Przybiera na tempie proces komercjalizacji nieruchomości kolejowych. Zaniedbane zyskują nowych najemców, są też przedmiotem transakcji sprzedaży, o czym informowaliśmy w poprzednim numerze "Przeglądu Nieruchomosci".
Ambitne plany PKP zakładają również sprzedaż małych obiektów dworcowych. Projekt "Dworzec na własność" jest realizowany przez PKP SA i zakłada sprzedaż nieruchomości, na rzecz osób prywatnych, pasjonatów kolejnictwa czy instytucji.
W poszukiwaniu najemcy
W ofercie spółki są 52 dworce zlokalizowane w większości przy nieczynnych już liniach kolejowych. Wiele z nich to nieruchomości położone w atrakcyjnych rejonach Polski. Dotychczasowi nabywcy wykorzystali dworce na cele prywatne, urządzając w nich np. domki letniskowe. Część nieruchomości została zagospodarowana na potrzeby małego biznesu - winiarnię, kawiarnię, czy sklep.
Atutem oferowanych nieruchomości są wyjątkowe walory architektoniczne, a także udokumentowana historia związana z budową dworców oraz linii kolejowych, przy której się znajdują. Dworce zbywane są w drodze przetargów i rokowań.
Drugim ważnym kierunkiem jest obecnie komercjalizacja nieruchomosci kolejowych, czyli najem obiektów rozmaitym firmom, często sieciowym. Kolej skomercjalizowała na dworcach strategicznych w I poł. 2014 r. 47,5 tys. mkw. powierzchni. W zeszłym roku, w analogicznym okresie było tej powierzchni zdecydowanie mniej, bo 26 tys. mkw.
Wśród głównych najemców sieciowych dworców PKP wymienia m.in.: McDonald's, Rossmann, Starbucks i Toysbox. W jakim stopniu zyski z umów pokrywają koszty funkcjonowania dworców? Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA, zauważa, że trudno jest to precyzyjnie oszacować m.in. ze względu na to, że w Polsce jest 2300 dworców, a czynnych jest tylko 600, zaś koszty generują wszystkie.
PKP nie zawsze może znaleźć najemcę na konkretną powierzchnię. Dla niektórych operatorów, jak wspomina członek zarządu PKP, ograniczeniem jest np. brak możliwości sprzedaży alkoholu.
Zaproszenie do gry inwestycyjnej
Ostatnio PKP SA zaprosiła prywatnych inwestorów do rokowań w sprawie zagospodarowania dworców i okolic.W większości przypadków przyniosło to konkretne efekty (Warszawa Gdańska - tu przetarg wygrała firma Ghelamco), Warszawa Zachodnia (wygrał HB Reavis; prace budowlane ruszą jeszcze w tym roku), Warszawa Główna (jesienią ogłoszona zostanie krótka lista inwestorów). Jeśli chodzi o Wrocław Świebodzki, Gdynię Międzytorze i Dworzec Główny w Krakowie ul. Bosacka to we wszystkich z nich inwestorzy zostaną wyłonieni w końcu br.
Wartość realizacji projektów deweloperskich na terenach kolejowych i obiektach szacowana jest na 3,6 mld zł w Warszawa Główna, 2,2 mld zł - Warszawa Gdańska, 2 mld zł - Wrocław Świebodzki i ok. 340 mln zł w Krakowie przy ul. Bosackiej. PKP SA występuje w nich jako partner z aportem, w postaci nieruchomości.
Zagospodarować wschodnią stronę
Na szczególną uwagę zasługuje aktywność kolei dotycząca terenów znajdujących się po wschodniej stronie krakowskiego dworca, która swoim wyglądem i uporządkowaniem otoczenia mocno odbiega od zachodniej. Teren ten zasługuje na szczególną uwagę, choćby z uwagi na fakt, że w jego sąsiedztwie bardzo korzystne wrażenie robi dzisiaj uporządkowany park Strzelecki, a także zrewitalizowane obiekty dawnego browaru Lubicz, które stały się atrakcyjnym śródmiejskim centrum.
Na samym dworcu pozytywne zmiany są już widoczne. Obiekt, który jest miejscem tranzytowym dla ok. 200 tys. osób, przemieszczających się codziennie w różnych kierunkach, korzystających m.in. z tramwajów oraz pociągów, zwraca uwagę czystością, która przy takim ruchu wymaga stałej troski.
Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?