Małopolska uruchamia kolej aglomeracyjną

Grzegorz Skowron
Nowoczesne pociągi zostaną przejęte przez Koleje Małopolskie
Nowoczesne pociągi zostaną przejęte przez Koleje Małopolskie FOT. ANNA KACZMARZ
Udostępnij:
Transport. Od 14 grudnia pociągi na trasie Wieliczka – Kraków będą kursować o stałych porach, co pół godziny. W przyszłym roku pojadą dalej, do lotniska w Balicach.

Wsiadasz w Wieliczce do pociągu, kasujesz bilet godzinny. Po 22 minutach jesteś na Dworcu Głównym w Krakowie i masz jeszcze 38 minut, by na tym samym bilecie dojechać gdzieś miejskim tramwajem lub autobusem. Tak samo możesz odbyć podróż w drugą stronę – najpierw komunikacją miejską, potem pociągiem do Wieliczki.

Ten scenariusz nie jest jeszcze pewny, ale tylko co do biletu godzinnego. W połowie grudnia z Wieliczki do Krakowa rzeczywiście będzie można dojechać w 22 minuty, a potem przesiąść się do komunikacji miejskiej. Ale na tym samym bilecie tylko wtedy, gdy będzie to karta miesięczna.

– Będziemy rozmawiać z władzami Krakowa, by zarówno w naszych pociągach, jak i miejskich autobusach oraz tramwajach były honorowane także bilety godzinne – zapewnia wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepie­la.

Nowa jakość

Jednak nawet jeśli nie dojdzie do porozumienia, to i tak pod koniec tego roku zostanie uruchomiona pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociągi z Wieliczki do Krakowa (i z powrotem) mają kursować co pół godziny, o stałych porach.

– U­trzymamy w rozkładzie jazdy dużą liczbę kursów nawet wtedy, gdy w pierwszych miesiącach nie będzie dużego zainteresowania. Poczekamy, aż pasażerowie docenią nową jakość podróżowania pociągami – mówi wicemarszałek Ciepiela.

Na trasie do Wieliczki będą jeździć tylko nowoczesne szyno­busy, kupione przez Urząd Marszałkowski w ostatnich latach. Dotychczas samorząd użyczał je spółce Przewozy Regionalne, ale linie SKA mają obsługiwać Koleje Małopolskie, spółka założona pod koniec ubiegłego roku przez urząd. I to ona dostanie nowe składy. Najpierw tylko 4, ale gdy zostaną uruchamiane następne linie SKA (do Balic, Tarnowa i Trzebini) Przewozy Regionalne stracą większość nowoczesnego taboru.

Kiedy to się stanie? – Polskie Linie Kolejowe PKP muszą skończyć remonty torów do Tarnowa oraz w kierunku Katowic. Gdy zmodernizowane odcinki będą oddawane do użytku, wprowadzimy na nie pociągi Kolei Małopolskich – tłumaczy wicemarszałek.

Terminy ukończenia inwestycji PLK PKP były już kilka razy zmieniane. Linia do Balic ma być gotowa w przyszłym roku, tak samo jak trasa do Tarnowa. Największy problem jest z przebudową torów i trakcji w kierunku Katowic i dlatego linia SKA do Trzebini zostanie uruchomiona jako os­tatnia.

Taniej do Balic

Najszybciej będzie można dojechać pociągiem na lotnisko w Ba­licach. Władze województwa rozmawiają już nawet o... obniżce cen biletów na tej trasie. Przed jej zamknięciem za przejazd w jedną stronę trzeba było zapłacić 12 zł.

Jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie takiej samej taryfy jak dla aglomeracji krakowskiej, co oznaczałoby nawet trzykrotną obniżkę. – Decyzji nie ma, ceny na pewno będą niższe, ale może nie aż tak bardzo – studzi nadzieje wicemarszałek Ciepiela. Gdy 10 lat temu uruchomiono kolejkę z centrum Krakowa do Balic, przejazd kosztował tyle co autobusem miejskim. Potem ceny sukcesywnie podnoszono aż w końcu wprowadzono taryfę jak dla ekspresów. Po protestach PR obniżyły cenę z 19 do 12 zł.

Napisz do autora:
[email protected]

Zakupy z „dark store” coraz popularniejsze

Wideo

Materiał oryginalny: Małopolska uruchamia kolej aglomeracyjną - Dziennik Polski

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Joanna
Cieszę się ze będzie linia bezpośrednia z Wieliczki do Balic. Będzie to duże ułatwienie dla ludzi mieszkających w Wieliczce i okolicach. Tylko ile będzie kosztować bilet ?
M
Monika
Boże, gdyby tak jeszcze ktoś wpadł na pomysł, zeby takakolejka jeździła w stronę Tarnowa! Tyle osób dojeżdża z tamtej strony i jedynie pociągi Tarnów Kraków, które niezbyt często jeżdżą można wykorzystać. I jeżdżą TŁUMY. Gdyby taka kolejka jeździła, choćby w takiej odległości jak do Wieliczki, to by było super. I co pół godziny! MARZENIE
S
Sv
Już istniejącą? Cały szkopuł w tym, że nasza infrastruktura kolejowa - z wyjątkiem linii wielickiej i miechowskiej - JESZCZE NIE ISTNIEJE. E-30 w remoncie, Balice w remoncie, Krzemionki jeszcze nie ruszyły, a o średnicy już nie wspominam, bo szkoda łez ;).
M
Marcin
wreszcie po tylu latach, lepiej pozno niz wcale
K
Kalafior
Ciekawe czy ludzie na to żeby dojechać do Business parku z Wieliczki będą musieli kupić dwa bilety na kolej małopolską i PR Nie sztuka wprowadzać połączenia na wyremontowane linie i przyznawać sobie dwa razy więcej pieniędzy niż dostała PR na ten sam odcinek
J
JJ
Poczekamy, zobaczymy. Od 15 lat o kolej podmiejskiej się tylko mówi, więc wybaczcie sceptyczne nastawienie. Z drugiej strony trąbi się o metrze, tunelach i innych niestworzonych pomysłach, ale nie o tym, żeby w końcu wykorzystać całkiem zgrabnie JUŻ ISTNIEJĄCĄ sieć trakcje kolejową. Gdyby nie Urząd Marszałkowski pewno nic by z tego i tak nie było, bo Miasto Kraków nie chce nawet dostrzec potencjału szyn kolejowych.
Dodaj ogłoszenie