Luksus według Skody

Redakcja
Udostępnij:
Najważniejsze dane:

   Okazuje się, że najnowszy wyrób czeskiej Skody, model o nazwie superb wykazuje podobieństwo do... bojowego samolotu odrzutowego(?) W taki sam sposób jak w latającej maszynie, za pomocą systemu Cat Vision, oświetlana jest kabina skody. Na tym kończą się podobieństwa auta do samolotu. Reszta mocno stąpa po ziemi.
   Nikt w Skodzie nie ukrywa faktu, że superb powstał z myślą o kliencie, który w obrębie czeskiej marki szuka samochodu na wskroś luksusowego, a jednocześnie nie czyniącego spustoszenia w portfelu. Superb nie jest tani, ale na pewno znacznie tańszy niż flagowe modele oferowane przez konkurencję. Przy tym auto nie odbiega klasą i poziomem od segmentowych rywali.
   Aby naocznie przekonać się o prawdziwości powyższych opinii, postanowiliśmy przeprowadzić krótki test skody superb. Nasz wybór padł na model z silnikiem 1.9 TDI (wersja comfort).
   Już pierwszy kontakt z czeskim flagowcem robi wrażenie. Długie na pięć metrów nadwozie zachowuje linię stylizacyjną, jaką zapoczątkowała kiedyś octavia, a jaką w chwili obecnej kontynuuje fabia. Olbrzymie biksenonowe reflektory, chromowane detale, ośmioramienne alufelgi nadają pojazdowi szyku. Jest w tym aucie sporo wyczuwalnego jeszcze przed zajęciem miejsca w kokpicie dostojeństwa.
   Kierowca superba nie będzie miał powodów do narzekań. W zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą pomoże mu między innymi: regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicza oraz regulowany w pionie i poziomie, wygodny, ergonomiczny fotel (taki sam zresztą ma do swojej dyspozycji pasażer z przodu). Funkcjonalność i czytelność tablicy przyrządów bez zarzutu.
   Lista seryjnego wyposażenia skody superb 1.9 TDI comfort jest tak długa, że wymieniamy z niej tylko te elementy, które, naszym zdaniem, należą do najbardziej istotnych. Zestaw ten obejmuje: wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby oraz podgrzewane lusterka boczne, centralny zamek, klimatyzację. W zakresie bezpieczeństwa są to: przednie i boczne airbagi, kurtyny gazowe, pirotechniczne pasy bezpieczeństwa, regulowane zagłówki, zawór odcinający paliwo w razie uderzenia. Oczywiście cały zestaw systemów wspomagających z: ABS, EDS, ASR, MSR i EBA na czele.
   Z ciekawostek, jakie standardowo oferuje superb comfort 1.9 TDI, wymienić wypada: podświetlanie wewnętrzych klamek drzwi, podświetlanie przestrzeni na nogi z przodu i z tyłu, schowek z... parasolką w lewych tylnych drzwiach (posiada on specjalny kanalik odprowadzający wodę).
   Trudno wobec powyższego, aby jazda superbem nie należała do przyjemnych. Wygoda i otaczający nas komfort idą w parze z bezbłędną pracą takich urządzeń, jak wspomaganie układu kierowniczego czy skrzynia biegów. Doskonale spisują się hamulce skody, świetnie układ jezdny. Na słowa pochwały zasługuje także zamontowany pod maską samochodu turbodoładowany diesel. Z pojemności skokowej 1896 cm sześc. osiąga on maksymalną moc 130 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 285 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min. Średnie spalanie diesla wynosi zaledwie 5,6 litra ropy na sto. Cena auta: 90 500 zł.
Tekst i fot.: MH

wymiary 4803/1765/1469 mm
pojemność bagażnika 462 litry
pojemność zbiornika 62 litry
masa własna 1465 kg
Rywale: skoda superb ma za zadanie rywalizować z takimi konstrukcjami jak choćby audi A4 1.9 TDI czy koncernowy konkurent, jakim jest volkswagen passat 1.9 TDI comfortline. I choć nazwy obu rywali skody kojarzone są z samochodami o najwyższej jakości wykonania, to superb nie powinien mieć tutaj żadnych kompleksów.
   Pod maską A4 zamontowano turbodoładowanego diesla o pojemności 1.9 litra. Na seryjnym wyposażeniu auta znajdziemy: wspomaganie układu kierowniczego, trzy rodzaje poduszek powietrznych, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, klimatyzację. Do tego ABS i ESP.
   Jednostka napędowa A4 to czterocylindrowy, ośmiozaworowy diesel o pojemności skokowej 1896 cm sześc., maksymalnej mocy 130 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 285 Nm przy 1750 obr./min. Silnik ten zużywa średnio 5,5 litra ropy na setkę. Cena samochodu: 106 470 złotych.
   Volkswagen passat 1.9 TDI comfortline jest samochodem o bardzo zbliżonej stylistyce do opisywanej skody superb. Na seryjnym wyposażeniu passata znajdują się: ABS, wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki powietrzne (kierowca + pasażer), elektrycznie podnoszone szyby oraz elektrycznie regulowane lusterka.
   Pod maską A4 turbodoładowany, czterocylindrowy diesel o pojemności 1896 cm sześc., maksymalnej mocy 130 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 285 Nm przy 1750 obr./min. Silnik ten zużywa średnio 5,5 litra ropy na sto. Cena samochodu: 83 490 złotych.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie