Matura z chemii 2019 r. z Wydziałem Chemii UJ [ARKUSZ, ODPOWIEDZI]

Marcin Banasik
Udostępnij:
Matura z chemii 2019. 30 marca na Uniwersytecie Jagiellońskim uczniowie napiszą próbną maturę z chemii przygotowaną przez naukowców z Wydziału Chemii UJ wspólnie z "Dziennikiem Polskim".

Matura z chemii 2019. Napisz próbny egzamin!

Tegoroczny próbny egzamin dojrzałości cieszył się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród tegorocznych maturzystów.

Matura z chemii 2019 ARKUSZ

Matura z chemii 2019 r. z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagi...

Jaśmina Skomska, z VIII Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcące w Krakowie do matury będzie podchodziła w przyszłym roku, ale swoich sił w próbnym egzaminie dojrzałości postanowiła spróbować już w tym roku.

- Matura to jest taki stresujący czas dla każdego ucznia. Od tego egzaminu zależy nasza przyszłość. Dlatego próbny matura to dobra okazja, żeby zobaczyć nad czym trzeba jeszcze popracować. Myślę, że dziś poszło mi całkiem dobrze - mówi Jaśmina Skomska, która w przyszłości zamierza studiować medycynę.

Podobnie do egzaminu z chemii podszedł Hubert Bigajski również z tej samej szkoły. Na próbnej maturze był rok temu, a teraz postanowił sprawdzić jakie postępy zrobił w nauce.

- Tutaj pytania są bardzo podobne do tych na prawdziwej maturze, więc to jak nam pójdzie na próbnym egzaminie dość realnie pokazuje nasze przygotowanie do majowego egzaminu dojrzałości - mówi Hubert Bigajski.

Uczeń trzeciej klasy zwraca uwagę na to, że było dużo zadań, w których znalazł wiele haczyków.
- Przynajmniej mam taką nadzieję, że znalazłem. Jeśli za miesiąc takie podstępne zadanie powtórzą się, to będę lepiej na nie przygotowany - dodaje Hubert Bigajski.

Pomysłodawcami i autorami pytań próbnej matury są naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego: Tomasz Wichur, dr Karol Dudek-Różycki i dr Michał Płotek.

Zadania, z którymi zmierzyli się uczestnicy próbnej matury były przygotowane w taki sposób, żeby jak najbardziej odpowiadały tym pojawiającym się na prawdziwych egzaminach. Swoje siły mogli sprawdzić nie tylko tegoroczni maturzyści, ale także uczniowie drugich klas liceów - ich wyniki zostaną policzone bez uwzględnienia pytań z zakresu chemii organicznej.

Zadania, z którymi będą musieli zmierzyć się uczestnicy próbnej matury są przygotowane w taki sposób, żeby jak najbardziej odpowiadały tym pojawiającym się na prawdziwych egzaminach.

Matura z chemii 2019. Co po egzaminie?

A co po maturze? Zapraszamy na kierunki studiów na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego – chemię, chemię medyczną oraz NOWOŚĆ - chemię zrównoważonego rozwoju.

Chcesz wziąć udział w próbnej maturze z Wydziałem Chemii UJ i Dziennikiem Polskim? Wystarczy się ZAPISAĆ

Najtrudniejsze zadanie z Próbnej matury z Wydziałem Chemii UJ i Dziennikiem Polskim w 2018 roku:

Treść zadania:

Matura z chemii 2019 r. z Wydziałem Chemii UJ [ARKUSZ, ODPOWIEDZI]

Komentarz:
Zadanie to, jest zadaniem obliczeniowym, a tego typu zadania zawsze budzą powszechny strach wśród uczniów, którzy słabiej radzą sobie z matematyką niż z chemią.

Przypatrzmy się krok, po kroku rozwiązaniu tego zadania:
W pierwszej kolejności należy obliczyć ile atomów tlenu znajduje się w 18 gramach KHSO3, którą to masę mamy podaną w zadaniu. W tym celu w pierwszej kolejności zapisujemy pierwszy wers proporcji, który można opisać w następujący sposób „1 mol KHSO3 waży 120 g i w tych 120 g, czyli w 1 molu jest zawarte 3 ∙ 6,02 ∙ 1023 atomów O, zatem pytamy ile jest zawarte w 18 g.

Autor: Joanna Urbaniec

Matura z chemii 2019 r. z Wydziałem Chemii UJ [ARKUSZ, ODPOWIEDZI]

W przeprowadzonym doświadczeniu w czasie rozkładu wodorosiarczanu(IV) potasu liczba atomów tlenu w związkach o budowie jonowej zmniejsza się o:

2,71 ∙ 1023 - 1,71 ∙ 1023 = 1 ∙ 1023 = 1023 (wynika to z danych w zadaniu)

Związkami o budowie jonowej są KHSO3 i K2SO3; podczas przeprowadzania doświadczenia, rozkład 2 moli KHSO3 wiąże się ze zmniejszeniem liczby atomów tlenu w związkach o budowie jonowej o 3 mole, czyli: 3 ∙ 6,02 ∙ 1023 atomów O. Gdyż po stronie substratów mamy 2 mole KHSO3, po 3 mole tlenu każdy zatem razem 6 moli tlenu, a po stronie produktów 1 mol K2SO3­ zatem 3 mole tlenów.

Matura z chemii 2019 r. z Wydziałem Chemii UJ [ARKUSZ, ODPOWIEDZI]

Rozkładowi uległo 0,11 mol KHSO3, co stanowi (13,2/18)∙100% = 73 % początkowej ilości wodorosiarczanu(IV) potasu. Jeżeli zdający jako wynik obliczenia „y” przyjął 0,111 mol KHSO3, w konsekwencji jako „z” otrzymał masę KHSO3, który uległ rozkładowi równą 13,3 g i ostatecznie wynik procentowy rozkładu KHSO3 jest równy 74%.

Przed 13 maja, a więc dniem, w którym odbędzie się ta najważniejsza - już nie próbna - matura z chemii zachęcamy wszystkich zdających do rozwiązania arkuszy z poprzednich lat, które znajdują się na stronach Dziennika Polskiego.

Matura z chemii 2017 r. z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego

Matura z chemii 2017 r. z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagi...

Matura z chemii 2017 r. z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagi...

Matura z chemii 2018 r. z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego

Matura z chemii 2018 r. z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagi...

Matura z chemii 2018 r. z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagi...

Wszystkie arkusze oraz klucze odpowiedzi Matury Próbnej z Wydziałem Chemii UJ i Dziennikiem Polskim przygotowali:

  • Dr Karol Dudek-Różycki – Wydział Chemii UJ
  • Dr Michał Płotek – Wydział Chemii UJ
  • Mgr Tomasz Wichur – Wydział Farmaceutyczny CM UJ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Konrad
Tak zbyt wysokiego, niepotrzebnie naciskają. Na szczęście nie ruszą programu nauczania. A ja nie będę się nastawiał na robienie trudniejszych zadań z chemii dla moich uczniów, nie pamiętam i szkoda mi czasu na analizy. Doktorzy są wyżej i to tam na uczelniach mają zdobyć trudniejsza wiedzę. Amen
s
sv
Oczekiwania uczelni dotyczące wiedzy przyszłych studentów nie mają nic wspólnego z poziomem nauczania w liceach .
Uczelnie oczekują wysokiego poziomu wiedzy ,którego nie można uzyskać w zwykłym trybie nauczania w szkole średniej.
Uczniowie prestiżowych liceum ,którzy chcą się dostać na prestiżowe studia np. medycyna , prawo cały czas biorą prywatne korepetycje u nauczycieli akademickich .
Dopiero wówczas po kilku latach lekcji z łaciny ,chemii i innych kierunkowych na medycynie są w stanie zdać egzamin na studia bo ich rówieśnicy ze szkoły, z mniej zamożnych domów ,idący szkolnym tokiem nauczania nie mają szans.
Teraz mamy egzaminy próbne z wyższą uczelnią a ja pytam jak się mają oczekiwania uczelni do poziomu nauczania w normalnym trybie .
Gdy zdawałem na studia to większość albo brało korepetycje albo chodzili na płatne kursy przygotowawcze
To było kilkadziesiąt lat temu lecz obawiam się ,że niewiele się w tym zakresie zmieniło .Chodziłem do technikum elektronicznego (sama matematyka i fizyka ) i na świadectwie maturalnym mam 32 przedmioty .Gdy oglądałem przypadkiem świadectwo z liceum pytałem naiwnie gdzie są następne strony z przedmiotami .
Tak było kiedyś ,ale obawiam się ,że niewiele się zmieniło
G
Gość
Ach te wspomnienia! :)
E
Ewa
Super arkusze!
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie