reklama

Maturzyści w tym roku spisali się znakomicie

Ewa TyrpaZaktualizowano 
Fot Arkadiusz Gola
Edukacja. Maturzyści w obu Zespołach Szkół prowadzonych przez powiat proszowicki, zdali egzamin dojrzałości lepiej, niż w zeszłym roku.

W ZS w Proszowicach zdobyli 92-procentową średnią. - Staramy się utrzymywać wysoki poziom, a wyniki są efektem ciężkiej pracy uczniów i nauczycieli - podkreśla Dorota Król, dyrektorka proszowickiego ZS, gdzie do matury przystąpiło 51 abiturientów. - W Technikum egzamin zdali wszyscy, a w Liceum Ogólnokształcącym 91 procent - mówi z satysfakcją Grzegorz Pióro, starosta proszowicki. Czterech maturzystów nie zdało egzaminu, trzech z nich ma prawo do poprawki w sierpniu.

WIDEO: CKE: Co piąty maturzysta nie zdał egzaminu dojrzałości

Źródło: TVN24/x-news

Średnia w Polsce wynosi 79,5 procenta, a w Małopolsce - 82 procent. W rozbiciu na kategorie szkół, w liceach średnia krajowa wynosi 85,2 proc., w Małopolsce 88 proc. W technikach jest niższa: ogólnopolska - 68,4 proc., w Małopolsce - 73 procent.

Starosta przekonuje też, że świetny wynik osiągnął ZS w Piotrkowicach Małych, choć jest niższy od obu średnich dla techników. Tu maturzyści osiągnęli średnią 64,71 procenta. - To o 23 procent lepiej, niż w zeszłym roku - zaznacza Roman Gabrukiewicz, dyrektor ZS.

- W tej placówce wprowadzony został program mający na celu poprawienie wyników uczniów i poziomu edukacji. Nauczyciele na bieżąco monitorowali frekwencję uczniów, kontaktowali się z rodzicami, były dodatkowe lekcje i zastępstwa z przedmiotów maturalnych - starosta wymienia niektóre działania i podkreśla, że dały one efekt. Zaznacza też, że w ocenie szkoły należy brać pod uwagę fakt, iż do piotrowickiego ZS uczęszcza wielu uczniów od początku zakładających zdobycie zawodu i podjęcie pracy. Tylko niewielki odsetek wybiera się na studia.

Dyrektor Gabrukiewicz podkreśla, że wpływ na poprawę tegorocznych wyników matur miała też zmiana programowa z matematyki. - Tegoroczni maturzyści byli pierwszym rocznikiem z rozszerzona matematyką. Wcześniej mieli połowę mniej lekcji z tego przedmiotu, niż obecnie - dodaje dyrektor ZS. Tu do egzaminu dojrzałości przystąpiło też 51 maturzystów. Z 18, którzy nie zdali, prawo do poprawki ma 15 abiturientów.

Zupełnie nie powiodło się natomiast maturzystom proszowickiego prywatnego LO dla dorosłych, prowadzonego przez Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. Żaden z siedmiu słuchaczy nie zdał matury.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

...

Kim ty pajacu jesteś, żeby tak się wypowiadać o ludziach którym do pięt nie sięgasz?

...

Autorowi tego komentarza nawet korepetytor by nie pomógł.

g
gość

Można byloby sie cieszyc z wyników maturalnych zwłaszcza matematyki ale to nie zasługa uczących nauczycieli tylko korepytorow.

a
andrzej

Wreszcie ktoś pogonił do roboty to tałatajstwo.

R
RP

Ty się poddaj jakiejś terapii, bo już się robisz nudny.Szóstoklasiści - jedne z najlepszych wyników w małopolskim - RP wrzeszczy,że najgorsi. Maturzyści - średnia 92 - ten drze się że źle. Aż człowieka korci zapytać jakie ty masz sukcesy?

p
pod

górkę do szkoły miał ten RP... Gratulacje dla maturzystów i nauczycieli! Średnia 92! Rekord w Polsce?

j
już

nie narzekaj aż tak...niech się dzieciaczki cieszą, jeszcze tyle wszystkiego przed nimi. Super, też się cieszyłam jak zdałam...prawie 20 lat temu:)

l
lea

Jest mnóstwo ludzi - sami słabo wykształceni i przeciętni, którym się wydaje, że szkoła to fabryka gwoździ i wszystko zależy od producenta. Otóż szkoła tak nie działa. Żeby efekt był dobry pracę musi wykonać nauczający i NAUCZANY ! Jeśli ten drugi nie chce lub nie może (istnieje coś takiego jak zdolności i możliwości intelektualne), to nikt cudu nie zrobi. Rodzice przyprowadzając dziecko do szkoły oczekują, że tutaj zrobią hokus-pokus i oddadzą geniusza. To trochę tak jakby zanieść do krawca perkal i oczekiwać jedwabnej sukni. Średnia ( bardzo wysoka) to wynik ciężkiej pracy z uczniami o różnych zdolnościach.

C
Czytelnik

Ale się upisałeś, komentarz dłuższy niż artykuł - pewnie z poprzednich sezonów tylko nieco przerobiony.

o
obserwator

Tak jak przewidywałem, hejterzy którzy w zeszłym roku rozpętali nagonkę na szkoły licealne w powiecie, włącznie z wzywaniem telewizji, nie odpuszczają także w tym roku i dalej kłamią i oczerniają. Nieważne wyniki, dobre czy nie, ważne że jest okazja żeby anonimowo wylać trochę żółci za swoje nieudane życie.

R
RP

Szanowni Państwo, jestem niezadowolony z tak słabych wyników naszych uczniów, oczywiście winę za to ponoszą słabi nauczyciele, którzy co prawda zaczynają "coś" robić ale ciągle jest to za mało i za mało. W dodatku przypomina to stojącego Pana z batem (starosta) nad leniwym pracownikiem. (nauczycielem) Czy tak będzie zawsze a co jeśli Pan zaprzestanie pilnowania leniwego pracownika, obawiam się że będzie jak zawsze po staremu.
Czas przejść do kolejnej fazy działań i zacząć monitorowanie losów absolwentów z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tak by dostosować szkoły średnie w powiecie proszowickim do wymagań współczesnego świata.
Rynek pracy jest odbiorcą rynku edukacyjnego, dokonując oceny efektów edukacji przez dwa podstawowe wymiary: prawdopodobieństwo zatrudnienia (lub bezrobocia czy bierności zawodowej) oraz osiągane wynagrodzenie, rozumiane jako wycena umiejętności nabywanych w trakcie edukacji formalnej. Wskaźnik - odsetek osób młodych nie uczących się i nie pracujących wyraźnie pokazuje, że jednym z podstawowych problemów strukturalnych jest niskie zaangażowanie absolwentów na rynku pracy. Odpowiednia diagnoza przyczyn bierności zawodowej absolwentów pozwoliłaby na sformułowanie rekomendacji dla zmian systemu edukacji w celu lepszego dostosowania do potrzeb współczesnego rynku pracy.
Dotychczas w Polsce prowadzone były dwa rodzaje badań losów absolwentów – jedno prowadzone przez instytucje edukacyjne, a oparte o utrzymanie kontaktów ze swoimi absolwentami. ( takich badań w powiecie proszowickim nigdy nie prowadzono) Badania takie mają jednak ograniczony zakres, ze względu na trudności w utrzymaniu kontaktów z absolwentami w dłuższym okresie. Prowadzone były także reprezentatywne ankietowe badania absolwentów jednak skupiały się one na przejściu absolwentów z edukacji do pierwszego miejsca pracy oraz wykonywania pracy w ciągu pierwszych 12 miesięcy bez modułu pozwalającego na retrospektywne badanie ścieżek zawodowych czy edukacyjnych.
W związku z powyższym istnieje potrzeba stworzenia nowego podejścia do badania losów absolwentów na rynku pracy. Próbą wprowadzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie Zarząd Powiatu winien wydać pieniądze na „Monitorowanie losów absolwentów szkół średnich w wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych” i Powiatowego Urzędu Pracy w Proszowicach, powiązanie informacji o sytuacji historii edukacyjnej poszczególnych osób z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej pozwoli na dostosowanie odpowiedniej oferty edukacyjnej do zmieniającego się rynku pracy.
Wracając do wyników matur, które zbiegają się wielką reformą edukacji. Szanowni forumowicze o tym czy poprawa nauczania ma tendencje wzrostową i czy ta tendencja będzie utrzyma, będzie można dopiero stwierdzić to za kilka lat. Dzisiaj z całą stanowczością mogę ten epizod potraktować jako wynik działań nadzorczych wymuszony okolicznościami zewnętrznymi. Moje pytanie jest takie, czy "rodzinna" kadra nauczycielska o skłonnościach etatystyczno-minimalistycznych będzie stale podnosiła swoje umiejętności w nauczaniu, czy tylko jest to chwilowe zachowanie obronne przed wielką reformą edukacji i wielką restrukturyzacją środowisk nauczycielskich.
"Dopóki kadra nauczycielska nie zrozumie , że praca nauczyciela to przede wszystkim wyniki w nauce jej podopiecznych, dopóty nie są w mojej ocenie nauczycielami a tylko słabymi pracownikami".

RP

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3