Lusławickie Centrum Muzyki

Redakcja
Architekci przedstawili projekt

   Architekci Studia DDJM w Krakowie przedstawili projekt Europejskiego Centrum Muzyki Baletu i Sportu w Lusławicach w gminie Zakliczyn, 2 kilometry od trasy Nowy Sącz - Wojnicz. Inwestorem jest Stowarzyszenie Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Dokumentacja wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę trafiła do Starostwa Powiatowego w Tarnowie. Tu zapewniono nas, że dopełnienie formalności jest kwestią dni.
   Wykonaniem projektu zajęli się architekci krakowskiego Biura DDJM: Marek Dunikowski, Jarosław Kutniowski, Piotr Michalewicz, Paweł Natkaniec i współpracujący z zespołem architekci: Maciej Szarapo i Bartosz Rojowski. Konsultacje prowadzono z dr. hab. arch. Stefanem Kuryłowiczem i prof. dr. hab. Janem Grabackim.
   Planowana inwestycja zajmie obszar o powierzchni 4,81 ha, a sam kompleks - 10,5 tys. m kw. Nowy obiekt stanie w bliskim sąsiedztwie posiadłości państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich, a więc zabytkowego dworu, ogrodu i parku. Światowej sławy kompozytor stworzył w Lusławicach park i to dzieło będzie kontynuowane. Autorzy projektu zasugerowali, by charakter i kształt nowego zespołu zieleni został wykreowany przez Krzysztofa Pendereckiego, jako naturalna kontynuacja dzieła lusławickiego arboretum.
   Projekt architektoniczny przewiduje realizację kompleksu, w skład którego wejdą trzy obiekty: sala koncertowa wraz z zespołem dydaktycznym, zespół hotelowy i sportowy z kortami tenisowymi. Obiekty mają zróżnicowaną wysokość i kubaturę. Wysokość najwyższej części zespołu - sali koncertowej nie przekroczy 20 metrów. Wszystkie obiekty z wyjątkiem sali koncertowej będą jednokondygnacyjne i zostaną powiązane między sobą tak, aby dobrze spełniały swoją funkcję przez cały rok.
   W pierwszym etapie planuje się realizację sali koncertowej wraz z częścią dydaktyczną. Układ urbanistyczny przewiduje bezkolizyjną realizację kolejnych etapów w dowolnym czasie.
   Kompleks koncertowy składa się z sali głównej dla 550 osób, spełniającej najwyższy poziom wymagań akustycznych. Scena z hydraulicznie regulowaną fosą będzie mogła pomieścić orkiestrę i chór, w sumie około 100 osób. Scena oraz zaplecze dają również możliwość wystawiania małych form operowych.
   Układ sali, nagłośnienie, system oświetlenia oraz kabiny tłumaczy stworzą możliwość organizowania konferencji o zasięgu międzynarodowym. Sala otoczona jest przestronnym foyer z szatnią, zapleczem sanitarnym i barem. W foyer, na poziomie wejść do sali, została zaprojektowana biblioteka poświęcona dorobkowi prof. Krzysztofa Pendereckiego.
   Zespół dydaktyczny ulokowany w najbliższym sąsiedztwie sali koncertowej podporządkowany jest funkcjom akademii, będą tu sale do ćwiczeń indywidualnych i zbiorowych, sala ćwiczeń baletowych wraz z niezbędnym zapleczem, biblioteka nut i książek oraz sala klubowa z barkiem kawowym. Dla dużych imprez plenerowych przewidziano przestrzeń ogrodu bezpośrednio przed foyer osłoniętą dachem. Patio w obrębie akademii może służyć jako miejsce dla koncertów na otwartym powietrzu.
   Zespół mieszkalny będzie służył uczniom akademii, uczestnikom sympozjów i konferencji, może być też użytkowany okresowo przez indywidualnych turystów w ramach działalności komercyjnej.
   I wreszcie trzeci zespół - sportowy składa się z sali, basenu oraz szatni wraz z wszelkimi funkcjami sanitarnymi i odnowy biologicznej, na zewnątrz zaprojektowano dwa korty tenisowe. Projekt dopracowano do najmniejszego szczegółu. Na terenie akademii przewidziano nawet miejsce pod uprawę kwiatów i warzyw w tunelach ogrodniczych.
   Architekci przyznają, iż stając przed zadaniem wykonania projektu prestiżowego obiektu w tak wyjątkowym miejscu, stanęli też przed szczególną pokusą do eksperymentowania, do formalnych i nadekspresywnych demonstracji. Twierdzą, iż nie ulegli jej, tworząc czytelne, absolutnie uporządkowane założenie pozostające w ścisłym związku z zielenią. Szczególne położenie terenu przeznaczonego pod inwestycję i niezwykły klimat otwartego krajobrazu skłoniły do wyjątkowej powściągliwości w kreowaniu formy. Starano się jednocześnie, aby w klimacie odczuwalne były reminiscencje tradycyjnych elementów polskiej architektury, takich jak portyk, będący zawsze ważnym elementem choćby dworu, którego kolumienki stały się przez lata wyrazem wierności rodowej tradycji, nadając budynkom swoistego splendoru. I właśnie rytm eleganckich wysmukłych kolumn portyku ożywianych światłem prowadzić ma od sali koncertowej, która jest osnową całego założenia, w głąb działki do kolejnych obiektów.
   Charakter architektury podkreślą użyte materiały: drewno, rodzimy kamień np. biały wapień oraz szkło.
KRZYSZTOFA BIK-JURKOW

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie