Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małopolskie firmy wobec chaosu i spowolnienia. Jak sobie radzić? 1 marca w Krakowie porozmawiamy o tym, co czeka przedsiębiorców

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Henryka Bochniarz: - Sytuacja w polskich firmach, nie tylko u eksporterów, mocno zależy od koniunktury w Europie i na świecie, zwłaszcza u naszych głównych partnerów handlowych, a ta się pogarsza.
Henryka Bochniarz: - Sytuacja w polskich firmach, nie tylko u eksporterów, mocno zależy od koniunktury w Europie i na świecie, zwłaszcza u naszych głównych partnerów handlowych, a ta się pogarsza. Przemyslaw Swiderski
Polscy przedsiębiorcy będą coraz dotkliwiej odczuwać brak pracowników, zwłaszcza wykwalifikowanych, a wzrost cen energii podniesie koszty funkcjonowania firm. W życie wejdzie wiele nowych regulacji, szczególnie w sferze podatkowej, zwiększających koszty. Aby wesprzeć przedsiębiorców w podejmowaniu trudnych decyzji, Małopolski Związek Pracodawców Lewiatan wspólnie z Konfederacją Lewiatan i Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR organizują 1 marca 2019 ważne i ciekawe spotkanie w krakowskim hotelu Galaxy (start o 11.00).

Rejestracja: https://konferencja-wyzwania-dla-polski-i-swiata-2019.evenea.pl

Mimo wyraźnych już objawów pogorszenia koniunktury w Europie, polska gospodarka nadal rośnie. Ogłoszone w środę przez GUS wyniki wzrostu produkcji w przemyśle za styczeń 2019 r. (6,1 proc. wzrostu rok do roku) nie są wprawdzie tak dobre, jak w styczniu 2018 r., ale na tle reszty kontynentu nadal pozytywne. Eksperci są jednak zgodni, że spowolnienie gospodarcze u naszych głównych partnerów, zwłaszcza Niemiec, uderzy także – choć z opóźnieniem – w polskie firmy.

Wiele zależy od nas samych

- Bank Światowy prognozuje, że wśród gospodarek rozwiniętych wzrost PKB spowolni w tym roku do 2 proc. W roku 2016 było to 2,9 proc. Polska gospodarka będzie nadal rosnąć szybciej niż w krajach tzw. starej Unii, jednak nie tak bardzo jak w minionym roku. Według Banku Światowego będzie to 3,9 proc. wobec ok. 5 proc. w 2018 r.

To najlepiej pokazuje, jak mocno jesteśmy zależni od europejskiej i światowej koniunktury – mówi Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan, która przedstawi podczas konferencji specjalny raport: „Polska i Świat 2019 – perspektywy dla gospodarki i biznesu”.

Jak podkreśla prof. Jerzy Hausner z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, który został poproszony o przedstawienie najświeższych analiz i prognoz podczas krakowskiej konferencji, Polska jest w kluczowym momencie rozwoju: albo przebije się do światowej ekstraklasy, albo pozostanie gospodarczym średniakiem. Sukces zależy częściowo od nas samych, tzn. tego, jak poukładamy państwo, jakie będziemy mieli prawo, jakie będzie prawa przestrzeganie, jak wysokie i zawiłe będziemy płacili podatki, jakie będzie podejście urzędników do przedsiębiorców.

Ogromne znaczenie mają działania samych przedsiębiorców: czy zdecydują się na inwestycje w rozwój, jakie to będą inwestycje, czy firmy czują potrzebę zmiany modelu działania z niskokosztowego na bardziej wydajny, z udziałem robotów, automatów, sztucznej inteligencji? Na ile właściciele firm, również tych działających od dwóch dekad i więcej, są świadomi tego, jak ogromną rolę w krajach rozwiniętych odgrywają silne marki – zarówno firm, jak i produktów i usług – oraz tego, że dzięki markom i odpowiedniemu przekazowi marketingowemu można zarabiać więcej, a nawet uchronić się przed kryzysem lub spowolnieniem? Jak budować takie silne marki i promować je w świecie?

Silni czy słabi Europą

Odpowiadając na te pytania nie uciekniemy od sytuacji globalnej. Mimo nasilających się w państwach UE egoizmów, próbujących zniweczyć dorobek wielu lat współpracy, większość obywateli Unii (w tym Polaków, będących euroentuzjastami) ma świadomość, że pojedynczy kraj Europy, nawet spory i z tradycjami gospodarczymi, jak Francja czy Włochy, niewiele dziś znaczy w światowej grze gigantów.

- Względna stabilność gospodarcza i pokój w Europie nie wystarczą, by Unia zyskała bezpieczną pozycję w globalnym nieładzie - mówi Henryka Bochniarz i wyjaśnia, że wskutek specyficznej polityki Donalda Trumpa Unia Europejska straciła najważniejszego od ponad pół wieku partnera i sojusznika politycznego na światowej arenie – Stany Zjednoczone. Dziś prezydent Trump wskazuje Europę jako zagrożenie dla amerykańskiej gospodarki i stawia ją w jednym rzędzie z Chinami. Te z kolei umacniają swą pozycję we wszystkich rankingach gospodarczych i zwiększaja udział w globalnym PKB.

Jak z tym wszystkim ma sobie radzić polski przedsiębiorca? Na co ma wpływ, a na co mieć może? O tym będziemy rozmawiać podczas krakowskiej konferencji. Eksperci powiedzą m.in. o budowaniu silnych marek na przykładzie strategii brandów odnoszących sukcesy, o wyzwaniach wynikających z postępu technologicznego, o efektywnych wchodzeniu polskich firm i produktów na rynki wysoko zaawansowane, a także o aktualne zmianach prawnych (w tym podatkowych) istotnych dla firm działających lokalnie, regionalnie i w skali międzynarodowej.

Autor: Joanna Urbaniec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski