Małopolska postawiła na rowerowe autostrady

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Pod względem długości budowanych ścieżek rowerowych Małopolska jest krajowym liderem
Pod względem długości budowanych ścieżek rowerowych Małopolska jest krajowym liderem fot. Anna Kaczmarz
Rekreacja. W tym roku w naszym województwie powstanie 190 km ścieżek rowerowych.

Do roku 2020 w w Małopolsce powstanie 600 kilometrów tras rowerowych. - Ścieżki rowerowe stworzą sieć o wysokim standardzie, wyposażoną w miejsca obsługi rowerzystów. Te kilkaset kilometrów dróg przebiegać będzie przez najbardziej malownicze tereny. Dzięki temu każdy będzie mógł nawet przez kilka dni zwiedzać Małopolskę na rowerze - mówi marszałek Jacek Krupa.

Ścieżki połączą ze sobą najważniejsze miasta regionu: Kraków, Tarnów, Oświęcim, Nowy Sącz, Nowy Targ, Olkusz, Chrzanów i Zakopane. Część tras przebiegać ma w bezpośrednim sąsiedztwie największych rzek, inne poprowadzone zostaną przez tereny leśne. Zostaną zaprojektowane i wykonane tak, by mógł z nich korzystać każdy rowerzysta, bez względu na wiek czy liczbę kilometrów przejechanych na dwóch kółkach. Władze Małopolski mówią nawet o autostradach rowerowych, czyli trasach o niewielkich różnicach wzniesień i niezbyt krętych.

Z części ścieżek można już korzystać. Kolejne 190 km gotowych będzie do końca tego roku. Wśród nich są dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej - 91 km z Drwini do Szczucina i 84 km z Brzeszcz do Skawiny. W tym roku rowerzyści pojadą też Trasą VeloDunajec o długości 14 km z Ostrowa do Biskupic Radłowskich.

Do końca przyszłego roku gotowe powinno być następne 170 km tras dla rowerzystów. To przede wszystkim dwa odcinki trasy VeloDunajec: z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic (12 km) i z Zakopanego do Sromowców Niżnych (68 km). Ponadto budowana będzie trasa VeloMetropolis (EuroVelo4) o długości 92 km z Woli Batorskiej do miejscowości Jodłówka Wałki. W tym samym czasie powstanie też siedem miejsc obsługi rowerzystów przy Wiślanej Trasie Rowerowej i trasie VeloDunajec.

Trasy rowerowe sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając ich kontynuację na terenie sąsiadujących regionów. Część zostanie włączona w europejskie szlaki rowerowe. Zachodnią i wschodnią granicę Małopolski połączy trasa EuroVelo 4, która przebiega przez Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę, natomiast północ z południem - trasa EuroVelo 11, którą podróżować można przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię i Grecję.

- Ścieżki mają służyć rozwojowi masowej turystyki rowerowej w Małopolsce, szczególnie tej wielodniowej - mówi Leszek Zegzda, który w zarządzie województwa odpowiada za turystykę.

Pod względem długości budowanych ścieżek rowerowych Małopolska jest krajowym liderem. Koszty tej inwestycji sięgają blisko 430 mln zł. Pieniądze pochodzą głównie z unijnych dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

grzegorz.skowron@dziennik.krakow.pl

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

u
ukasz

gratulacje, u nas na Mazowszu tez by mogli. Co do Indiany i rowerów z marketu to sa podobne do tych znanych marek. miałem taki 7 lat.

k
kiko

Wreszcie, bo do tej pory jeździłem miejskim i własnie brakowało tego. W sobote kupiłem sobie Indianę w Media Expert

W
Wojtek22

To kiedy powstanie DDR z Krakowa do Niepołomic?

Dodaj ogłoszenie