Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łopaty wbite. Zaczęła się budowa ostatniego odcinka obwodnicy Skawiny

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Rozpoczęła się budowa ostatniego odcinka obwodnicy Skawiny. Ma się zakończyć z końcem przyszłego roku
Rozpoczęła się budowa ostatniego odcinka obwodnicy Skawiny. Ma się zakończyć z końcem przyszłego roku Fot. Barbara Ciryt
Obwodnica Skawiny będzie dłuższa o 2,3 kilometry. W środę oficjalnie rozpoczęto prace na tym dodatkowym fragmencie obejścia miasta. Zaczyna się on od drogi krajowej nr 44 - na której zakończyła budowę obwodnicy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - i poprowadzi do drogi wojewódzkiej 953 Skawina - Kalwaria Zebrzydowska.

FLESZ - Rewolucja dla kierowców. Te zmiany musisz znać

Obecnie obwodnica miasta ma 5,3 km długości - była budowana od 2006 roku w ciągu drogi krajowej. Najpierw budowała ją gmina na pierwszym kilometrowym odcinku, potem inwestorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a następnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ostatecznie całość obwodnicy będzie miała 7,6 km, bo obecnie powstaje kolejny odcinek w kierunku drogi wojewódzkiej Skawina - Kalwaria Zebrzydowska realizowany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Wykonawcą - w systemie zaprojektuj i wybuduj - jest firma Energopol.

- Ten odcinek obwodnicy, który odprowadzi ruch do drogi wojewódzkiej, to kolejne odciążenie dla gminy Skawina i kolejna alternatywa dla podróżnych - mówił Piotr Ćwik, wojewoda małopolski w Rzozowie podczas wbicia łopat pod budowę nowego odcinka. Tam symbolicznie przekazał Łukaszowi Smółce, wicemarszałkowi województwa wydane zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej.

- Obiecywaliśmy rozpoczęcie tego odcinka obwodnicy w tym roku i dotrzymujemy słowa. A jego zakończenie planujemy przed sylwestrem 2020 roku - mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.

Nowy odcinek drogi jest krótki, ale zaplanowano na nim dwa ronda i dwa wiadukty. Chociaż nie ma tu wyburzeń, to nie obyło się bez problemów. Po zaprojektowaniu nowej drogi mieszkańcy kilku domów oprotestowali inwestycję. Skarżyli się, że droga pobiegnie zbyt blisko ich domów. W odległości 50 do 70 metrów od zabudowań.

Marta Maj, dyrektor ZDW wylicza, że całościowy koszt nowego odcinka obwodnicy to 45 mln zł. - W tym budowa drogi, koszty okołoinwestycyjne oraz wykup terenu. 33 mln zł pochłoną roboty budowlane, a na 9 mln zł szacowane są koszty wykupu gruntów - mówi pani dyrektor. Dotacja unijna do robót budowlanych wynosi 28 mln zł, a do wykupu gruntów Unia dokłada 3,6 mln zł. Pozostałe koszty ponoszą samorządy: wojewódzki i gminny.

Jak dodaje Arkadiusz Wrzoszczyk, wicestarosta krakowski ten fragment obwodnicy odciąży również drogę powiatową i przyczyni się do usprawnienia ruchu w tym rejonie.

Nowy fragment jest ważny dla władz miasta i mieszkańców. - Obwodnica odciąża ruch w mieście. Ostatni odcinek, to także duży skrót dla kierowców jadących do Rzozowa, ale i dalej w kierunku Kalwarii - mówi Norbert Rzepisko, burmistrz Skawiny.

Otwarto nowy wiadukt kolejowy w gminie Krzeszowice z udziałe...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski