Made in Poland: jak się buduje silną markę

Zbigniew Bartuś
Michał Gąciarz
Wnioski z Forum Przedsiębiorców. Jak pomóc polskim firmom w rozwijaniu działalności na zagranicznych rynkach? Jak to robią Niemcy?

1. Państwo musi zadbać o to, by polskie instytuty badawcze miały uprawnienia do weryfikowania wymagań i certyfikowania produktów i usług na maksymalnie wielu obcych rynkach.

2. Zdecydowanie więcej polskich firm musi brać udział w zagranicznych targach. Muszą być tam widoczne. Trzeba stworzyć listę ważnych targów na świecie i wykupić tam centralnie wielkie, efektowne stoiska dla polskich przedsiębiorców. Misje gospodarcze muszą mieć silne wsparcie dyplomatyczne.

3. Prezydent i premier, wzorem kanclerzy Niemiec, winni na wyjazdy zagraniczne zabierać przedstawicieli biznesu i zapewnić im w odwiedzanym kraju prezentację. Wiele polskich firm zbudowało na wymagających rynkach silne marki, oparte na jakości i innowacyjności. Najwyższa pora chwalić się ich dokonaniami i użyć ich do budowania nowego wizerunku Polski: kraju jakości, solidności, pomysłowości i innowacji.

4. Niezbędny jest w Polsce powszechny samorząd gospodarczy, zbudowany w oparciu o doświadczenia i struktury istniejących organizacji gospodarczych. Tylko silny samorząd może być partnerem dla Brukseli (gdzie powstaje 70 proc. legislacji obowiązującej w krajach UE) oraz potężnych izb gospodarczych w Niemczech, Francji i innych krajach. W zdrowych gospodarkach to samorząd najsilniej wspiera zagraniczną ekspansję przedsiębiorców.

5. Aby wejść z sukcesem na zagraniczny rynek przedsiębiorca musi wsłuchiwać się w potrzeby konkretnego klienta i dostosować ofertę do jego specyficznych wymagań. Innymi klientami są Francuzi, innymi Włosi, innymi Niemcy, innymi Skandynawowie. Przedsiębiorca musi też podążać za trendami - a najlepiej samemu je tworzyć, co udaje się już części małopolskich firm.

6. Trzeba skoordynować i usprawnić pracę polskich przedstawicielstw pomagających rodzimym przedsiębiorcom w inicjowaniu i rozwijaniu działalności w poszczególnych krajach Europy i świata. Polska sieć musi być co najmniej tak sprawna i skuteczna jak niemiecka.

7. Na rozwinięcie biznesu za granicą można uzyskać dofinansowanie unijne, m.in. na udział w targach, badania naukowe, promocję, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Informacje o wsparciu winny być lepiej rozpropagowane wśród małych przedsiębiorców, a najlepiej - dostępne w jednym miejscu (centrum przedsiębiorczości, infolinie oraz portal z informacjami w przystępnym języku). Trzeba maksymalnie ograniczyć biurokrację i papierologię związaną z pozyskiwaniem unijnego wsparcia na ekspansję.

8. Na wiele zagranicznych rynków mali i średni przedsiębiorcy mogą wejść pod warunkiem nawiązania współpracy z miejscowym przedstawicielem, pośrednikiem, agentem. Osoby takie doskonale orientują się w realiach i specyfice danego rynku, pomagają w wyborze właściwej strategii dotarcia do dobrze rokujących odbiorców.

9. Nawet w dobie internetu i wszechobecnej elektronicznej komunikacji nic nie zastąpi osobistych spotkań z zagranicznymi partnerami. Biznesu trzeba pilnować, kontakty pielęgnować - osobiście. Dobrą do tego okazją są np. targi.

Podatek cukrowy. Podreperuje budżet czy zdrowie Polaków?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3