MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Lwi malec

Redakcja
Według opinii jednych, prawdziwa rajdówka to samochód w specyfikacji World Rally Car (WRC) lub co najmniej pojazd grupy A, według innych jest to każde biorące udział w zawodach auto. Przychylając się do drugiej, bardziej przekonywającej definicji, przedstawiamy dzisiaj samochód, który po dokonaniu niewielkich przeróbek i adaptacji z dużym powodzeniem walczy na trasach rajdowych MP, dając satysfakcję wielu młodym adeptom sztuki rajdowania. Mowa oczywiście o peugeocie 106 rallye.

MH

 Peugeot 106 rallye oraz oznaczona symbolem 16V wersja to topowe odmiany tego modelu. W drzewie genealogicznym obu autek bez trudu znajdziemy protoplastę. Jest nim w linii prostej znany i cieszący się ongiś sporą popularnością peugeot 205 rallye.
 W wersji "cywilnej" 106 rallye to małe, zwrotne i dynamiczne autko. W sam raz dla młodych, hołdujących szybkiej jeździe ludzi. Silnik o pojemności 1.6 litra pozwala na uzyskiwanie szybkości maksymalnej w okolicach 200 km/godz, zaś twardo skonfigurowane zawieszenie sprawia, że lwi malec doskonale trzyma się drogi i pewnie pokonuje zakręty. Nieźle przy tym wszystkim zachowują się także jego hamulce, które skuteczności nie tracą nawet po osiągnięciu wysokiej temperatury.
 Skoro 106 rallye tak świetnie pasuje do temperamentu młodych ludzi postanowiono, że model weźmie udział w serii eliminacji RSMP, stanowiąc nową kategorię zmagań - Rajdowy Puchar Peugeota. W związku z powyższym konieczne stało się opracowanie zakresu przeróbek, jakim na okoliczność stania się rajdówką poddano małego peugeota.

 Autko przygotowane jest zgodnie ze specyfikacją grupy N (samochody seryjne). Przepisy w tym względzie są bardzo restrykcyjne i nie pozwalają na zbyt wiele. Duża ingerencja w konstrukcję najważniejszych podzespołów typu: silnik czy skrzynia biegów nie wchodzi w ogóle w grę. W zasadzie nie można tutaj dokonywać żadnych operacji poza wprowadzeniem zestawu przygotowanego przez Peugeot Sport. W jego skład wchodzą: sterujący wtryskiem i układem zapłonowym chip, nieco inny wałek rozrządu oraz zmodyfikowany układ wydechowy.
 To dzięki wyżej wspomnianym elementom silnik peugeota 106 rallye grupy N zmienia swoją charakterystykę. Z seryjnej mocy 103 KM przy 6200 obr./min osiąga moc 117 koni przy 6500 obr./min, zaś z momentu obrotowego 135 Nm przy 3500 obr./min., moment wynoszący 145 Nm przy 4000 obr./min.
 Dalszy zakres przeróbek obejmuje współpracujące z silnikiem metalowe sprzęgło (znacznie bardziej wytrzymałe i przydatne w rajdowej jeździe), wzmocnienie przedniej części nadwozia (dodatkowe spawy), klatkę przeciwkapotażową chroniącą załogę przed skutkami ewentualnych uderzeń i usztywniającą konstrukcję nadwozia, kubełkowe fotele, czteropunktowe, szelkowe pasy bezpieczeństwa oraz elementy zawieszenia (inne sprężyny przednie, amortyzatory i drążki skrętne tylnej osi).
 Dzięki swojej popularności oraz przystępnej (w stosunku do innych aut rajdowych) cenie peugeot 106 rallye jest pojazdem, na jaki mogą liczyć młodzi, wchodzący w rajdowy świat zawodnicy. Ale okazuje się, że z autka korzysta także grono doświadczonych kierowców, którzy w ten sposób powracają do sportu po wielu latach rozbratu z nim.

MH

Fot. autor

pozostałe dane peugeota 106 rallye gr. N:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski