Maturzyści w tym roku spisali się znakomicie

Ewa Tyrpa
Fot Arkadiusz Gola
Edukacja. Maturzyści w obu Zespołach Szkół prowadzonych przez powiat proszowicki, zdali egzamin dojrzałości lepiej, niż w zeszłym roku.

W ZS w Proszowicach zdobyli 92-procentową średnią. - Staramy się utrzymywać wysoki poziom, a wyniki są efektem ciężkiej pracy uczniów i nauczycieli - podkreśla Dorota Król, dyrektorka proszowickiego ZS, gdzie do matury przystąpiło 51 abiturientów. - W Technikum egzamin zdali wszyscy, a w Liceum Ogólnokształcącym 91 procent - mówi z satysfakcją Grzegorz Pióro, starosta proszowicki. Czterech maturzystów nie zdało egzaminu, trzech z nich ma prawo do poprawki w sierpniu.

WIDEO: CKE: Co piąty maturzysta nie zdał egzaminu dojrzałości

Źródło: TVN24/x-news

Średnia w Polsce wynosi 79,5 procenta, a w Małopolsce - 82 procent. W rozbiciu na kategorie szkół, w liceach średnia krajowa wynosi 85,2 proc., w Małopolsce 88 proc. W technikach jest niższa: ogólnopolska - 68,4 proc., w Małopolsce - 73 procent.

Starosta przekonuje też, że świetny wynik osiągnął ZS w Piotrkowicach Małych, choć jest niższy od obu średnich dla techników. Tu maturzyści osiągnęli średnią 64,71 procenta. - To o 23 procent lepiej, niż w zeszłym roku - zaznacza Roman Gabrukiewicz, dyrektor ZS.

- W tej placówce wprowadzony został program mający na celu poprawienie wyników uczniów i poziomu edukacji. Nauczyciele na bieżąco monitorowali frekwencję uczniów, kontaktowali się z rodzicami, były dodatkowe lekcje i zastępstwa z przedmiotów maturalnych - starosta wymienia niektóre działania i podkreśla, że dały one efekt. Zaznacza też, że w ocenie szkoły należy brać pod uwagę fakt, iż do piotrowickiego ZS uczęszcza wielu uczniów od początku zakładających zdobycie zawodu i podjęcie pracy. Tylko niewielki odsetek wybiera się na studia.

Dyrektor Gabrukiewicz podkreśla, że wpływ na poprawę tegorocznych wyników matur miała też zmiana programowa z matematyki. - Tegoroczni maturzyści byli pierwszym rocznikiem z rozszerzona matematyką. Wcześniej mieli połowę mniej lekcji z tego przedmiotu, niż obecnie - dodaje dyrektor ZS. Tu do egzaminu dojrzałości przystąpiło też 51 maturzystów. Z 18, którzy nie zdali, prawo do poprawki ma 15 abiturientów.

Zupełnie nie powiodło się natomiast maturzystom proszowickiego prywatnego LO dla dorosłych, prowadzonego przez Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. Żaden z siedmiu słuchaczy nie zdał matury.

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

...
Kim ty pajacu jesteś, żeby tak się wypowiadać o ludziach którym do pięt nie sięgasz?
...
Autorowi tego komentarza nawet korepetytor by nie pomógł.
g
gość
Można byloby sie cieszyc z wyników maturalnych zwłaszcza matematyki ale to nie zasługa uczących nauczycieli tylko korepytorow.
a
andrzej
Wreszcie ktoś pogonił do roboty to tałatajstwo.
R
RP
Ty się poddaj jakiejś terapii, bo już się robisz nudny.Szóstoklasiści - jedne z najlepszych wyników w małopolskim - RP wrzeszczy,że najgorsi. Maturzyści - średnia 92 - ten drze się że źle. Aż człowieka korci zapytać jakie ty masz sukcesy?
p
pod
górkę do szkoły miał ten RP... Gratulacje dla maturzystów i nauczycieli! Średnia 92! Rekord w Polsce?
j
już
nie narzekaj aż tak...niech się dzieciaczki cieszą, jeszcze tyle wszystkiego przed nimi. Super, też się cieszyłam jak zdałam...prawie 20 lat temu:)
l
lea
Jest mnóstwo ludzi - sami słabo wykształceni i przeciętni, którym się wydaje, że szkoła to fabryka gwoździ i wszystko zależy od producenta. Otóż szkoła tak nie działa. Żeby efekt był dobry pracę musi wykonać nauczający i NAUCZANY ! Jeśli ten drugi nie chce lub nie może (istnieje coś takiego jak zdolności i możliwości intelektualne), to nikt cudu nie zrobi. Rodzice przyprowadzając dziecko do szkoły oczekują, że tutaj zrobią hokus-pokus i oddadzą geniusza. To trochę tak jakby zanieść do krawca perkal i oczekiwać jedwabnej sukni. Średnia ( bardzo wysoka) to wynik ciężkiej pracy z uczniami o różnych zdolnościach.
C
Czytelnik
Ale się upisałeś, komentarz dłuższy niż artykuł - pewnie z poprzednich sezonów tylko nieco przerobiony.
o
obserwator
Tak jak przewidywałem, hejterzy którzy w zeszłym roku rozpętali nagonkę na szkoły licealne w powiecie, włącznie z wzywaniem telewizji, nie odpuszczają także w tym roku i dalej kłamią i oczerniają. Nieważne wyniki, dobre czy nie, ważne że jest okazja żeby anonimowo wylać trochę żółci za swoje nieudane życie.
R
RP
Szanowni Państwo, jestem niezadowolony z tak słabych wyników naszych uczniów, oczywiście winę za to ponoszą słabi nauczyciele, którzy co prawda zaczynają "coś" robić ale ciągle jest to za mało i za mało. W dodatku przypomina to stojącego Pana z batem (starosta) nad leniwym pracownikiem. (nauczycielem) Czy tak będzie zawsze a co jeśli Pan zaprzestanie pilnowania leniwego pracownika, obawiam się że będzie jak zawsze po staremu.
Czas przejść do kolejnej fazy działań i zacząć monitorowanie losów absolwentów z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tak by dostosować szkoły średnie w powiecie proszowickim do wymagań współczesnego świata.
Rynek pracy jest odbiorcą rynku edukacyjnego, dokonując oceny efektów edukacji przez dwa podstawowe wymiary: prawdopodobieństwo zatrudnienia (lub bezrobocia czy bierności zawodowej) oraz osiągane wynagrodzenie, rozumiane jako wycena umiejętności nabywanych w trakcie edukacji formalnej. Wskaźnik - odsetek osób młodych nie uczących się i nie pracujących wyraźnie pokazuje, że jednym z podstawowych problemów strukturalnych jest niskie zaangażowanie absolwentów na rynku pracy. Odpowiednia diagnoza przyczyn bierności zawodowej absolwentów pozwoliłaby na sformułowanie rekomendacji dla zmian systemu edukacji w celu lepszego dostosowania do potrzeb współczesnego rynku pracy.
Dotychczas w Polsce prowadzone były dwa rodzaje badań losów absolwentów – jedno prowadzone przez instytucje edukacyjne, a oparte o utrzymanie kontaktów ze swoimi absolwentami. ( takich badań w powiecie proszowickim nigdy nie prowadzono) Badania takie mają jednak ograniczony zakres, ze względu na trudności w utrzymaniu kontaktów z absolwentami w dłuższym okresie. Prowadzone były także reprezentatywne ankietowe badania absolwentów jednak skupiały się one na przejściu absolwentów z edukacji do pierwszego miejsca pracy oraz wykonywania pracy w ciągu pierwszych 12 miesięcy bez modułu pozwalającego na retrospektywne badanie ścieżek zawodowych czy edukacyjnych.
W związku z powyższym istnieje potrzeba stworzenia nowego podejścia do badania losów absolwentów na rynku pracy. Próbą wprowadzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie Zarząd Powiatu winien wydać pieniądze na „Monitorowanie losów absolwentów szkół średnich w wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych” i Powiatowego Urzędu Pracy w Proszowicach, powiązanie informacji o sytuacji historii edukacyjnej poszczególnych osób z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej pozwoli na dostosowanie odpowiedniej oferty edukacyjnej do zmieniającego się rynku pracy.
Wracając do wyników matur, które zbiegają się wielką reformą edukacji. Szanowni forumowicze o tym czy poprawa nauczania ma tendencje wzrostową i czy ta tendencja będzie utrzyma, będzie można dopiero stwierdzić to za kilka lat. Dzisiaj z całą stanowczością mogę ten epizod potraktować jako wynik działań nadzorczych wymuszony okolicznościami zewnętrznymi. Moje pytanie jest takie, czy "rodzinna" kadra nauczycielska o skłonnościach etatystyczno-minimalistycznych będzie stale podnosiła swoje umiejętności w nauczaniu, czy tylko jest to chwilowe zachowanie obronne przed wielką reformą edukacji i wielką restrukturyzacją środowisk nauczycielskich.
"Dopóki kadra nauczycielska nie zrozumie , że praca nauczyciela to przede wszystkim wyniki w nauce jej podopiecznych, dopóty nie są w mojej ocenie nauczycielami a tylko słabymi pracownikami".

RP
Dodaj ogłoszenie