Masz ekologiczne auto? Zaparkujesz taniej

(PSZ)
Udostępnij:
Krakowianie, którzy mają samochody elektryczne lub hybrydowe, mogą ubiegać się o tani abonament w strefie płatnego parkowania. Miesięczny koszt takiego abonamentu (typu "E") wynosi 100 zł. By go otrzymać, trzeba spełnić kilka warunków: musi to być auto ekologiczne i zarejestrowane na terenie gminy Kraków, a w dowodzie rejestracyjnym samochodu jako organ wydający ma być wpisany prezydent Krakowa. W naszym mieście jest obecnie zarejestrowanych 230 aut hybrydowych i 29 o napędzie elektrycznym. Do końca czerwca wydano jednak tylko 24 abonamenty typu "E". Przypomnijmy, tańsze abonamenty do strefy płatnego parkowania funkcjonują od grudnia zeszłego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

z
zbych
Oczywiście , to czy pojazd samochodowy jest hybrydowy czy spalinowy nie ma żadnego związku z opłatą za parkowanie . Jak słusznie zauważył "g" każdy z nich zajmuje taką samą przestrzeń parkingową . Ustanowienie tego abonamentu jest pomysłem kretyna a ci co ten pomysł wprowadzili w życie chyba niewiele się różnią od niego.
Istotne jest to ,że strefy płatnego parkowania ustanawia się w określnym w ustawie celu ,m.in. ,aby zwiększyć rotację pojazdów poprzez system opłat .
Ustanowienie tańszego abonamentu dla aut hybrydowych nie ma w ogóle uzasadnienia wynikającego z ustawy bo nie służy określonym w niej celom .
W świetle powyższego ,żądanie uchylenia tego przepisu jest prawnie uzasadnione i służby nadzoru prawnego powinny tego dokonać ,nie czekając ,aż dokonają tego obywatele .
Chyba przedmówcy mieli rację ,używając pod adresem niektórych określenia nieudacznicy .Wprowadzili eabonament bo........w innych miastach też wprowadzono . To absurd i rażąca niekompetencja.

Na zakończenie pragnę podkreślić ,że ochrona przestrzeni publicznej przed nadmiarem spalin jest ze wszech miar słuszna . W Krakowie rozumieli to urzędnicy już 30 lat temu . Wpierw ograniczając Rynek z ruchu kołowego a następnie w 1988r, dokonując gruntownych w organizacji ruchu w centralnej części Śródmieścia . Wówczas to zakazano wjazdu pojazdom do ścisłego centrum z wyjątkiem pojazdów z napędem elektrycznym.
To było 27 lat temu ,jeszcze w czasach tzw. komuny i organizacja ruchu co do zasady obowiązuje do dziś .
Wtedy do Krakowa przyjeżdżali się uczyć nowych rozwiązań urzędnicy z wszystkich miast Polski .

Teraz ,jak widać na podstawie powyższej analizy , obecni urzędnicy nie mają sposobu na rozwiązanie problemów transportowych i jedyne na co ich stać to jednorazowe wycinkowe zrywy skutkujące nie dość ,że głupkowatym to jeszcze bezprawnym rozwiązanie.
g
gg
Pomijając absurdalne pomysły odnośnie parkowania.
Samochody - ten pomiot belzebuba zapewne, po wyrugowaniu - też piękne słowo- zwolnią miejsce dla koni i pieszych? Bo zapewne tylko w ten sposób w tym mieście należy się poruszać? Zaś wolną i niepotrzebną przestrzeń na krakowskich ulicach po zaoraniu kwiatami można będzie obsiać.
t
tb4
Ciekawe kiedy taki przepis wszedł w życie ? To musiało zostać "przemycone"w uchwale o płatnym parkowaniu .
Jest to oczywiście bezprawna regulacja i wzywam nadzór prawny wojewody ,że jeżeli puścił ten bubel to niezwłocznie powinien wszcząć postępowanie unieważniające taki przepis.

Będzie to bardzo łatwe,bo przepis bezpośrednio narusza konstytucyjną zasadę równości choćby przez to ,że opłatę eabonamentową mogą uiszczać tylko mieszkańcy Krakowa (zameldowani).

Na marginesie należy podkreślić ,że już najwyższy czas wziąć się za swobodę ustanawiania daniny publicznej za jaką należy traktować opłaty za parkowanie .

Konstytucyjna zasada stanowi ,że wszelkie ulgi i zwolnienia z daniny muszą wynikać z ustawy. Tymczasem w tym wypadku nie wynikają ,bo jak widać są to regulacje lokalne . Już sam fakt ,że w ustawa przekazuje możliwość stanowienia ulg innym organo w aktach podustawowych jest sprzeczne z konstytucją .

Ponadto ,co do zasady opłaty powinny być jednakowe dla wszystkich . Ustawodawca postanowił jedynie ,że stawki opłat mogą być zróżnicowane w zależności od miejsca parkowania .Żadne inne kryterium nie jest dozwolone . To z kolei poddaje w wątpliwość ustanawiania przez samorządy dowolnych opłat abonamentowych o dowolnych stawkach .
Konstytucyjna zasada równości wobec prawa jest zachowana także wówczas ,gdy ulgi dotyczą grupy osób charakteryzujących się wspólna cechą istotną w pełnym zakresie .To z kolei oznacza ,że jeżeli mają być ulgi dla posiadaczy au ekologicznych to ulga ta musi dotyczyć wszystkich posiadaczy a nie tylko tych mieszkających w Krakowie .

Miałam nadzieję ,że nieudacznicy z ZIKiT i radni ,zajmujący się wspólnie reformowaniem zasad w strefie płatnego parkowania zostali odsunięci ,po wielu kompromitacjach w skali Polski i wielokrotnym uchylaniu ich bezprawnych regulacji przez sądy . Jak widzę nie.
Reformatorzy z urzędu twierdzili ,że gdy przejma zarządzanie strefą od spółek ,które przez ponad 20 lat się tym zajmowały ,to dopiero zrobią porządek . Mieli im w tym pomagać rzekomo wszechwiedzący specjaliści z woj. pomorskiego . Pomogli tak ,że skończyło się wielokrotnym uchylaniem przez sądy ich genialnych rozwiązań .
g
g
Kto wpadł na ten głupi pomysł pisany pewnie na zlecenie kogoś kto się załapie na ów tani abonament?
Jak to ma się do polityki promowania transportu publicznego?
Samochód to samochód - niezależnie czy elektryczny czy spalinowy - tak samo zajmuje miejsce w przestrzeni publicznej, skąd powinien być rugowany.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie