Małopolskie licea słabe. Ale technika najlepsze.

Małopolskie licea słabe. Ale technika najlepsze.

MACIEJ PIETRZYK

Dziennik Polski 24

Dziennik Polski 24

Uczniowie Technikum Zawodowego nr 7 w Nowym Sączu FOT. ANNA OSKIERKO

Uczniowie Technikum Zawodowego nr 7 w Nowym Sączu FOT. ANNA OSKIERKO

V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie to jedyna małopolska szkoła, która znalazła się w czołówce tegorocznego zestawienia najlepszych liceów w Polsce według miesięcznika "Perspektywy". Za to w kategorii szkół technicznych bezkonkurencyjne w kraju okazały się Technikum Zawodowe nr 7 w Nowym Sączu i Technikum Łączności nr 14 w Krakowie.
Uczniowie Technikum Zawodowego nr 7 w Nowym Sączu FOT. ANNA OSKIERKO

Uczniowie Technikum Zawodowego nr 7 w Nowym Sączu FOT. ANNA OSKIERKO

Uczniowie Technikum Zawodowego nr 7 w Nowym Sączu FOT. ANNA OSKIERKO

EDUKACJA. Tak nasze szkoły wypadły w najnowszym ogólnopolskim rankingu "Perspektyw"

Krakowska "piątka", podobnie jak w ubiegłym roku, została sklasyfikowana przez "Perspektywy" na 4. miejscu. W pierwszej "50" rankingu najlepszych liceów znalazło się jeszcze tylko I LO im. B. Nowodworskiego w Krakowie (34. miejsce).

PRZECZYTAJ NASZ KOMENTARZ: Prawda o szkołach leży gdzie indziej >>




- To bardzo słabe wyniki. Jeszcze kilkanaście lat temu w czołówce tego rankingu notowanych było przynajmniej kilka naszych szkół - zwraca uwagę były małopolski kurator oświaty Jerzy Lackowski.


Od paru lat w kolejnych klasyfikacjach miejsce wśród kilkudziesięciu najlepszych liceów znajdują już jednak tylko V LO i I LO. To - według Lackowskiego - znak, że krakowska oświata przeżywa kryzys.


W tegorocznym zestawieniu liceów zdecydowanie dominują szkoły warszawskie. W pierwszej "50" jest ich aż 17. Wrocław ma ich 5, Łódź - 3, a Poznań - 2 (obie dopiero w 4. dziesiątce).


Zdecydowanie lepiej w rankingu "Perspektyw" wypadły małopolskie technika.


- Udało nam się stworzyć klimat sprzyjający kształceniu młodych ludzi. A dzięki ciężkiej pracy zarówno nauczycieli, jak i uczniów udaje nam się osiągać sukces - mówi Antoni Borgosz, dyrektor Zespołu Szkół Łączności w Krakowie, którego technikum w rankingu "Perspektyw" zajęło drugie miejsce wśród szkół technicznych, ustępując jedynie Technikum Zawodowemu nr 7 z Nowego Sącza. Oprócz tych dwóch szkół wśród 50 najlepszych techników w kraju znalazły się jeszcze 3 inne z Małopolski - Technikum dla Młodzieży w Rabce Zdroju (22. miejsce), Technikum Ekonomiczne w Zakopanem (27.) i Technikum Inżynierii Środowiska i Melioracji w Brniu (30.).


- Patrząc na ten ranking można by było wyciągnąć wniosek, że w Małopolsce technika prezentują coraz wyższy poziom, a licea niekoniecznie. To może dać do myślenia przy wyborze szkoły - mówi prof. Jerzy Waligóra, prorektor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.


Podkreśla jednak, że do rankingu "Perspektyw" trzeba podchodzić z rezerwą. Zestawienie najlepszych szkół tworzone jest bowiem na podstawie sukcesów uczniów w olimpiadach oraz wyników z matury z przedmiotów podstawowych i dodatkowych (przy technikach dochodzą jeszcze wyniki z egzaminów zawodowych).- Tak naprawdę ten ranking jednoznacznie pokazuje tylko to jak uczniowie w ubiegłym roku wypadli w testach. A to nie zawsze jest miarodajne, bo mógł się trafić np. słabszy rocznik - mówi prof. Waligóra.


Według niego, bardziej miarodajny jest wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej (EWD), określając postępy ucznia w szkole. - On pokazuje, jak rozwijała się jego wiedza, a przez to też, jaka praca została z nim wykonana przez szkołę - mówi naukowiec z Uniwersytetu Pedagogicznego.


A w rankingu EWD krakowskie licea wypadają jeszcze gorzej niż w klasyfikacji "Perspektyw". Zabrakło dla nich miejsca w gronie 40 szkół w kraju z najwyższym EWD. Wyraźnie ustępują placówkom nie tylko z Warszawy, Wrocławia czy Poznania, ale też z mniejszych miejscowości, jak np. mazowiecki Sierpc.


 


maciej.pietrzyk@dziennik.krakow.pl

Komentarze (4)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

:) (gość)

Zgłoś naruszenie treści

To o czym pisze Pan "Krakowianin" to jedna sprawa, aczkolwiek bardzo istotna. Kolejną sprawą jest szersze perspektywa - co nam dają rankingi takich szkół? Dziś sama matura nie wystarcza, aby podjąć...rozwiń całość

To o czym pisze Pan "Krakowianin" to jedna sprawa, aczkolwiek bardzo istotna. Kolejną sprawą jest szersze perspektywa - co nam dają rankingi takich szkół? Dziś sama matura nie wystarcza, aby podjąć godną pracę, studia (szczególnie takie robiona dla "papierka" z kierunków typu bibliotekoznawstwo lub bezpieczeństwo narodowe etc.) również nie gwarantują szansy na pracę z której wynagrodzenie pozwoli myśleć o skromnej, ale godnej przyszłości. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

a (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Testy, zwłaszcza z przedmiotów humanistycznych pokazuja co najwyżej poziom ogłupienia uczniów, którzy "myślą" z klucza.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

pimpuś (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Okazuje się, że pięciu "olimpijczyków" podnosi poziom tumańskiej szkoły. Tak wygląda ranking, którym podniecają się nasi edukacyjni eksperci.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

krakowianin (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Zmniejszmy stan osobowy klas z 35 do 20, zatrudnijmy zdolnych nauczycieli, których wywalono w ramach "reform", a wywalmy nieudaczników, zmniejszmy ilość papierów wypełnianych przez nauczycieli....rozwiń całość

Zmniejszmy stan osobowy klas z 35 do 20, zatrudnijmy zdolnych nauczycieli, których wywalono w ramach "reform", a wywalmy nieudaczników, zmniejszmy ilość papierów wypełnianych przez nauczycieli. Przestańmy wprowadzać genderowe pseudoeuropejskie eksperymenty. Zlikwidujmy biurokracje i kuratoria. A poziom wzrośnie. Czy to takie trudne?zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo