Maciej Rogóż napisał pracę o tym, jak będzie wyglądał Olkusz...

Maciej Rogóż napisał pracę o tym, jak będzie wyglądał Olkusz w 2050 roku

Zdjęcie autora materiału

Katarzyna Ponikowska

Gazeta Krakowska

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Maciej Rogóż napisał pracę o tym, jak będzie wyglądał Olkusz w 2050 roku
1/3
przejdź do galerii
Rozmowiamy z Maciejem Rogóżem, autorem pracy magisterskiej „Olkusz 2050 - wizja rozwoju terenów kolejowych i poprzemysłowych w Olkuszu z uwzględnieniem przebiegu kolei dużych prędkości”.
Jak wg. pana przez następne 32 lata zmienią się tereny kolejowe i poprzemy-słowe w Olkuszu?
- Trudno to jednoznacznie określić. Pewnie większość z terenów poprzemysłowych zostanie zagospodarowana w niewłaściwy sposób, których późniejsza zmiana może być bardzo kosztowna. W interesie miasta powinno być dążenie do rozwoju kolei. Samą pracą chciałem skłonić mieszkańców do dyskusji, zainteresować tematem, żeby za te symboliczne 32 lata można było dostać się koleją w kilka minut do Krakowa, Katowic czy innych miast.

W pana wizji jest m.in. przeniesienie torów kolejowych do podziemnych tuneli. Po co?
- Nad torowiskiem uda się uzyskać wiele terenów, które można sprzedać i tym samym obniżyć koszty inwestycji. Dodatkowo hałas generowany przez kolej zostanie wyciszony przez ziemię. Najważniejsza jest jednak likwidacja barier kolejowych, które teraz dzielą miasto.

Promeda nad torami, nowy park miejski, trakty pieszo-rowerowe, tory w podziemiu, nowoczesny dworzec - brzmi jak sielankowa wizja nowego Olkusza. Czy te rozwiązania są pana zdaniem w ogóle możliwe do zrealizowania?
- Wszystko zależy od dobrej koncepcji urbanistycznej, która uporządkuje te tereny i przyciągnie inwestorów. Generatorem rozwoju powinien być nowy węzeł przesiadkowy, który łączyłby miejscowości w skali powiatu z dużymi miastami. Moja wizja, troszkę utopijna, dąży do projektowania dobrze skomunikowanego miasta dostępnego dla każdego.

Jak w porównaniu z tą wizją ocenia pan obecny stan?
- Olkusz raczej stoi w miejscu, młodzi ludzie stąd uciekają. Miasto jakoś tam funkcjonuje, ale mogłoby funkcjonować o wiele lepiej. Brakuje parków i zieleni, a komunikacja z miastami ościennymi jest skierowana głównie na transport samochodowy i prywatnych przewoźników, którzy nie oferują najlepszych usług.

Całą pracę można zobaczyć TUTAJ



ZOBACZ KONIECZNIE:



Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!


FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?

Źródło: vivi24

Komentarze

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?