Małopolska stworzy własną spółkę kolejową

GRZEGORZ SKOWRONZaktualizowano 
Małopolska ma już swoje pociągi, teraz będzie miała spółkę kolejową FOT. ANNA KACZMARZ
Małopolska ma już swoje pociągi, teraz będzie miała spółkę kolejową FOT. ANNA KACZMARZ
- Jesteśmy ostatnim z dużych województw, które nie ma jeszcze własnej spółki kolejowej. Musimy ją mieć, bo nie wiadomo, jaka przyszłość czeka Przewozy Regionalne - przekonuje wicemarszałek małopolski Roman Ciepiela.

Małopolska ma już swoje pociągi, teraz będzie miała spółkę kolejową FOT. ANNA KACZMARZ

KOLEJ. Przewozy Regionalne są w coraz trudniejszej sytuacji. Nie płacą bieżących rachunków za dostęp do torów, więc PKP PLK może zająć ich tabor.

Pierwsze sygnały o tworzeniu Kolei Małopolskich pojawiły się wiele miesięcy temu. Jednak plany zastąpienia obecnej spółki samorządowej (należącej do 16 marszałków) jedną spółką marszałka małopolskiego odłożono na półkę. Stało się tak po protestach związkowców z Przewozów Regionalnych, ale głównie po fatalnym starcie podobnej kolei na Śląsku.

Sprawa wraca, bo Przewozy Regionalne są w coraz trudniejszej sytuacji - nie płacą PKP PLK za udostępnianie linii kolejowych. A na mocy porozumienia między PKP PLK a samorządowym przewoźnikiem, zabezpieczeniem należności dla spółki PKP jest tabor dłużnika. Jeśli nie spłaci zobowiązań, straci pociągi.

- W normalnej sytuacji oznaczałoby to upadłość, ale Przewozy Regionalne - jako spółka celu publicznego - upaść nie może. Nie wiemy jednak, co się może stać. Inne województwa zaczynają same obsługiwać kolejowy ruch pasażerski, nie możemy dłużej czekać - tłumaczy wicemarszałek Ciepiela. I zapowiada, że w najbliższym czasie Zarząd Województwa przedstawi projekt uchwały o powołaniu spółki Koleje Małopolskie.

Atutem regionu jest choćby to, że pociągi i szynobusy są własnością samorządu, który tylko użycza je Przewozom Regionalnym. To oznacza, że nowa spółka wymagała będzie tylko zatrudnienia kolejarzy, czyli najprawdopodobniej przejęcia pracowników dotychczasowego przewoźnika.

Wojciech Grzeszek, szef małopolskiej "Solidarności" zauważa jednak, że zmiany organizacyjne mogą wiązać się ze zwolnieniami w Przewozach Regionalnych, z których już odeszło wielu pracowników.

- Wprowadzenie nowego przewoźnika to będzie proces długotrwały. Nie odbędzie się to od razu i na pewno będziemy unikać chaosu, jaki był na Śląsku - zapewnia Roman Ciepiela.

Według niego Koleje Małopolskie wyjadą na tory dopiero wtedy, gdy zakończą się wszystkie remonty linii kolejowych w regionie, a w Krakowie i okolicach zacznie funkcjonować Szybka Kolej Aglomeracyjna.

grzegorz.skowron@dziennik.krakow.pl

polecane: FLESZ: Smartfon zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

o
obserwator podwórka

@Naczelmik - moze naczelnik wychodka? Bo nie kolejarz.
Tak, na pewno nowa spółka będzie tańsza (jak na Śląsku, jak na Mazowszu), będzie efektywniejsza (jak na Śląsku), będzie wiecej pociągów (jak na Śląsku). Hahaha!
A czemu Pan Marszałek nie powie o tym że:
- jego przedstawicielce w Radzie Nadzorczej Przewozów Regionalnych udowodniono przyjęcie 15 tys. zł. łapóki - i jest ok. Gazety o tym pisały (Google: Przyjęła 15 tysięcy? To nie łapówka. Sąd umorzył sprawę)
- że PLK - zarządca infrastruktury - na mocy wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości winien jest więcej pieniedzy za zbyt drogi dostęp do tpró, niż PRy są winne PLK? (Cargo szacuje nadpłatę na niemal dwa miliardy zł.)

Nie chodzi o kolej, nie chodzi o pasażerów, chodzi o stanowiska w nowej spółce! Jak na Śląsku! By żyło się lepiej.

P
Podatnik (Mało)Polski

Do roboty! Małopolska znów na szarym końcu!Rząd nas nie lubi czy lokalni włodarze nieudolni a może to i to!

N
Naczelnik

Kto teraz korzysta z połączeń obsługiwanych prze nieopłacalne Przewozy Regionalne.Pan Ciepiela ma inne wydatki i nie ma obowiązku sponsorować beznadziejnych decyzji komunikacji kolejowej.Nadeszła pora zrobić porządek na kolei prywatyzacja rozwiąże problem.

M
Małopolska

Panu Ciepieli już dziękujemy za dotychczasowe osiągnięcia w zakresie organizacji transportu kolejowego... Głośny opiekun likwidacji połączenia Kraków - Oświęcim przez Zator.

Przywołując wypowiedz Pana Ciepieli za jednym z artykułów dot. likwidacji tej linii:

Pragnę poinformować, że z tej linii w dniach "weekendowych" korzystało czasem całkiem dużo osób...

Proponuje wzorując się na przedstawionym powyżej wybitnym toku myślenia całkowicie zlikwidować wszelką komunikacje miejską w Krakowie w godzinach 10-15 z uwagi na to, że korzysta z niej mniej pasażerów niż w "godzinach szczytu". Niech sobie idą na nogach.

Ja proponuję zlikwidować auto służbowe Pana Ciepieli, bo przecież jest takie małe obłożenie...

A może by zlikwidować ostre dyżury, bo przecież ilość korzystających nie jest stała?

Dla informacji specjalistów od organizacji komunikacji - pociąg przez Trzebinię nie jedzie tą samą trasą co zlikwidowane połączenie przez Zator... Chyba że Pomysłodawcy zapewnią mieszkańcom np. Włosienicy dojazd do pociągu relacji przez Trzebinię...:)

Do tworu Panu Ciepieli, czyli Kolei Małopolskich, nie planuję wsiąść.

r
real

kolejna stołkownia dla kolesiów i znajomych królika

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3