Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małe klasy specjalne zamiast indywidualnego nauczania i izolowania niepełnosprawnych

Iwona Krzywda
Resort edukacji chce ograniczyć indywidualne nauczanie
Resort edukacji chce ograniczyć indywidualne nauczanie fot. jakub kołodziej
Edukacja. Ministerstwo Edukacji Narodowej szuka sposobu na efektywne szkolenie uczniów ze specjalnymi potrzebami. Podstawą systemu mają być klasy specjalne w szkołach, a nie indywidualna nauka w domach.

- Coraz większy odsetek uczniów niepełnosprawnych zostaje w szkołach ogólnodostępnych, to rodzi kłopoty związane z organizowaniem takiego szkolenia, doborem kadry specjalistycznej i określeniem standardów opieki nad __takimi dziećmi - mówiła wczoraj wiceminister edukacji Teresa Wargocka podczas małopolskiej wojewódzkiej debaty oświatowej „Uczeń - Rodzic - Nauczyciel. Dobra zmiana”.

Podsekretarz stanu w resorcie edukacji narodowej zapewniła, że żadne gotowe rozwiązania jeszcze nie powstały. Zaproszeni do współpracy eksperci koncentrują się zaś przede wszystkim na właściwym zdiagnozowaniu potrzeb dzieci niepełnosprawnych.

- Z już przeprowadzonych rozmów, które odbywają się w ministerstwie, wynika, że rodzice takich uczniów chcieliby pójść w kierunku tworzenia w szkołach ogólnodostępnych, małych, 3-__5-osobowych klas specjalnych. Podoba mi się taki postulat - mówiła wiceminister o planowanym kierunku zmian. Takie klasy miałyby być alternatywą dla obecnie często nadużywanego nauczania indywidualnego czy ośrodków specjalnych, które wiążą się z nieuniknioną izolacją uczniów.

Minister Wargocka podkreśliła, że priorytetem „dobrej zmiany” w oświacie powinno być mądre włączanie osób ze specjalnymi potrzebami w ogólnodostępny system edukacji. Jest to bowiem najlepsza szansa na przygotowanie niepełnosprawnych do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu.

Inne niż klasy specjalne formy szkolenia na pewno jednak nie znikną, choć mają być rzadziej stosowane. Ostateczny wybór ma być pozostawiony rodzicom i uzależniony od zdiagnozowanego stopnia niepełnosprawności i indywidualnych potrzeb każdego ucznia.

Według statystyk Systemu Informacji Oświatowej w roku szkolnym 2015/2016 we wszystkich krajowych placówkach, uczy się blisko 175 tys. osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W samym województwie małopolskim takich dzieci jest 12 tys.

Wczorajsza małopolska wojewódzka debata oświatowa „Uczeń - Rodzic - Nauczyciel. Dobra zmiana” była elementem ogólnopolskiej dyskusji o planowanych modyfikacjach w systemie oświaty, zapoczątkowanej przez resort edukacji.

Debaty, które od początku marca odbywają się w 16 miastach na terenie całego kraju, podzielone zostały na cztery tematy przewodnie - finansowanie edukacji, szkolnictwo specjalne, bezpieczeństwo uczniów w szkołach oraz kształcenie zawodowe. Biorą w nich udział eksperci reprezentujący władze krajowe, samorządowe, środowiska oświatowe, nauczyciele i rodzice.

Szkolnictwa specjalnego będzie jeszcze dotyczyć debata zaplanowana na 17 maja w Katowicach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski