Lotnisko Kraków-Balice: zamykanie granic i obostrzenia w Polsce i na świecie znów paraliżują podróże. Dramatyczny spadek liczby pasażerów

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Fot. Anna Kaczmarz / Polska Press
Spełnia się czarny sen branży lotniczej: po pełnym nadziei okresie wakacyjnym, gdy ludzie zaczęli wracać do podróżowania, rządy znów wprowadzają obostrzenia i zakazy, a skutkiem jest kolejny głęboki spadek liczby pasażerów. W październiku z usług krakowskiego lotniska skorzystało 145 349 osób, czyli aż o 82 procent mniej niż w tym samym miesiącu 2019 roku i znacznie mniej niż we wrześniu 2020 r., gdy było ich blisko ćwierć miliona. Łącznie od początku 2020 roku obsłużono 2 456 488 pasażerów, czyli o 4,56 mln mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

- Branża lotnicza i turystyczna w Europie i na świecie przeżywa największy kryzys po II wojnie światowej spowodowany pandemią Covid-19. Przypomnieć warto, że dokładnie rok temu, na koniec października 2019 r., na krakowskim lotnisku powitaliśmy 7 milionowego pasażera, co wobec obecnych statystyk ukazuje dzisiejsze realia sektora lotniczego – komentuje Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. Warto dodać, że 14 grudnia 2010 Kraków Airport świętował 8-milionowego pasażera, co stanowiło absolutny rekord w dziejach polskich lotnisk regionalnych.

Radosław Włoszek przyznaje, że trzeba się liczyć z tym, iż stan obecny to nie jest krótkotrwała zapaść, z której porty i linie lotnicze wyjdą szybko. - Najbliższe tygodnie, wobec wprowadzonych ponownie restrykcji sanitarnych w wielu krajach i malejącego popytu, mogą się okazać jeszcze trudniejsze. Dlatego na każdym lotnisku podejmowane są trudne decyzje związane z redukcją kosztów, aby sprostać wyzwaniom i problemom, z którymi wszyscy się obecnie mierzymy – wyjaśnia szef podkrakowskiego portu lotniczego w Balicach.

Podkreśla przy tym, że absolutnym priorytetem dla całej branży jest zapewnienie podróżnym i pracownikom pełnego bezpieczeństwa. Załoga Kraków Airport – w oparciu o obowiązujące przepisy i zalecenia ekspertów - wypracowała standardy pozwalające bez ryzyka podróżować w warunkach pandemii. – Wierzymy, że ujednolicenie i upowszechnienie tych standardów sprawi, że w kolejnych miesiącach, gdy fala pandemii zacznie opadać, uda się odbudować rynek przewozów lotniczych i turystykę - dodaje Radosław Włoszek.

Kraków Airport liczy straty, oszczędza, ale…

Przypomnijmy, że we wrześniu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 247 095 pasażerów, czyli aż o 69 proc. niż we wrześniu 2019 roku. Z powodu powtórnego ataku pandemii ruch był także sporo (o ponad 62 tys. osób) mniejszy niż w sierpniu, który dawał nadzieję na powrót normalności. Już wtedy temu, po załamaniu ruchu, prezes Kraków Airport przewidywał, że czeka nas bardzo trudna jesień i zima, być może najtrudniejsza w historii lotniska w Krakowie - Balicach. Radosław Włoszek podkreśla, że dla spółki priorytetem jest przeprowadzenie całego portu i załogi przez kryzys, zapewnienie finansowania bieżącego funkcjonowania – przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa pasażerów i pracowników.

Kraków Airport realizuje wdrożony kilka tygodni temu plan bezwzględnych oszczędności, minimalizacji kosztów na rok 2020 i 2021.

Identyczny problem mają niemal wszystkie lotniska świecie. Większość obsługuje obecnie o 80 – 90 proc. mniej pasażerów niż w latach poprzednich. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), po „najgorszym sezonie letnim w dziejach” - obniżyło prognozę ruchu na koniec 2020 roku. We wrześniu przewidywało spadek o 66 proc. w porównaniu do 2019 r. Obecne prognozy są jeszcze gorsze.

Jak podkreśla IATA, w połowie sierpnia odradzanie się ruchu pasażerskiego zostało zatrzymane za sprawą powtórnego wzrostu zakażeń na całym świecie i przywracania ograniczeń przez kolejne rządy. Obostrzenia dotknęły wiele kluczowych dla branży rynków, co uderza mocno w lotnisko w Krakowie. Np. dopiero co uruchomione bezpośrednie połączenie Air France do Paryża musiało zostać czasowo zawieszone. Ogólna niepewność, co będzie dalej, sprawia, że dramatycznie spadła liczba rezerwacji na kolejne miesiące i powtórzenie jesienią i zimą „tragicznego wyniku z lata” może się okazać nierealne.

Wiele portów znalazło się na krawędzi upadłości i bez publicznej pomocy nie przetrwa kolejnych miesięcy. Sytuacja Kraków Airport jest stabilniejsza, ale wpływ pandemii na funkcjonowanie spółki wydaje się coraz większy.

Pandemiczna lista płac 2020. Płacisz wysokie rachunki? Zrzuc...

…nie poddaje się i powalczy o powrót do normalnego latania

25 października wszedł w życie zimowy rozkład lotów w Kraków Airport. Pasażerowie krakowskiego lotniska mogą korzystać z 90 połączeń do 65 portów lotniczych. Wedle zapowiedzi, wśród przewoźników ma się pojawić nowa linia - Luxair Luxembourg Airlines; od 30 listopada planuje zainaugurować połączenie do Luksemburga.

Od października pasażerowie wybierający połączenia Ryanair mogą korzystać z wygodnych stanowisk do samoobsługowego nadawania bagażu. Można z nich skorzystać już na 6 godzin przed odlotem. To kolejny krok do automatyzacji ścieżki pasażera, która maksymalnie skróci czas odprawy bagażowej osób odlatujących.

Kraków Airport nie rezygnuje z inwestycji

29 października krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie dla zadania inwestycyjnego: „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.” Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego.

Polacy biedniejsi od Czechów. Zobacz ranking

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie