Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marzenia o darmowej komunikacji

Agnieszka Maj
Wybory. Darmowa komunikacja miejska i pełnomocnik ds. pieszych - to obietnice przedwyborcze niezależnych kandydatów na prezydenta Krakowa.

Łukasz Gibała chce przeznaczyć w ciągu czterech lat 2 miliardy złotych na miejski transport. Obiecuje, że mieszkańcy będą jeździć krakowskimi autobusami i tramwajami bez biletu. Ma do tego uprawniać Karta Krakowianina, wydawana na rok na podstawie dowodu, że podatek dochodowy zapłaciło się w Krakowie.

- Dzięki temu więcej osób zamelduje się w Krakowie, zwiększą się wpływy z podatków do budżetu miasta, które pokryją koszty komunikacji - twierdzi Gibała.

Według Grzegorza Stawowego, szefa klubu PO w Radzie Miasta ten pomysł jest nierealny. - Doświadczenia stolicy Estonii Tallina, który jako pierwszy wprowadził darmową komunikację miejską, pokazują, że brakuje pieniędzy na inwestycje. Nie będziemy więc mieć funduszy na zakup nowych autobusów i tramwajów - mówi Grzegorz Stawowy.

Tymczasem Gibała obiecuje pięć nowych linii tramwajowych: Krowodrza Górka - Górka Narodowa, Meissnera - Mistrzejowice, Stella-Sawickiego, Zwierzyniecka i w ciągu alei Słowackiego.

W transportowym programie posła znalazła się również budowa większej liczby bus-pasów. Gibała planuje ponadto rozwinąć transport nocny (autobusy miałyby jeździć co pół godziny), a także zmodernizować torowiska. Zapewnia, że gdyby wygrał wybory na prezydenta Krakowa samochody elektryczne będą miały wiele przywilejów, m.in. darmowe parkowanie w strefie, prawo wjazdu na bus-pasy czy większą liczbę punktów, w których będzie można doładować elektryczne auto.

Gibała obiecuje 20 milionów złotych rocznie na infrastrukturę rowerową oraz drugie referendum w sprawie budowy metra, tym razem mieszkańcy mieliby wybierać między szczegółowymi planami.

Swój program transportowy przedstawił wczoraj również Komitet Wyborczy Wyborców Kraków Przeciw Igrzyskom. Inicjatywa, której liderem jest Tomasz Leśniak, niezależny kandydat na prezydenta Krakowa, obiecuje m.in. wybudowanie obwodnicy północnej oraz szybszy tramwaj zamiast metra.

- Naszym celem jest zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów i autobusów (co 6 minut w godzinach szczytu, co 12 minut poza nimi) i bezwarunkowy priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach. Przyspieszeniu krakowskich tramwajów służyć będzie budowa tuneli premetra pod centrum miasta - mówił Michał Wszołek z komitetu Leśniaka.

Obiecywał budowę nowych linii tramwajowych, m.in. na Prądnik Czerwony, Górkę Narodową, Azory i udogodnienia dla rowerzystów.

Proponują także powołanie pełnomocnika ds. pieszych.

- Każdy z nas jest pieszym, czymkolwiek poza tym się przemieszcza. To jakość ruchu pieszych decyduje o jakości życia w mieście - mówiła Małgorzata Małochleb.

Kandydaci na radnych chcą przyspieszenia rozbudowy sieci parkingów park&ride i aglomeracyjnej linii kolejowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski