Do roku 2020 w w Małopolsce powstanie 600 kilometrów tras rowerowych. - Ścieżki rowerowe stworzą sieć o wysokim standardzie, wyposażoną w miejsca obsługi rowerzystów. Te kilkaset kilometrów dróg przebiegać będzie przez najbardziej malownicze tereny. Dzięki temu każdy będzie mógł nawet przez kilka dni zwiedzać Małopolskę na rowerze - mówi marszałek Jacek Krupa.
Ścieżki połączą ze sobą najważniejsze miasta regionu: Kraków, Tarnów, Oświęcim, Nowy Sącz, Nowy Targ, Olkusz, Chrzanów i Zakopane. Część tras przebiegać ma w bezpośrednim sąsiedztwie największych rzek, inne poprowadzone zostaną przez tereny leśne. Zostaną zaprojektowane i wykonane tak, by mógł z nich korzystać każdy rowerzysta, bez względu na wiek czy liczbę kilometrów przejechanych na dwóch kółkach. Władze Małopolski mówią nawet o autostradach rowerowych, czyli trasach o niewielkich różnicach wzniesień i niezbyt krętych.
Z części ścieżek można już korzystać. Kolejne 190 km gotowych będzie do końca tego roku. Wśród nich są dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej - 91 km z Drwini do Szczucina i 84 km z Brzeszcz do Skawiny. W tym roku rowerzyści pojadą też Trasą VeloDunajec o długości 14 km z Ostrowa do Biskupic Radłowskich.
Do końca przyszłego roku gotowe powinno być następne 170 km tras dla rowerzystów. To przede wszystkim dwa odcinki trasy VeloDunajec: z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic (12 km) i z Zakopanego do Sromowców Niżnych (68 km). Ponadto budowana będzie trasa VeloMetropolis (EuroVelo4) o długości 92 km z Woli Batorskiej do miejscowości Jodłówka Wałki. W tym samym czasie powstanie też siedem miejsc obsługi rowerzystów przy Wiślanej Trasie Rowerowej i trasie VeloDunajec.
Trasy rowerowe sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając ich kontynuację na terenie sąsiadujących regionów. Część zostanie włączona w europejskie szlaki rowerowe. Zachodnią i wschodnią granicę Małopolski połączy trasa EuroVelo 4, która przebiega przez Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę, natomiast północ z południem - trasa EuroVelo 11, którą podróżować można przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię i Grecję.
- Ścieżki mają służyć rozwojowi masowej turystyki rowerowej w Małopolsce, szczególnie tej wielodniowej - mówi Leszek Zegzda, który w zarządzie województwa odpowiada za turystykę.
Pod względem długości budowanych ścieżek rowerowych Małopolska jest krajowym liderem. Koszty tej inwestycji sięgają blisko 430 mln zł. Pieniądze pochodzą głównie z unijnych dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?