Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska. Prace projektowe nad siedmioma obwodnicami na rożnym etapie. Przeszkody: osuwiska, protest mieszkańców i brak porozumienia

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Zatłoczony Tarnów w godzinach szczytu. Tu problem rozwiązałaby wschodnia obwodnica. Aby powstała, miasto musi porozumieć się z GDDKiA w sprawie wspólnego finansowania inwestycji
Zatłoczony Tarnów w godzinach szczytu. Tu problem rozwiązałaby wschodnia obwodnica. Aby powstała, miasto musi porozumieć się z GDDKiA w sprawie wspólnego finansowania inwestycji Paweł Chwał
Do 2030 roku w Małopolsce ma powstać siedem obwodnic w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Będą to obwodnice Limanowej, Nowego Targu, Piwnicznej, Wadowic, Makowa Podhalańskiego, Trzebini i wschodnia obwodnica Tarnowa. Prace projektowe są na rożnym etapie zaawansowania. Najwcześniej, bo najprawdopodobniej do końca 2024 roku, przejedziemy obwodnicą Wadowic, zaś pod dużym znakiem zapytania stoi budowa obwodnicy wschodniej Tarnowa, która wymaga współfinansowania przez miasto, a tego, zdaniem prezydenta Romana Ciepieli, na to nie stać.

FLESZ - Kredyt hipoteczny to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega

od 16 lat

Trwa etap dokumentacyjny siedmiu obwodnic w Małopolsce w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W większości przypadków wykonawca projektu, inwestor i lokalne władze są już po spotkaniach z mieszkańcami i aktualnie na mapy nanoszone są uwagi. W przyszłym roku w większości z nich złożona zostanie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, chociaż w przypadku wielu droga do sukcesu wiedzie przez trudności. Która obwodnica powstanie najprędzej?

Obwodnica Wadowic do 2024 roku

W sprawie południowej obwodnicy Wadowic w ciągu drogi krajowej 28 zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA a gminą Wadowice. Zgodnie z nim gmina przygotowuje dokumentację wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i zezwolenia na realizację. Zakończenie tego etapu zaplanowane jest na sierpień 2022 roku. Do GDDKiA ma należeć już sama budowa nowej drogi.

Obwodnica ma rozładować zatory w ruchu, tworzące się na drogach krajowych nr 28 na odcinku Wadowice - Sucha Beskidzka oraz fragmencie drogi 52 Wadowice – Kraków.
W przyszłości ma być także elementem układu komunikacyjnego związanego z Beskidzką Drogą Integracyjną w ciągu trasy S 52 Bielsko-Biała – Głogoczów.

Obwodnica Piwnicznej do 2027 roku

Mimo, że droga krajowa nr 87 przebiegająca przez Piwniczną zatłoczona jest autami, to jednak plany budowy obwodnicy miasta spotkały się z protestem mieszkańców Doliny Popradu. Komitet Społeczny Gminy Piwniczna zebrał blisko 5 tysięcy podpisów przeciwko trzem wariantom budowy obwodnicy zaproponowanej przez GDDKiA. Głównym argumentem podnoszonym przez mieszkańców była obawa, że obwodnica będzie droga tranzytową dla tirów jadących na Słowację. W trakcie konsultacji społecznych mieszkańcy (ci, którzy są za budową obwodnicy), wybrali wariant trzeci, zakładający budowę 470-metrowego tunelu drogowego w górze Węgielnik.

- W pierwszej kolejności zostało wykonane rozpoznanie geologiczne poza obszarem górniczym, a obecnie trwają wiercenia na obszarze górniczym – informuje Iwona Mikrut, rzeczniczka GDDKiA w Krakowie.
Ze względu na brak możliwości wykonania pomiarów ruchu przez pandemię COVID-19 oraz wydłużone konsultacje społeczne ten etap prac ma się zakończyć w sierpniu 2022 roku. Gotowa obwodnica, jeśli nie byłoby odwołań po decyzji środowiskowej, a następnie po procedurze przetargowej, to rok 2027.
 

Obwodnica Limanowej do 2029 roku

Do tej pory opracowano trzy warianty przebiegu obwodnicy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu, a także wykonano inwentaryzację fotograficzną obszaru, po którym ma przebiegać droga. Przeprowadzono również spotkania informacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami władz samorządowych, opracowano i uzgodniono ocenę wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wykonano też program badań geofizycznych oraz projekt robót hydrogeologicznych. Program badań geotechnicznych jest w trakcie weryfikacji przez Departament Technologii Budowy Dróg GDDKiA. Aktualnie trwają obserwacje przyrodnicze oraz prace nad raportem z prezentacji społecznych. 

 - Teren jest bardzo trudny, występują tu osuwiska, niestety również na trasie przebiegu proponowanych wariantów, dlatego projektanci mają jeszcze przeanalizować możliwości ominięcia osuwisk, aby uniknąć konieczności ich stabilizacji. Stabilizacja osuwisk jest niestety kosztowna – wyjaśnia Mikrut.

Zakończenie tego etapu prac dokumentacyjnych planowane jest na luty 2023 r. Gotowa inwestycja, która odciąży z ruchu centrum miasta i ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem a Rabką-Zdrojem ma być gotowa najwcześniej w 2027 roku.

Obwodnica Nowego Targu do 2029 roku

W przypadku tej obwodnicy opracowane zostały trzy warianty przebiegu trasy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu oraz wykonano inwentaryzację fotograficzną obszaru, na którym planowana jest nowa droga. Odbyły się już spotkania informacyjne z mieszkańcami oraz przedstawicielami władz samorządowych i sąsiadującego z obwodnicą lotniska. Do zaopiniowania przedłożona została ocena wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu. Trwają obserwacje przyrodnicze, opracowywane jest studium geologiczno-inżynierskie, dokumentacja geofizyczna i dokumentacja hydrogeologiczna, a także sporządzany jest raport z prezentacji społecznych. 

W sierpniu 2022 roku planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej.

Obwodnica Makowa Podhalańskiego do 2029 roku

Jak informuje GDDKiA obecnie analizowane są zaproponowane przez projektanta cztery warianty przebiegu oraz wariant zaproponowany przez mieszkańców.

- Mieszkańcy Białki i przedsiębiorcy przyjechali do Krakowa ze swoimi propozycjami dotyczącymi przebiegu przyszłej drogi. Teraz projektanci weryfikują przedstawioną przez mieszkańców propozycję wariantu, pod kątem możliwości poprowadzenia takiego przebiegu drogi w terenie. W październiku 2021 roku planowane są spotkania informacyjne z mieszkańcami, którym zostaną przedstawione warianty przebiegu obwodnicy, do których będą mogli się ustosunkować – informuje Mikrut.

Złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej przewidziane jest na czerwiec 2022 roku, natomiast zakończenie tego etapu prac na luty 2023 roku.

Obwodnica Trzebini do 2030 roku

Trzebinia od lat boryka się z ogromnym ruchem w centrum miasta i korkami. Już ponad 20 tys. samochodów dziennie przejeżdża biegnącą przez centrum drogą krajową 79. To nie tylko samochody osobowe, ale także ciężarowe. Do samego zakładu Orlen Południe dojeżdża dziennie 800 tirów. Wkrótce ta liczba zwiększy się o kolejne 2,4 tys. samochodów ciężarowych, a to za sprawą dynamicznego rozwoju zakładu i planowanego uruchomienia instalacji produkujących glikol, wodór i kwas mlekowy.
- Dlatego tak ważna jest budowa obwodnicy Trzebini, która wyprowadzi ruch z centrum miasta oraz poprawi bezpieczeństwo. Będzie także impulsem do rozwoju gminy - mówi Jarosław Okoczuk, burmistrz Trzebini.

Z wariantów opracowanych przez GDDKiA Trzebinia i Chrzanów są zgodne co do jej przebiegu, rozpoczynającego się od drogi krajowej 79 na wysokości nowego wiaduktu w Woli Filipowskiej i prowadzącego wzdłuż linii kolejowej do ul. Długiej w Trzebini.

- Preferujemy ten wariant, gdyż nie zakłada on wyburzeń domów oraz mocnej degradacji terenów leśnych. Staraliśmy się ukierunkować projektanta, by droga przebiegająca przez fragment Puszczy Dulowskiej prowadziła przez tereny, na których prowadzona jest obecnie wycinka - podkreśla burmistrz Trzebini.

Wspomniany wariant przewiduje także budowę dalszego odcinka drogi będącego północną obwodnicą Chrzanowa. Przebiegałby on wzdłuż autostrady A4 przez tereny przeznaczone pod strefę gospodarczą.

Obwodnica wschodnia Tarnowa

Budowa ponad 6-kilometrowej wschodniej obwodnicy Tarnowa stoi pod wielkim znakiem zapytania. Co prawda dokumentacja i pozwolenia są skompletowane, ale nad inwestycją wisi realna groźba wycofania planów z realizacji.

Chodzi o finanse. Powołując się na przepisy prawa dotyczące miast na prawach powiatu, GDDKiA i Ministerstwo Infrastruktury stawiają ultimatum, że przetarg zostanie ogłoszony, pod warunkiem, że Tarnów pokryje koszty budowy części obwodnicy w granicach administracyjnych miasta. W grę wchodzi gigantyczna kwota rzędu 330 milionów złotych. Miasto twierdzi, że to warunek niemożliwy do udźwignięcia.  

- Wyasygnowanie takiej kwoty odbyłoby się kosztem wszystkich miejskich inwestycji, a ja na to nie wyrażam zgody – twierdzi prezydent Tarnowa Roman Ciepiela.  

Próbuje forsować inne rozwiązanie - wybudowania drogi ekspresowej S 73, która byłaby alternatywą dla wąskiej i rychliwej DK 73 łączącej Tarnów z Kielcami, Gorlicami i Jasłem, a wschodnia obwodnica Tarnowa miałaby stanowić jej fragment. Sęk w tym, że nie istnieją żadne plany budowy trasy S 73.  

Jeszcze mniej realnym pomysłem na sfinansowanie budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa z budżetu państwa wydaje się pomysł prezydenta Tarnowa na ujęcie jej w planie rozbudowy autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu między Tarnowem i Wrocławiem.

Współpraca: Bogusław Kwiecień, Paweł Chwał

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski