Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małe firmy potrzebują silnej reprezentacji

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Andrzej Banas / Polska Press
W Polsce niezbędny jest powszechny samorząd gospodarczy. Trzeba go utworzyć na bazie istniejących organizacji przedsiębiorców. Wszyscy przedsiębiorcy powinni do niego obowiązkowo należeć – to główne wnioski z II Kongresu Małopolskiego Porozumienia Organizacji Gospodarczych.

Główne pytanie kongresu brzmiało „Samorząd gospodarczy – szansa czy zagrożenie?”. Uczestnicy jednogłośnie odpowiedzieli, że jest to wielka szansa, zwłaszcza dla drobnych firm, stanowiących grubo ponad 90 proc. przedsiębiorstw w Polsce, a nie posiadających właściwie żadnej silnej reprezentacji.

Pierwszą taką reprezentacją – na razie w skali regionu – jest właśnie MPOG. Zrzesza kilkanaście lokalnych izb gospodarczych oraz regionalnych potentatów z tradycjami, jak Małopolska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości i Krakowska Kongregacja Kupiecka. W ramach naszego Forum Przedsiębiorców MPOG współpracuje z innymi dużymi organizacjami, jak MZP Lewiatan, krakowska Izba Przemysłowo Handlowa i Business Centre Club.

Jak stworzyć i zorganizować samorząd gospodarczy w Polsce - założenia projektu MPOG - ZOBACZ >>

- Interesy poszczególnych przedsiębiorców bywają sprzeczne, często ze sobą konkurujemy, ale musimy wreszcie zrozumieć, że mamy także fundamentalny wspólny interes, a jest nim stworzenie dobrych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej. Na razie przedsiębiorcy mają na te warunki niewielki wpływ – właśnie dlatego, że nie mają silnej i jednolitej reprezentacji, która byłaby dla władzy równorzędnym partnerem, a nie wiecznym petentem – wyjaśnił Janusz Strzeboński, p.o. prezesa MPOG.

Przedstawił projekt utworzenia ogólnopolskiego samorządu, uzgodniony z organizacjami współtworzącymi MPOG. Uczestnicy Kongresu zaapelowali do przedsiębiorców w całej Polsce, w tym bliźniaczych organizacji gospodarczych w innych regionach, o intensywne prace nad tym projektem - jego założenia są dostępne są TUTAJ. W najbliższych tygodniach dokładnie opiszemy wszystkie szczegóły i poddamy je ocenie środowisk gospodarczych oraz polityków.

Inni liderzy Porozumienia, Janusz Kowalski i Marek Malec, a także Jan Pamuła, prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, przez wiele lat działacz gospodarczy, przekonywali, że dopóki nie powstanie silny samorząd przedsiębiorców, nie będą oni mieli wpływu nie tylko na dotyczące ich przepisy, ale i sposób stosowania prawa przez urzędy, traktowanie firm przez władze różnych szczebli.

- Oprócz tego samorząd ma do odegrania wiele innych ważnych ról – podkreśliła w arcyciekawym wystąpieniu Małgorzata Kmak, wicedyrektor Instytutu Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Omawiając dwa modele funkcjonowania samorządu gospodarczego w rozwiniętych krajach Europy zwróciła uwagę, że instytucja ta wspiera przedsiębiorców na wielu poziomach – od doradztwa i szkoleń po pomoc w sytuacjach kryzysowych, może też w znacznej mierze wyręczać sądy gospodarcze w rozstrzyganiu sporów - w drodze arbitrażu, co jest szybsze i tańsze.

W rezolucji końcowej uczestnicy kongresu MPOG zwrócili się do polityków o podjęcie jak najszybszych – konkretnych - prac nad wprowadzeniem samorządu.

Komentuje Małgorzata Kmak, wicedyrektor Instytutu Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
W drugiej połowie XIX w. w Europie wykształciły się dwa główne modele izb gospodarczych, których skuteczność jest warunkowana wieloma czynnikami. W krajach Unii Europejskiej występują obydwa.

Trzonem tzw. modelu francuskiego są izby gospodarcze samorządu gospodarczego, czyli korporacje publicznoprawne o członkostwie obligatoryjnym i władztwie administracyjnym. Model ten, z racji funkcjonowania izb w systemie prawa publicznego. przyjął się w większości państw Europy kontynentalnej. W okresie międzywojennym także w Polsce.

Drugi jest model anglosaski, w którym kluczowe są izby gospodarcze stowarzyszeniowe, czyli korporacje prywatnoprawne o członkostwie dobrowolnym bez władztwa administracyjnego. Izby te nie są instytucjami samorządu gospodarczego w znaczeniu teorii prawa administracyjnego. Są to stowarzyszenia prywatno-prawne, które reprezentują nieliczne grupy interesu. Instytucje te potocznie nazywane samorządem gospodarczym ( np. izby przemysłowo-handlowe w Polsce), w istocie samorządem nie są. Brak obligatoryjnej przynależności i wykonywania zadań publicznych nie pozwala określać tych organizacji jako samorządu. Są to raczej stowarzyszenia prywatno-prawne.

Trzeba zastrzec, że w krajach anglosaskich ich wpływ na tworzenie prawa oraz inne elementy współtworzące tzw. otoczenie biznesu jest znacznie silniejszy niż u nas, a to z uwagi na wieloletnią tradycję oraz ugruntowaną przez tę tradycję pozycją takich organizacji w społeczeństwie i w całym systemie demokratycznym.

Jak stworzyć i zorganizować samorząd gospodarczy w Polsce - założenia projektu MPOG - ZOBACZ >>

WIDEO: Co ty wiesz o Krakowie, odc. 28

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski