Są odcinki na tej linii, gdzie ze względu na fatalny stan techniczny pociągi jeżdżą nie szybciej niż 20 km na godzinę. Tak jest między Oświęcimiem a Trzebinią, szczególnie koło Libiąża, czy w Brzeszczach.
– U nas się wloką. Z roku na rok jest coraz gorzej – mówi Kamil Drabczyk, mieszkaniec Brzeszcz. Dodaje, kilkanaście lat temu przejazd pociągiem 21 km między Oświęcimiem a Czechowicami–Dziedzicami zajmował niewiele ponad pół godziny. Teraz oficjalnie, zgodnie z rozkładem zajmuje to 44 minuty.
Kolej zapowiada remont linii w ciągu dwóch lat. Stanowi ona w tej chwili jedyne połączenie kolejowe Oświęcimia z Krakowem. Po przeprowadzeniu kontroli jej stanu na początku br. Urząd Transportu Kolejowego zobowiązał PKP Polskie Linie Kolejowe do wprowadzenia dalszych ograniczeń prędkości, uznając, że uchybienia zagrażają bezpiecznemu poruszaniu się pociągów.
Pasażerowie tymczasem tracą nerwy i cierpliwość. – Jeśli przejazd 25 km z Oświęcimia do Trzebini zajmuje 45 minut, a do Krakowa w sumie prawie dwie godziny, to takiego podróżowania się odechciewa – mówi Marcin Kamiński z Oświęcimia, studiujący w Krakowie. Do tego jeszcze jest wstyd przed turystami, którzy przyjeżdżają koleją do Oświęcimia. Mimo wszystko chętnych do podróżowania pociągami nie brakuje.
Zdaniem burmistrza Chrzanowa Ryszarda Kosowskiego do 2008 r. frekwencja rzeczywiście spadała, ale potem pasażerów znów zaczęło przybywać.
Podobnie, jak przedstawiciele innych samorządów przy tej trasie, tj. Oświęcimia, Chełmka, Libiąża i Trzebini, podkreśla szybką konieczność modernizacji tej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe utrzymują, że jest on w planach.
– Na liście inwestycji PKP PLK remont tej trasy zajmuje 10 wysokie miejsce, co oznacza, że jest traktowany priorytetowo – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.
Wszystko zależy od pieniędzy. Te, jak nam się udało dowiedzieć, zostały zapisane na liście inwestycji podstawowych w kontrakcie dla województwa śląskiego.
Jest to kwota 438 mln zł na całą trasę od Czechowic-Dziedzic przez Oświęcim, Chełmek, Libiąż, Chrzanów do Trzebini.
STRATEGICZNA LINIA
- Jak informuje PKP PLK remont linii 93 jest na liście projekt ów o znaczeniu krajowym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r.
Gotowe jest studium wykonalności modernzacji odcinka między Oświęcimiem a Trzebinią. Dokument opracowany już pod koniec 2012 r. został sfinansowany przez gminy: Chrzanów, Libiąż i Chełmek.
- Linia 93 stanowi także odcinek międzynarodowego szlaku Kraków - Wiedeń. Ponadto jest to jedyne połączenie kolejowe Oświęcimia z Krakowem, po tym jak pod koniec 2012 r. województwo małopolskie zdecydowało się zawiesić linię 94 z Oświęcimia do Krakowa Płaszowa przez Spytkowice i Skawinę. Jak tłumaczono, powodem była bardzo niska frekwencja pasażerów.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?