Mała rewolucja w komunikacji rozpocznie się już w...

Mała rewolucja w komunikacji rozpocznie się już w październiku

Piotr Tymczak

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Korekty w kursowaniu komunikacji miejskiej, jakie mają wejść od października, będą  kosztować miasto 2,2 mln zł
1/2

Przejdź do
galerii zdjęć

©Fot. Adam Wojnar

Komunikacja. Najważniejszą zmianą będzie zwiększenie częstotliwości kursów „18” w godzinach szczytu z 10 do 5 minut.
Miasto zamierza wprowadzić kilka zmian w kursach tramwajów i autobusów. Zwiększona zostanie częstotliwość kursów niektórych z nich, skorygowane będą trasy. To ma poprawić ofertę komunikacji zbiorowej. - To będzie początek zmian. Większe planujemy od nowego roku - podkreśla wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Korekty w kursowaniu komunikacji miejskiej, jakie mają wejść od października, będą kosztować miasto 2,2 mln zł. O tyle więcej trzeba wydać na transport zbiorowy do końca tego roku.

Najważniejszą nowością będzie zwiększenie częstotliwości kursów „18” w godzinach szczytu z dotychczasowych 10 minut do 5 minut. Będziemy mieć więc trzecią linię tramwajową (po 50 i 52), której pojazdy podjeżdżają na przystanek co pięć minut.

- Lina nr 18 kursuje na trasie Czerwone Maki-Krowodrza Górka, która cieszy się bardzo dużym zainteresowanie pasażerów. Stąd decyzja o zwiększeniu jej częstotliwości - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel.

Dodaje, że rejon Czerwonych Maków, Ruczaju to miejsce, do którego każdego dnia dojeżdża coraz więcej osób. Znajdują się tam duże osiedla, kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Park Technologiczny. Przenoszą się tam kolejne firmy (np. Shell z Zabierzowa). Nowa zabudowa powstaje też na drugim końcu tej linii, czyli w rejonie Krowodrzy Górki.

Zmiany mają dotyczyć również linii nr 9 (Mistrzejowice- Nowy Bieżanów), która w godzinach szczytu będzie zatrzymywała się na przystankach nie co 20, ale co 10 minut. Po skierowaniu „9” na estakadę Lipska-Wielicka zyskała ona na popularności, a pasażerowie coraz częściej wnioskowali o to, aby jeździła częściej.

Linia 19 poza godzinami szczytu zacznie kursować co 10, a nie 20 minut.

Wprowadzona zostanie też korekta linii nr 12 (Łagiewniki-T auron Arena). Obecna propozycja przewiduje wykorzystanie „12” jako uzupełnienia linii nr 22 na niemal jej całej trasie, a więc od Łagiewnik do p. Centralnego. Oznacza to, że „12” i „22” będą kursować co 10 minut w godzinach szczytu na większości trasy „22”.

Planuje się
też wydłużenie wspólnej trasy linii nowohuckich nr 16 i 21, aby pokrywały się na odcinku Dunikowskiego- kopiec Wandy (przez Struga i Kombinat), zapewniając wspólną częstotliwość co 10 minut w szczycie.

W przypadku linii autobusowych plan zakłada stworzenie, na bazie istniejących linii, połączeń o wysokiej częstotliwości odjazdów, co 7-8 minut w szczycie. Powstanie nowa linia 511, która będzie uzupełnieniem linii 501 na najbardziej obciążonym odcinku, co ma być spełnieniem oczekiwań mieszkańców Nowej Huty. Autobusy będą jeździć na trasie: Bulwarowa-Struga-Obrońców Krzyża-Broniewskiego / Dunikowskiego-Andersa-Bora-Komorowskiego-Brogi-al. 29 Listopada-al. Słowackiego-al. Mickiewicza-Cracovia.

Obydwie linie, 501 i 511, wspólnie mają dawać częstotliwość w szczycie 7-8 minut. Tak często mają również zacząć jeździć linie 502 (plac Centralny-Cracovia Stadion) i 503 (Nowy Bieżanów Południe - Górka Narodowa). W przypadku linii 503 nastąpi korekta jej końcowej trasy - będzie dojeżdżać do Górki Narodowej Wschód. To spowoduje, że linia 169 (Zajezdnia Wola Duchackaórka Narodowa Wschód) zostanie przekierowana na ul. Bociana (zamiast linii 503).

W ramach działań uzupełniających zostanie utworzona linia 104 (zamiast 504: Cracovia Stadion-Centrum Jana Pawła II) na trasie Centrum Jana Pawła II-Łagiewniki; linia 169 zwiększy częstotliwość z 15 do 12 minut, a linia 252 (os. Podwawelskie-Kraków Airport) - z 40 do 30 minut. Usprawnienie przejazdu tramwajów przez ul. Długą ma natomiast polegać na wprowadzeniu jednego kierunku ruchu na ul. św. Filipa (na odcinku Długa-Stary Kleparz) oraz zwiększeniu liczby miejsc parkingowych przy Starym Kleparzu.

Zmiany mają wejść w życie w październiku. Dokładna data jest uzależniona od ukończenia bieżących remontów torowisk.

Większe zmiany w komunikacji (linie tramwajowe kursujące co 6 i 12 minut, a nie co 10 i 20 jak teraz), o czym już informowaliśmy, planowane są od 2017 r. Szczegóły tej komunikacyjnej rewolucji mają być dopiero przygotowane. Później zapadnie decyzja, czy miasto znajdzie na to pieniądze (szacunkowy koszt to ok. 30 mln zł).

Komentarze (5)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Zamiast wymyślać jakieś bezsensowne duszki "511" niech naprawią komunikację! Tak to powinno wyglądać

xyz (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 8

Moje proponowane zmiany:
452 – skrócić do Czyżyny Dworzec (w zamian za 501 do Kombinatu).
Nowa Linia 40 wspomagająca 10 na trasie Kopiec Wandy – trasa 10 – Łagiewniki co 20 min w szczycie
16 –...rozwiń całość

Moje proponowane zmiany:
452 – skrócić do Czyżyny Dworzec (w zamian za 501 do Kombinatu).
Nowa Linia 40 wspomagająca 10 na trasie Kopiec Wandy – trasa 10 – Łagiewniki co 20 min w szczycie
16 – do likwidacji (w większości trasy dubluje się z 21, a Mistrzejowice mają 139 co 7,5 min który dowiezie ich na Kombinat
132 – skrócić do Al. Przyjaźni
172 – wydłużyć do Strugi/Kombinatu
572 – co 20 min w szczycie co 40 min po za szczytem i w weekendy.
504 – likwidacja
22 – co 10 min w szczycie (12 do likwidacji)
511 – do likwidacji
501 – przywrócić do Kombinatu (z pominięciem Al. Róż)
211 – wydłużyć przez Suche Stawy, Plac Centralny do Al Przyjaźni (z pominięciem Kombinatu)
194 – do Prądnika Białego, a 144 do Krowodrzy Górki
123 – co 20 minut w każdym dniu.
209 229 239 249 259 269 – wydłużyć do Cracovii Stadion
239, 259 – trasa z pominięciem przystanku „Zaskale”
209 – trasa przez Kraków Airport
502 – wydłużyć do Os. Podwawelskiego
124/424 – skrócić do Salwatora
100 – likwidacja
239 – Jedna pełna trasa Cracovia Stadion – Rączna Kościół – Rączna OSP (przeniesienie przystanku przed skrzyżowaniem) – Rączna Kapliczka – Ściejowice – Jeziorzany – Wołowice Kapliczka co 1h w szczycie co 2 poza szczytem i w weekendy.
259 – bez kursów wariantowych przez Ściejowice
252 – co 40 min + wydłużenie do Dworca Głównego Wschód po trasie 902
902 – zmiana numeru na 952

zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Jesli tramwaj jeździ częściej to rewolucja?

krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

Każda zmiana w Krakowie od razu jest odtrąbiana jako "rewolucja". Ale to nie dziwi, zważywszy na rodowód polityczny różnych Machlojskich, Pietrzyków i tym podobnych pomiotów.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Logika do (zi)kitu

Nowohucianin (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 8

Wzmacnianie 22?Ta linia do Walcowni jezdzi pusta,poza tym w podobnej relacji jezdzi 10.
Skoro 18 co 5 minut to 52 powinno byc podzielone na dwie linie co 10 minut (12 oraz 52) z tym ze 12 przez...rozwiń całość

Wzmacnianie 22?Ta linia do Walcowni jezdzi pusta,poza tym w podobnej relacji jezdzi 10.
Skoro 18 co 5 minut to 52 powinno byc podzielone na dwie linie co 10 minut (12 oraz 52) z tym ze 12 przez Hale Targowa i Rondo Grzegorzeckie a 52 jak teraz.Obie linie zachowaja takt co 5 minut.
Linia 9 co 10 minut w szczycie tez nie pasuje- lepsze rozwiazanie to 14 co 10 minut w szczycie.
16 oraz 21 przez Struga w takcie co 10 minut to akurat dobre rozwiazanie.
zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie zwiększać częstotliwości tramwajów!!!

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 20

Tramwaje jeżdżą zbyt często a autobusy zbyt rzadko a priorytet dla tramwajów na sygnalizacjach odbywa się KOSZTEM AUTOBUSÓW. Tam, gdzie są pasy tramwajowo-autobusowe, duża częstotliwość kursowania...rozwiń całość

Tramwaje jeżdżą zbyt często a autobusy zbyt rzadko a priorytet dla tramwajów na sygnalizacjach odbywa się KOSZTEM AUTOBUSÓW. Tam, gdzie są pasy tramwajowo-autobusowe, duża częstotliwość kursowania tramwajów powoduje blokadę przejazdu autobusów (korki tramwajowe uniemożliwiają autobusom jazdę i autobus stojąc w korkach tramwajowych marnotrawi paliwo). 18-ka co 5 minut - przesada. Zablokuje to przejazdu ulicą Dunajewskiego i Podwale i ucierpią na tym autobusy 124/424, 152/452, 502. Tak więc dalszym zwiększeniom częstotliwości kursowania tramwajów stanowczo NIE (ale 9-ka co 10 minut w szczycie to słusznie), natomiast trzeba zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów, by nie było tak, że na autobus czeka się na przystanku znacznie dłużej, niż się potem nim jedzie (to jest- niestety - chleb powszedni). Mniej tramwajów, więcej autobusów. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
sdg

sdg (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 8 / 2

Zbigniew, nie znudziła się płyta ?!

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo