzeby kolejowej inwestycji w gminie Biskupice Urząd Gminy Biskupice
W powiecie wielickim nowa infrastruktura kolejowa ma powstać w gminach: Wieliczka, Niepołomice, Biskupice i Gdów. Przygotowania do budowy linii, która przez dziesiątki lat pozostawała w sferze planów, są w pełni. Ruszyły badania geologiczne. Zmieniają się wyliczenia dotyczące ilości obiektów, które powinny zniknąć, jeśli inwestycja dojdzie do skutku.

WIDEO: Trzy Szybkie

Pomiary geodezyjne i badania geologiczne związane z planowaną inwestycją trwają już w gminie Biskupice. Pracownicy firmy geodezyjnej pojawili się w Jawczycach i Zabłociu, gdzie ma powstać m.in. nowy trakt, który połączy drogę powiatową z wylotem tunelu kolejowego, projektowanego do przysiółka Surówki w Jawczycach.

Wstępne pomiary ruszyły także w gminie Gdów, natomiast główne tego typu prace zaplanowano tu od 10 lutego do 30 kwietnia br: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Marszowicach i Gdowie.

W tym samym terminie zapowiedziano badania na zachodzie gminy Niepołomice: w Suchorabie, Zagórzu, Staniątkach, Zakrzowcu, Podłężu i Zakrzowie, a także w gminie Wieliczka (rejon Węgrzc Wielkich i Kokotowa).

W ramach tych robót wykonanych zostanie w powiecie wielickim 1537 otworów badawczych o głębokości od 3 do 65 metrów oraz laboratoryjne badania prób gruntów i wód podziemnych.

Wyburzenia w rejonie Niepołomic i Gdowa

Nowa linia kolejowa ma zaczynać się w Węgrzcach Wielkich w gminie Wieliczka (od obecnej stacji PKP), a w stronę Podłęża poprowadzono ją wyłącznie po polach. Wielicki odcinek „Piekiełka” ma mieć długość 1,5-2 km.

W gminie Niepołomice (ok. 7 km torów przez Podłęże, Zakrzów, Suchorabę i Zagórze) zakwalifikowano do rozbiórki 13 budynków mieszkalnych, przede wszystkim w Podłężu (przysiółek Rudzice) oraz Zakrzowie. Do wcześniejszych takich planów dopisano obecnie m.in. jeden dom w rejonie estakady (ok. 1,5 km) planowanej w okolicy autostrady w Podłężu.

Biskupicki odcinek linii będzie liczył jedynie 150-200 m, natomiast w gminie Gdów kolejowa infrastruktura powstanie na ok. 20 km.: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach oraz częściowo w Zręczycach.

- Z przekazanych nam informacji wynika, że do rozbiórki przeznaczonych będzie dziewięć budynków (wcześniej była mowa o 4-5 – red.) w tym pięć domów i cztery zabudowania gospodarcze. Wyburzenie będą konieczne: w Podolanach (trzy obiekty), Zręczycach, Zalesianach i Liplasie – powiedział nam wójt Gdowa Zbigniew Wojas.

Natomiast Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe podaje, że takie dane nie obejmują budynków gospodarczych (w gminie Niepołomice) i nie są ostateczne.

- Mogą się one zarówno nieco zmniejszyć, jak i zwiększyć. Precyzyjne wskazanie dokładnej liczby obiektów do wyburzenia, poznamy na etapie opracowywania projektów budowlanych, które dla tego odcinka powinny zostać zatwierdzone w 2021 roku – informuje rzecznik prasowy PKP PLK.

650-700 mln zł tylko w powiecie wielickim

Według szacunków taka kwota będzie potrzebna na wykonanie nowej infrastruktury kolejowej w czterech wielickich gminach.

Kolejowe stacje i przystanki przewidziano tu: w Podłężu (przysiółek Balachówka), Zagórzu, Wiatowicach, Gdowie (rejon ronda na ul. Bocheńskiej) i Zagórzanach/Zalesianach. Na nowej trasie będą także obecne stacje PKP w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie.

Powstanie także co najmniej jeden kolejowy tunel (w Suchorabie) oraz dwie estakady: w Podłężu i nad Wielicką Strefą Aktywności Gospodarczej „Kokotów – Brzegi”.

Na budowę całości „piekielnego” szlaku kolejowego Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszana Dolna potrzeba 3,8 mld zł (wyliczenia z 2015 roku). Plan zakłada, że nowa linia będzie gotowa do 2030 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bsw
31 stycznia, 17:08, Gość:

a jak dalej z linie od maszna dolna do chabowka? Tam 30km/h, bo na razie ta trasa jest tylko 'muzelna' i raczej NIE czynny. --- Z 200km/h od krakowa do maszana i potem 30km/h dalej do chabowka - raczej bedzie wygladac ta 'przyszlosc'

Linia z Chabowki do Sącza ma być rowniez przebudowana i wyprostowana : https://2.bp.blogspot.com/-gSaafIHG7sA/WDdVkTEScxI/AAAAAAAAKoc/Hz5-oBfE9xgArTeTEgPB7Y0FR7ApgxVggCEw/s1600/16_piekielko.png

T
Tw Bolek

Jakieś barany wypisują o obietnicach a tak trudno zauważyć że coś się dzieje? Dla jasności powiem że był już przetarg na wykonanie dokumentacji a tego na paradę się nie robi. Data oddania rzeczywiście nie napawa optymizmem ale może specjalnie przesunęli żeby nie było jak z Zakopianką która była zapowiadana do 2010 roku

g
gou

Ta linia kolejowa jest potrzebna mieszkańcom N.Sącza i wsi ,którzy pracują w Krakowie i teraz muszą wynajmować mieszkania a tak będą przyjeżdżać i wracać po pracy do domu

H
Hela

Parę kilometrów na krzyż i do 2030... Litości...

S
Stanisław
31 stycznia, 20:20, Historyczka:

W 2030 minie 100 lat, kiedy pomysł tej linii kolejowej się narodził. Starożytni Rzymianie budowali drogi, które przetrwały 2000 lat. Gdyby nie II wojna, to linia ta prawdopodobnie by powstała w ramach COP-u. Nie wiadomo jeszcze , jaka ekipa polityczna będzie tą linię kończyć?

Pierwsze plany powstały jeszcze za Franciszka Józefa tylko trochę inną trasą. Z Wieliczki do Gdowa i Myślenic i dalej na południe, druga koncepcja tunel pod Sierczą do Dobczyc, Myślenic.

G
Gdowianin z Wieńca

A Chińczycy jedna stację kolejową zbudowali w ciągu doby, nowy odcinek drogi wraz z połączeniem kolejowym w ciągu tygodnia. U nas same plany to ok 5 lat a co dopiero budowa ??? Na internet w swojej miejscowości czekam ok 12 lat ???

H
Historyczka

W 2030 minie 100 lat, kiedy pomysł tej linii kolejowej się narodził. Starożytni Rzymianie budowali drogi, które przetrwały 2000 lat. Gdyby nie II wojna, to linia ta prawdopodobnie by powstała w ramach COP-u. Nie wiadomo jeszcze , jaka ekipa polityczna będzie tą linię kończyć?

G
Gość

Które to wybory z rzędu mówią, że coś zrobią? Zobaczcie na gazety z 97 roku, pewnie nawet nazwiska łgarzy się powtarzają. Tylko się przesiadają miedzy AWSUWPSLPOPiS i mniejszymi partiami, ale długośc trasy pozostaje ta sama, tylko przybywa takich co się na to nabierają.

G
Gość

a jak dalej z linie od maszna dolna do chabowka? Tam 30km/h, bo na razie ta trasa jest tylko 'muzelna' i raczej NIE czynny. --- Z 200km/h od krakowa do maszana i potem 30km/h dalej do chabowka - raczej bedzie wygladac ta 'przyszlosc'

k
krakus

heh :) chyba prędzej miasto Kraków zbuduje ścieżki rowerowe do dzielnic, niż ta linia kolejowa powstanie:)

c
chłop z miasta

Planowana data zakończenia 2030 nie napawa optymizmem.

Jeszcze rok temu było to 2026.

Im dłużej czekamy, tym jeszcze bardziej oddala się termin realizacji:)

Ja traktuję te plany jako "ciekawostkę" na którą za naszego życia się nie doczekamy.

Nasze dzieci - owszem.

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie