LWD „Żuraw” odzyskał młodość
W Krakowie zakończyła się renowacja jedynego egzemplarza samolotu łącznikowo-obserwacyjnego LWD „Żuraw” zaprojektowanego przez legendarnego konstruktora, inż. Tadeusza Sołtyka (1909-2004).
Unikatowy eksponat krakowskiego Muzeum Polskiego Lotnictwa, LWD „Żuraw”, po półtorarocznych pracach renowacyjnych wygląda dziś jakby dopiero opuścił halę wytwórni lotniczej.
LWD „Żuraw” jest jedną z pierwszych polskich konstrukcji powstałych po II wojnie światowej.
Dowództwo Wojsk Lotniczych w 1948 roku zleciło Lotniczym Warsztatom Doświadczalnym (LWD) opracowanie i budowę wielozadaniowego samolotu, który miał znaleźć zastosowanieprzede wszystkim jako maszyna łącznikowa i obserwacyjna. Nowy samolot miał zastąpić przestarzałe, będące w użyciu, radziecke samoloty Polikarpow Po-2 i jego licencyjną wersję CSS-13.
Projekt płatowca wykonany został przez zespół LWD, którym kierował znakomity polski konstruktor Tadeusz Sołtyk.
***
Celem osiągnięcia krótkiego startu i lądowania samolot otrzymał bogatą mechanizację skrzydła - klapy i sloty, a do operowania na terenach przygodnych zastosowane zostało niezwykle mocne podwozie. Zaprojektowano składane skrzydła, po to by samolot mógł garażować w niedużych pomieszczeniach.
Czytaj dalej i dowiedz się kto podjął się odnowienia maszynyi z jakimi problemami musiał się zmierzyć.
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów
- dostęp do wszystkich treści Dziennika Polskiego,
- codzienne wydanie Dziennika Polskiego,
- artykuły, reportaże, wywiady i multimedia,
- co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu.