- Coraz większy odsetek uczniów niepełnosprawnych zostaje w szkołach ogólnodostępnych, to rodzi kłopoty związane z organizowaniem takiego szkolenia, doborem kadry specjalistycznej i określeniem standardów opieki nad __takimi dziećmi - mówiła wczoraj wiceminister edukacji Teresa Wargocka podczas małopolskiej wojewódzkiej debaty oświatowej „Uczeń - Rodzic - Nauczyciel. Dobra zmiana”.
Podsekretarz stanu w resorcie edukacji narodowej zapewniła, że żadne gotowe rozwiązania jeszcze nie powstały. Zaproszeni do współpracy eksperci koncentrują się zaś przede wszystkim na właściwym zdiagnozowaniu potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
- Z już przeprowadzonych rozmów, które odbywają się w ministerstwie, wynika, że rodzice takich uczniów chcieliby pójść w kierunku tworzenia w szkołach ogólnodostępnych, małych, 3-__5-osobowych klas specjalnych. Podoba mi się taki postulat - mówiła wiceminister o planowanym kierunku zmian. Takie klasy miałyby być alternatywą dla obecnie często nadużywanego nauczania indywidualnego czy ośrodków specjalnych, które wiążą się z nieuniknioną izolacją uczniów.
Minister Wargocka podkreśliła, że priorytetem „dobrej zmiany” w oświacie powinno być mądre włączanie osób ze specjalnymi potrzebami w ogólnodostępny system edukacji. Jest to bowiem najlepsza szansa na przygotowanie niepełnosprawnych do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu.
Inne niż klasy specjalne formy szkolenia na pewno jednak nie znikną, choć mają być rzadziej stosowane. Ostateczny wybór ma być pozostawiony rodzicom i uzależniony od zdiagnozowanego stopnia niepełnosprawności i indywidualnych potrzeb każdego ucznia.
Według statystyk Systemu Informacji Oświatowej w roku szkolnym 2015/2016 we wszystkich krajowych placówkach, uczy się blisko 175 tys. osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W samym województwie małopolskim takich dzieci jest 12 tys.
Wczorajsza małopolska wojewódzka debata oświatowa „Uczeń - Rodzic - Nauczyciel. Dobra zmiana” była elementem ogólnopolskiej dyskusji o planowanych modyfikacjach w systemie oświaty, zapoczątkowanej przez resort edukacji.
Debaty, które od początku marca odbywają się w 16 miastach na terenie całego kraju, podzielone zostały na cztery tematy przewodnie - finansowanie edukacji, szkolnictwo specjalne, bezpieczeństwo uczniów w szkołach oraz kształcenie zawodowe. Biorą w nich udział eksperci reprezentujący władze krajowe, samorządowe, środowiska oświatowe, nauczyciele i rodzice.
Szkolnictwa specjalnego będzie jeszcze dotyczyć debata zaplanowana na 17 maja w Katowicach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?