Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt tzw. Krajowego Programu Kolejowego, czyli inwestycji, które mają powstać do 2023 r. Na liście podstawowej nie ma kluczowej dla Małopolski budowy nowej linii, dzięki której pociągi z Krakowa do Nowego Sącza dojeżdżałyby w około godzinę (teraz trwa to ponad 3 godz.). List do premier Ewy Kopacz ślą ponad podziałami partyjnymi radni PO, PiS, i PSL z sejmiku małopolskiego. W akcję włączają się posłowie.
Walka toczy się o budowę linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc -Tymbark, dzięki której połączone zostałyby bezpośrednio tory biegnące z Krakowa z tymi dochodzącymi do Nowego Sącza. Odnowiona zostałaby też linia Chabówka-Nowy Sącz, co skróciłoby do ok. 2 godz. czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego. Koszt inwestycji to ok. 6 mld zł.
Kazimierz Czekaj, radny Sejmiku Województwa Małopolskiego przypomina, że inwestycja ta znalazła się na liście podstawowej tzw. kontraktu terytorialnego dla Małopolski (umowy między rządem a samorządem), który w 2014 r. podpisał marszałek Marek Sowa. - Myśleliśmy, że to daje gwarancje, ale widać efekt. Teraz nowa linia znajduje się tylko na liście rezerwowej programu kolejowego - mówi Kazimierz Czekaj. Taki zapis oznacza, że budowa możliwa będzie tylko wtedy, jeśli znajdą się oszczędności na projektach podstawowych. Na to szans praktycznie nie ma.
Radni klubów PO, PiS i PLS z sejmiku małopolskiego wspólnie ślą więc do premier Ewy Kopacz apel o przeniesienie linii na listę podstawową. Oburzenia nie ukrywa też m.in. Ryszard Nowak, prezydent Nowego Sącza. - Obietnice rządu PO rozmijają się z rzeczywistością - mówi Ryszard Nowak. U premier interweniować ma marszałek Marek Sowa. Walkę o tory zapowiada poseł Andrzej Adamczyk (PiS).
Andrzej Czerwiński, minister skarbu, który pochodzi z Nowego Sącza przekonuje, że dla nowej linii są szanse. Zaznacza, że trwają analizy, czy budowa się opłaca. - Nie dajmy się zwieść. Gdy linia była wpisywana do kontraktu terytorialnego, takiego argumentu nie było - podkreśla Kazimierz Czekaj.
Swoje uwagi do projektu programu kolejowego słać mogą mieszkańcy. Formularz dostępny jest na www.mir.gov.pl. Problem w tym, że konsultacje zaplanowane zostały w środku wakacji i zakończą się już 11 sierpnia.
Program kolejowy uchwalony ma zostać w trzecim kwartale 2015 r. Oczywiście w projekcie na liście podstawowej jest kilka inwestycji z Małopolski. Są to jednak głównie trwające już modernizacje m.in. torów z Krakowa do Katowic i do Rzeszowa.
Z nowych projektów jest np. dobudowa torów dla kolei aglomeracyjnej od stacji Kraków Gł. do stacji Kraków Płaszów, budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki i modernizacja linii Lanckorona - Wadowice - granica województwa. Na liście rezerwowej obok trasy Podłęże - Tymbark jest zaś także m.in. modernizacja linii Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka -Zakopane.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?