Przez osiem lat posłowie PiS co roku zgłaszali ważne dla Małopolski poprawki do budżetu państwa. Koalicja PO i PSL za każdym razem je odrzucała, a politycy PiS grzmieli, że małopolscy parlamentarzyści, w myśl partyjnej dyscypliny, głosują przeciwko własnemu regionowi. Teraz role się odwróciły - to posłowie PO zgłosili propozycje korzystne dla województwa, a ci z PiS głosowali przeciwko nim. Odrzucone obecnie poprawki PO są zresztą bardzo podobne do tych, które PiS przedstawił rok temu.
- Zgłosiliśmy 17 poprawek dla Małopolski i żadna z nich nie została poparta przez małopolskich posłów PiS - żali się Marek Sowa z PO. Przyznaje, że celowo były one zbieżne z tymi, które PiS zgłaszał rok temu. - Tak mocnej reprezentacji Krakowa i Małopolski nie mieliśmy jeszcze w rządzie, więc liczyliśmy, że skoro od lat opozycja walczyła o północną obwodnicę Krakowa czy krakowskie zabytki, to teraz ma okazję wykazać się skutecznością - mówi poseł Sowa.
- Platforma miała czas wykazać się skutecznością przez osiem lat i zgłaszanie do budżetu tego, czego nie zrobiła, to hipokryzja - ripostuje poseł PiS Jarosław Szlachetka. Jego zdaniem nie można już było wprowadzać zbyt dużych zmian w planie wydatków.
Właśnie takich argumentów używali posłowie PO, gdy to PiS wytykał im głosowanie przeciwko propozycjom dla Małopolski. Oto wypowiedź sprzed ponad dwóch lat posła PiS Andrzeja Adamczyka: „Zgłosiliśmy poprawki do budżetu na rok 2014 tylko na te inwestycje, które były przez posłów PO wielokrotnie mieszkańcom ziemi krakowskiej obiecywane, a i tak nie znalazły się w projekcie budżetu. Niestety wszystkie zostały głosami koalicji PO-PSL odrzucone”. Wtedy posłowie PiS proponowali m.in. zwiększenie dotacji dla Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa o 10 mln zł. W sobotę taką samą poprawkę odrzucili.
Jednym z najbardziej krytykowanych przez PiS posłów PO był Ireneusz Raś. To on wiele razy musiał tłumaczyć, że dopisywanie do planu wydatków inwestycji drogowych i obwodnic nie ma sensu, bo są one opłacane w ramach programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad i tylko projekty w nim ujęte mogą być finansowane. Dziś poseł Raś sam krytykuje obecnego ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka za brak pieniędzy na północną obwodnicę Krakowa. - Miał świadomość, że właśnie wydano dla tej inwestycji decyzję środowiskową i potrzebna jest decyzja o finansowaniu z budżetu, o co tak zabiegał, będąc w opozycji, a teraz naszej propozycji nie poparł - zauważa poseł Raś.
- Większość zgłaszanych przez PO inwestycji drogowych, także północnej obwodnicy Krakowa, nie ma w planie budowy dróg, który przecież przygotował poprzedni rząd - broni ministra infrastruktury poseł Szlachetka. A sam Andrzej Adamczyk tuż przed głosowaniem budżetu tłumaczył nam, że szuka możliwości sfinansowania północnej obwodnicy Krakowa, ale zaznaczał, że nie jest to takie proste.
W minionych latach posłowie PiS kilka razy proponowali także pomnożenie wydatków na inwestycje przeciwpowodziowe w Małopolsce, lecz w sobotę sprzeciwili się zwiększeniu puli na usuwanie skutków klęsk żywiołowych o 200 mln zł, czego chciała PO. Przyjęli własną poprawkę - wzrost rezerwy na ten cel o 100 mln zł. - Ale wcześniej rząd PiS zmniejszył pulę w porównaniu z projektem premier Ewy Kopacz o 400 milionów - zaznacza poseł Sowa.
Na szczęście z powodu politycznych sporów nie ucierpiały inwestycje od lat finansowane z budżetu. Na budowę Kampusu 650-lecia UJ będzie 60 mln zł. Budowa nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego ma zapewnione 135 mln zł, a modernizacja Szpitala Dziecięcego w Prokocimiu - 28 mln zł. Na odnowę krakowskich zabytków przeznaczono 30 mln zł, na Światowe Dni Młodzieży pierwotne 100 mln zł zwiększono do 115.
Poprawki do budżetu państwa zgłoszone przez PO i odrzucone podczas głosowania w sejmie
* 600 mln zł - obwodnice: Krakowa (północna), Zabierzowa, Skawiny, Nowego Sącza, Zatora, Dąbrowy Tarnowskiej, Limanowej, Gorlic i Grybowa.
* 402 mln zł - budowa i przebudowa dróg: ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała wraz obwodnicą Oświęcimia, Limanowa - Grybów - Gorlice (nr 28), Kielce - Tarnów (73), Bielsko-Biała - Kraków (Beskidzka Droga Integracyjna - prace projektowe), Rdzawka - Nowy Targ (47), Brzesko - Nowy Sącz (75), Olkusz - Kraków (94).
* 200 mln zł - dotacja dla Krakowa na przebudowę ul. Igołomskiej.
* 270 mln zł - przeciwdziałanie i usuwanie skutków powodzi.
* 70 mln zł - zbiornik Świnna Poręba (likwidacja osuwisk i budowa dróg wokół zbiornika).
* 200 mln zł - inwestycje na Odrze i Wiśle.
* 10 mln zł - Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.
* 10 mln zł - Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?