Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska zachodnia. Ludzie chcą fotoradarów, a będą mieli ronda i sygnalizację świetlną

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
28-letni motocyklista zginął 21 września br. na obwodnicy Olkusza. Zderzył się z samochodem, który skręcał z obwodnicy w ulicę Sosnową. Był to kolejny tragiczny wypadek na tej trasie
28-letni motocyklista zginął 21 września br. na obwodnicy Olkusza. Zderzył się z samochodem, który skręcał z obwodnicy w ulicę Sosnową. Był to kolejny tragiczny wypadek na tej trasie KPP Olkusz
Sygnalizacje świetlne i ronda mają poprawić stan bezpieczeństwo na drogach. Na lidera pod tym względem w Małopolsce zachodniej wyrasta powiat chrzanowski.

Mieszkańcy Chrzanowa i Trzebini spotkali się ostatnio z przedstawicielami samorządów i policji, by podyskutować, jak rozwiązać problem najbardziej niebezpiecznych miejsc w regionie.

Ludzie domagali się postawienia fotoradarów, by skłonić kierowców do zdjęcia nogi z pedału gazu.

Ich zdaniem powinny stanąć m.in. na północno-wschodniej obwodnicy Chrzanowa i ul. Piłsudskiego w Trzebini.

- Jak jeden czy drugi pirat drogowy zapłaci wysoki mandat, to na drugi raz tu szybko już nie pojedzie - mówi Dominik Zając, mieszkaniec os. Niepodległości w Chrzanowie.

W powiecie chrzanowskim nie ma żadnego fotoradaru i raczej szybko nie będzie, bo samorządowcy nie są zwolennikami montowania nielubianego przez kierowców urządzenia. Wolą budować sygnalizacje świetlne i ronda.

Nie pojadą już szybko

Do końca roku na północno-wschodniej obwodnicy Chrzanowa przy przejściu dla pieszych przy Przedszkolu Samorządowym nr 10 ma stanąć licznik prędkości jazdy kierowców samochodów.

- Jeśli jadący przekroczy dozwoloną prędkość, czyli 50 km na godzinę to na czerwono zapali się ostrzeżenie - tłumaczy Ryszard Kosowski, burmistrz Chrzanowa.

Przejście zostanie również dodatkowo oświetlone i wyposażone w sygnalizację na żądanie dla pieszych. Nie zostaną natomiast zamontowane światła przy bocznych drogach prowadzących do obwodnicy.

- Przysporzyłoby to więcej problemów niż korzyści. Tworzyłyby się korki, byłoby więcej spalin i hałasu - wyjaśnia Ryszard Kosowski.

Jak podkreśla Roman Tomaszewski, przewodniczący rady os. Niepodległości, problem z włączeniem się do ruchu z bocznych ulic jest jednak poważny.

Poza dużym ruchem na obwodnicy widoczność ograniczają ekrany akustyczne. Na razie życie kierowców ma ułatwić montaż nowych luster, bo w obecnych niewiele widać.

Stawiają na sygnalizację

Budowa sygnalizacji świetlnej sterowanej komputerowo w zależności od natężenia ruchu to zdaniem Grzegorza Żuradzkiego, pełniącego obowiązki burmistrza Trzebini, najlepsze rozwiązanie problemu niebezpiecznego skrzyżowania ulic Kościelnej i Piłsudskiego, czyli DW 791.

Gmina jest skłonna dołożyć się w połowie Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Krakowie do tej inwestycji.

Do jej realizacji jednak długa bardzo droga. Musi zostać przeprowadzona analiza, czy postawienie w tym miejscu świateł nie spowoduje znaczącego spowolnienia ruchu na głównej drodze.

Sygnalizację świetlną niedawno uruchomiono w centrum Bolęcina (gm. Trzebinia), a obecnie trwa jej montaż przy przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Oświęcimskiej i Łowiecej w Chrzanowie.

W tym przypadku brane były pod uwagę różne rozwiązania m.in. budowa kładki, jednak wybrano tańszą opcję.

Niebezpieczna obwodnica

Kolizje i wypadki, w tym także śmiertelne to, niestety, częste sytuacje na obwodnicy Olkusza, czyli DW 791. Kierowcy lubią tam „depnąć”.

Katarzyna Kocot z os. Młodych w Olkuszu zwyczajnie boi się jeździć obwodnicą.

- Raz widziałam śmiertelny wypadek, a raz omal sama nie zginęłam na skrzyżowaniu z ul. Osiecką. Kierowca wjechał na jezdnię z bocznej drogi tuż przede mną - mówi kobieta.

Uważa, że dużo by pomogły światła na tym skrzyżowaniu.

- Po prostu byłoby bezpieczniej - dodaje. Sygnalizacja świetlna znajduje się na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. ks. Gajewskiego. Na montaż takiego z drogą powiatową, tj. ul. Osiecką w najbliższym czasie się nie zanosi.

- To skrzyżowanie z dobrą widocznością, dobrze oznakowanie. Nie powoduje ono zagrożenia, robią to kierowcy jeżdżący nieodpowiedzialnie, czego sam byłem świadkiem - mówi Paweł Pacuń, dyrektor Zarządu Dróg w Olkuszu.

Najbardziej bezpieczeństwo poprawiłyby nowe drogi, odciążające ruch w centrach miejscowości, ale na ich budowę się nie zanosi.

Obecnie na głównych drogach w Chrzanowie, Libiążu i Trzebini trwa budowa rond. Już 26 października ma zostać otwarte to na drodze krajowej 79. W przeszłości dochodziło tam często do wypadków, zarówno z udziałem kierowców włączających się do ruchu z bocznych ulic, jak i pieszych chcących przejść na drugą stronę ruchliwej jezdni.

Montaż sygnalizacji świetlnych, prawidłowe oświetlenie przejść dla pieszych oraz budowa rond wpływa na poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. - Kierowca zbliżający się do ronda musi zredukować prędkość, upewnić się, że może bezpiecznie na nie wjechać - mówi Iwona Szelichiewicz, rzecznik prasowy policji w Chrzanowie.

Każde dodatkowe oznakowanie przejścia dla pieszych wpływa na zachowanie kierowców. Skłania ich do większej czujności. Iwona Szelichiewicz przypomina jednak pieszym o zasadzie ograniczonego zaufania. - Nawet gdy mamy zielone światło, warto upewnić się, że pojazdy się zatrzymały.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Ceny paliw w górę. Diesel droższy od benzyny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Małopolska zachodnia. Ludzie chcą fotoradarów, a będą mieli ronda i sygnalizację świetlną - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski