reklama

MATURA 2001

RedakcjaZaktualizowano 
Na ogłoszony przez nas konkurs prac maturalnych z języka polskiego szkoły i kuratoria nadesłały kilkadziesiąt prac. Przeczytaliśmy je starannie, tak jak czyta się wszystkie napływające do redakcji skrypty. Przeczytali je także ludzie o wiele bardziej od nas kompetentni - pani Alina Kamińska z krakowskiego Kuratorium Oświaty i pan Henryk Czubała z Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Zgodnie, aczkolwiek bez porozumienia, za najlepszą uznali pracę Tomasza Kubika z II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana Sobieskiego w Krakowie.

Henryk Czubała w swej opinii napisał: Wyróżniam prace, których autorzy przedstawiają swoje interpretacje w oparciu o szerszy zbiór lektur literackich i filozoficznych. Na uwagę zasługuje bowiem przede wszystkim rzadka umiejętność zbudowania narracji (wolnej przy tym od pretensjonalnego nadużywania środków literackich) wokół oryginalnych problemów, a nie szkolnego następstwa - wyliczenia i streszczenia - znanych i przypomnianych sobie motywów oraz książek.

Kamińska stwierdziła: Pracę cechuje erudycja, logika i - rzadka w uczniowskich zadaniach - kultura słowa (...). Jest próbą własnego, dojrzałego i krytycznego spojrzenia na problemy związane z samotnością, izolacją, również (a może przede wszystkim) we współczesnym świecie. Autor odwołuje się do obowiązkowego i fakultatywnego w programie nauczania języka polskiego materiału literackiego, ale i do własnych lektur. Praca nosi wyraźne piętno osobowości Autora, stąd czyta się ją z dużym zainteresowaniem. Poziomowi merytorycznemu nie ustępuje poziom językowo-stylistyczny.
 Tomasz Kubik, uczeń mgr Jolanty Balowskiej, wybrał drugi z czterech tematów przygotowanych dla krakowskich maturzystów: Odnosząc się do wybranych utworów, rozważ myśl Władysława Tatarkiewicza: "Samotność jest przyjemnością dla tych, którzy jej pragną i męką dla tych, co są do niej zmuszeni".
 Pozostałe tematy - funkcje dyskusji i polemik, waśni i kłótni w literaturze różnych epok, wartości literatury romantyzmu i pozytywizmu, które może zobaczyć i zaakceptować współczesny młody Polak oraz interpretacja wiersza Bronisława Maja - nie miały wzięcia wśród krakowskich maturzystów 2001, przynajmniej wśród tych, których prace zostały nadesłane do redakcji. Tylko jedna osoba, z X Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, przedmiotem swej pracy uczyniła wiersz Maja.
 Podobnie rzecz się miała w Rzeszowie. Pracę nadesłaną przez podkarpackiego kuratora oświaty wywołał przede wszystkim temat: Camus twierdził, że "samo wdzieranie się na szczyt starczy, by wypełnić serce człowieka". Wybierz i zaprezentuj tych bohaterów literackich, którzy podjęli trud zmagania się z losem.
 Wśród nadesłanych prac ani jedna nie była interpretacją słów Montaigne’a: Najwyższa to doskonałość umieć zażywać szczerze swego istnienia. Nikt też nie pokwapił się, aby przedstawić różne sposoby widzenia wsi w literaturze, co jest o tyle dziwne, iż Rzeszów znajduje się na terenach, na których niegdyś kiełkował ruch ludowy, a najznakomitszy chyba w powojennej Polsce pisarz-amator, Roman Turek, urodził się, żył, pisał i umarł w niezbyt odległym od Rzeszowa Łańcucie. W powojennej literaturze przynajmniej kilku pisarzy wiejskiego nurtu odegrało ogromną rolę - Kawalec, Nowak, Redliński, Myśliwski. którego "Kamień na kamieniu" stanowił przed laty nie tylko lekturę obowiązkową w towarzysko-snobistycznym sensie tego słowa, ale także przedmiot licznych, nie tylko literackich, sporów.
 Natomiast dwie osoby zinterpretowały wiersz Stanisława Barańczaka "Widokówka z tego świata".
 Dlaczego cytaty z Tatarkiewicza i Camusa cieszyły się taką popularnością? Czy dlatego, że można je uznać za "wolne" tematy, stanowiące zawsze gratkę dla uczniów oczytanych, inteligentnych, ale niechętnie nastawionych do szkolnej, doktrynalnej i nieco kostycznej interpretacji literatury? A może te dwa tematy po prostu zbiegały się, korespondowały z egzystencjalnymi niepokojami, jakie nieodmiennie towarzyszą wczesnej młodości?
 Czy na podstawie garstki maturalnych prac można formułować wnioski na temat specyfiki maturzystów 2001? Nie, i to z kilku powodów. Przede wszystkim, dysponowaliśmy zbyt skąpym materiałem. Po drugie - dotarły do nas jedynie najlepsze prace, wytypowane przez nauczycieli, dyrektorów szkół i kuratoria. Po trzecie - prace maturalne zazwyczaj bywają, w najlepszym przypadku, wypadkową poglądów i prawd objawionych przez szkołę. Stąd przeważnie niewiele w nich buntu, o wiele więcej natomiast konformizmu.
 Mimo tych zastrzeżeń kilka prac robi wrażenie - przede wszystkim, zadziwia oczytanie przestawicieli pokolenia, które uchodzi za generację wychowaną na obrazkach, teledyskach, na muzyce, której towarzyszą więcej niż prymitywne teksty. Sąd ten - jak wszystkie sądy pozbawione podstaw, stereotypowe - podważa nie tylko lektura prac maturalnych. Aby go zweryfikować, wystarczy pójść, na przykład na koncert "Dobrego Starego Małżeństwa", zespołu, który śpiewa poezję - dobrą i, co ważniejsze, doskonale znaną bardzo młodzieżowej publiczności, chętnie podejmującej melodię i znającej słowa.
 Jeżeli przez kilkanaście, kilkadziesiąt lat zawodowo adiustuje się teksty, trudno wyzwolić się od nawyku czytania z ołówkiem w ręce, od tropienia błędów - ortograficznych, stylistycznych, składniowych, interpunkcyjnych. Tak też czytaliśmy prace maturalne i chyba nie natrudziliśmy się zbytnio. Jeżeli pominąć typową dla młodzieńczego wieku afektację (bardzo wyraźną w tych wypracowaniach, które w rzeczywistości były czymś pośrednim pomiędzy esejem a opowiadaniem, a więc nie do końca spełniały formalne kryterium pracy maturalnej), w zasadzie mieliśmy do czynienia z przyzwoitymi tekstami. A to już bardzo dużo...
ANDRZEJ KOZIOŁ

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
siorbacz

czy jest coś wiadomo co autor znakomitej pracy tymczasem robi...?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3