Majstersztyk PiS i "zmanipulowani" dziennikarze. Kampania prezydencka w mediach [RAPORT]

Magdalena Nałęcz AIP
Grzegorz Jakubowski
Emitowane podczas kampanii prezydenckiej spoty telewizyjne i radiowe komitetu wyborczego Bronisława Komorowskiego kosztowały 5,16 mln zł, podczas gdy sztab Andrzeja Dudy wydał na ten cel 4,76 mln zł. Jednak to wartość artykułów dotyczących PiS, które publikowała w maju prasa, jest wyższa o 10 mln zł.

- Gdyby media wygrywały wybory, to Platforma miałaby się z czego cieszyć. A tak nie jest. Media bardziej zainteresowały się przegraną partią, w której odbywają się jakieś ruchy - komentuje medioznawca prof. Wiesław Godzic pojawienie się w maju 6,1 tys. materiałów prasowych dotyczących PO. O PiS w tym samym czasie pisano rzadziej - zgodnie z raportem medialnym przedstawionym przez zespół PRESS-SERVICE prasa opublikowała na temat tej partii 5,3 tys. materiałów.

Komitet wyborczy Bronisława Komorowskiego wydał 5,16 mln zł na spoty telewizyjne oraz radiowe emitowane w kampanii prezydenckiej, podczas gdy komitet Andrzeja Dudy przeznaczył na ten cel 4,76 mln zł, podał portal Press.pl. Jednak to zarówno lider PiS Jarosław Kaczyński jak i partia, której przewodzi, trafiali na czołówki gazet najczęściej. - To świetna robota wizerunkowa PiS: stworzyć wrażenie wygranej przed ogłoszeniem startu - powiedział Godzic, dodając, że dziennikarze zostali "zmanipulowani". - Dawniej debatowali w tym czasie, kto ma jaką zdolność wchodzenia w alianse. Dzisiaj piszą o wygranych wyborach PiS-u, bo do tego ich przekonano - stwierdził medioznawca.

Ponieważ raport dotyczy materiałów niesponsorowanych, eksperci wyliczyli wartość ich ekwiwalentu reklamowego (AVE), czyli ilości pieniędzy, które należałoby wydać na dany przekaz, gdyby był on reklamą. Pod tym względem wygrywa PiS, którego wartość materiałów oszacowano na 124 mln zł, podczas gdy ekwiwalent PO był o 10 mln mniejszy. Sama wartość reklamowa publikacji dotyczących prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego wyniosła 59,3 mln zł, podczas gdy materiały dotyczące szefowej PO Ewy Kopacz osiągnęły wartość blisko dwukrotnie niższą - 32,7 mln zł. Publikacje dotyczące PSL oraz SLD oszacowano na ok. 40 mln zł.

Raport potwierdza również miażdżącą klęskę polityczną Janusza Palikota i jego partii. Niekorzystne materiały dotyczące lidera Twojego Ruchu ukazywały się najczęściej w światopoglądowo rozbieżnych "Gazecie Wyborczej" oraz "Gazecie Polskiej Codziennie". - Palikota należy napiętnować, ponieważ stracił najwięcej. Miał w ręku złoty róg, a teraz tylko sznur - powiedział Godzic, podkreślając, że chociaż polityka atakują zarówno lewica jak i prawica, powody ich działań są różne. Jednak pomimo to Palikot kolejny miesiąc z rzędu jest najpopularniejszym politykiem w mediach społecznościowych. Jak komentuje medioznawca, wynika to z antyestablishmentowej natury tych środków przekazu.

Artykuły poddane analizie zespołu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów pochodzą z przeglądu ponad 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej, regionalnej, branżowej i specjalistycznej oraz najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Analiza medialna objęła sześć partii politycznych: PO, PiS, SLD, PSL, Twój Ruch i Solidarną Polskę, a także ich liderów: Ewę Kopacz, Jarosława Kaczyńskiego, Leszka Millera, Janusza Piechocińskiego, Janusza Palikota i Zbigniewa Ziobrę. Badanie wydźwięku artykułów prasowych w dziennikach ogólnopolskich dotyczyło następujących tytułów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express” oraz „Gazeta Polska Codziennie”.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Materiał oryginalny: Majstersztyk PiS i "zmanipulowani" dziennikarze. Kampania prezydencka w mediach [RAPORT] - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

e
emeryt

A co mnie obchodzi że ktoś nabrał kredytów-niech je spłaca z własnych dochodów.Trzeba było myślec wcześniej i wziąć kredyt w złotówkach.Może teraz właśnie emeryci mają to spłacić?

i
internautka 50+

Dzisiaj piszą o wygranych wyborach PiS-u, bo do tego ich przekonano - stwierdził medioznawca( to fragment artykułu)
PIS wygrał bo ludzie dość mają polityki miłości w wykonaniu PO i tego nie zmieni żaden medioznawca, politolog, socjolog ani żaden taki inny znawca!
ani nawet Gazeta wybiórcza.

J
Jola

Nie przejmuj się tym, że jesteś gruba. Ubolewaj nad tym, że jesteś tępa.

d
duża pogrubiona czcionka.

Co zawiera treść informacji, to już nie problem leminga z PO-PSL-Kukiz.
Im dłuższa treść, tym większy wysiłek, a co za tym idzie, większe zapotrzebowanie organizmu
leminga na szczaw i mirabelki.
A z tym coraz gorzej, zaopatrzenia szwankuje i wkrótce zostaną wprowadzone kartki na
zielone luksusowe produkty dla lemingów.

K
Kaya

Philae: „Witaj Ziemio, Witaj agency, słyszycie mnie"?
Agency: „Słyszymy, lądowniku Philae, widzisz stamtąd Polskę?”
Philae: „Uczciwa Polska była widoczną w 2007 roku, wtedy miałem trzy lata”
Agency: „Lądowniku Philae, czy baterie masz sprawne?”
Philae: „Baterie są sprawne, słońce doładowało, a teleskopy czyste. Złom z Ziemi tutaj nie dociera”
Agency: „Lądowniku Philae, a kiedy wylądujesz na polskiej ziemi?”
Philae: „Wyląduję jak w Polsce nie będzie śladu po tej dewastującej ją od 2007 roku”
Agency: „Lądowniku Philae, czyli wynika, że niedługo, bo na jesieni 2015 roku”
Philae: „Zgadza się, ale pod warunkiem, że wyborcy nie dadzą kolejnej plamy!”
Agency: „Lądowniku Philae, wyborcy znacznie się poprawili. Odłam leming głosuje na PiS i Kukiza!”
Philae: ”A odłam Kukiz to z jakiej planety?”
Agency: ”No, na razie wychodzi, że...”
Philae: „Rany boskie! Wyłączam się, baterie się wyczerpują!”
Agency: „Lądowniku Philae, teraz mamy krakowską zgodę, bo wygrał Krakowianin”
Philae: „Jak wygrał Krakowianin, to dlaczego dwa Pałace nie są przez niego zajęte?”
Agency: „Lądowniku Philae, tego nie możemy powiedzieć, bo jesteśmy nadsłuchiwani z jadłodajni „S & P”
Philae: „Kelnerom baterie odłączyć, przekaz zakłócić szmerami, jadłodajnię zamknąć!”
Agency: „Lądowniku Philae, sprzęt PRL-ski nasłuchowy opyli liczni złomiarze za grosze”
Philae: „U was bez zmiany. I czekacie na frajera, który wam nowości u imperialistów zakupi. Wyłączam baterie!”
Agency: „Lądowniku Philae... Lądowniku Philae, a co ze schłodzoną butelką „Pétrus 1990”
Philae: ”A ten „Pétrus 1990” to za czyje macie?”
Agency: „Lądowniku Philae, dostaliśmy kredyt we frankach szwajcarskich i częściowo w euro”
Philae: ”No tak, a moje złoto ukradł Amber Gold. I stąd baterie trzeba doładowywać co 5 minut. Moje kochane Słońce!”
Agency: Lądowniku Philae... Lądowniku Philae...
Philae: „Ziemio, słabo cię słyszę, i połączę się po wyborach”
Agency: Lądowniku Philae... Lądowniku Philae... „Pétrus 1990” czeka i kupimy za swoje złotówki”
Philae: „Ziemio, nie słyszę cię, połączę się po wyborach. A nowa rodzina prezydencka jest przyjemna i krystaliczna!”

M
Marek Sternicki

Ubolewam nad tym, że dziennikarzami łatwo manipulować. to po pierwsze. Po drugie bezmyślnie powtarzają to co im do ucha wtłaczają politycy, albo oddają im w posiadanie mikrofon bez rzeczowego komentarza. Z wyrazicieli głosu społeczeństwa stali się wyrazicielami głosu partyjnych genseków. Redaktor Adam Buła napisał na TT "Obrzydliwe i śmiertelnie nudne jest to partyjne "dziennikarzenie".Po obu stronach. Bez klasy, bez wstydu, bez zahamowań."
Pisma i portale stały sie propagandowymi tubami częstokroć bardziej przekraczając etyczne normy niż goebbelsowski Der Angriff.

Jednak nie mam wątpliwości że pod względem skuteczności technik propagandowych media zaangażowane po stronie PIS wzniosły się na wyczyny. Take politycy odznaczają się doskonałym wyczuciem propagandowym zgodnie atakując wybrane obszary polityki swego konkurenta. Jak by byli sterowani SMS-ami.

Takie centralne sterowanie realizował Goebbels powołując Ministerstwo propagandy i Putin który nie musiał powoływać takowego, bo dziennikarze spolegliwie realizowali zadania propagandowe wyczuwając życzenia swego ukochanego przywódcy.

Tak się rodzi dyktatura dzięki politycznej wyrafinowanej propagandzie, indolencji i spolegliwości dziennikarzy wobec polityków pragnących niepodzielnie rządzić, nie uznających kooperacji z przeciwnikiem politycznym w najważniejszych dla narodu sprawach.

l
lokadia konopka

Koniec tematu zreszta oni wszystko moga wszystko zrobia wiezienia pelne beda trzeba juz budowac nowe bo niestrczy miejsc.

o
ochyctwo

racje mial stonoga o tej telewizji !!

T
TVrepublika

"Katarzyna Hytrek-Prosiecka, dziennikarka TVN24 Biznes i Świat oraz Faktów TVN podzieliła się na Twitterze dokumentem, w którym zawarte są wyliczenia rat kredytu we frankach szwajcarskich po realizacji propozycji PO. Wniosek? Raty są wyższe" . " Nie chcę nikogo martwić, ale tak wygląda opłacalność rozwiązania CHF zaprezentowana przez PO. Raty są wyższe – napisała na Twitterze Hytrek-Prosiecka.
Z dołączonego do tweeta dokumentu rzeczywiście wynika, że po realizacji propozycji Platformy Obywatelskiej ws. frankowiczów ich raty kredytowe będą wyższe.
Obecna rata wynosząca 1537,86 zł po przewalutowaniu według propozycji PO wyniesie 1647,48 zł.
Nie chcę nikogo martwić, ale tak wygląda opłacalność rozwiązania CHF zaprezentowana przez PO. Raty są wyższe. pic.twitter.com/KkS2eyxP1m "

G
Gość

A dziennikarze to d*** kompletne d*** pomijam szmaty jarusia bo nic nie zrobiły aby starać się wyjaśnić powiązania jędrusia ze SKOKAMI pozatym gdzie podziały się papiery uniwnijące kolesia zięcia leszka?Był odpowiedzialny za jędruś.Nikt dokladnie nie obliczal ile obietnic jakie koszty to dziennikarzy nie interesowalo.
Za momęt przyjdzie taki momęnt że dziennikarstwo tak dostanie popalic takie będą roszady w mediach jak za czasów IV RP z tym że o wiele głębsze .
Wiwat dzienikarstwo będziecie miec za swoją obojętność i bardzo dobrze już szukac nowej przacy za wczasu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3