MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mechanicy samochodowi. Ważne informacje. Użyteczne wskazówki. Przydatne adresy.

CT
Bardzo wielu polskich mechaników, blacharzy i lakierników samochodowych wyjechało już w poszukiwaniu chleba do Wielkiej Brytanii. Często pracują oni po 12 (lub więcej) godzin na dobę, nierzadko w niedziele i święta. Nie narzekają na brak pracy. Zapotrzebowanie na ich usługi jest nadal duże, jednak pracodawcy powoli zaczynają szukać konkretnych fachowców, z konkretnym doświadczeniem zawodowym.

W. Brytania

Najczęściej wymienianym wymogiem, stawianym kandydatom do pracy w charakterze mechanika, blacharza lub lakiernika jest konieczność posiadania doświadczenia zawodowego, najczęściej minimum trzyletniego. Co ważne, praktyka zawodowa powinna być czynna, a więc wykonywana "aż do teraz". Jest to ważne z tego względu, że mechanika samochodowa i dziedziny z nią związane bardzo szybko ewoluują, w coraz większym stopniu opierają się na elektronice, wykorzystują nowe technologie. Bycie dobrym mechanikiem, blacharzem lub lakiernikiem oznacza znajomość wszelkich nowinek w branży.
Inne wymogi, stawiane kandydatom podczas rekrutacji, różnią się w zależności od profesji. W przypadku mechaników są to: posiadanie wykształcenia kierunkowego, umiejętność obsługi urządzeń i programów diagnostycznych, doświadczenie w zakresie naprawy konkretnych marek lub typów (osobowe, ciężarowe) samochodów. Mechanicy powinni znać język angielski przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Kandydaci do pracy w charakterze lakierników powinni (oprócz wspomnianego doświadczenia) posiadać umiejętność przygotowywania powierzchni do malowania i natryskiwania na nie farb. Mile widziana jest podstawowa znajomość języka angielskiego oraz umiejętność czytania rysunków technicznych. Wobec blacharzy wymogi są podobne (doświadczenie, komunikatywna znajomość języka).
Zarobki mechaników, blacharzy oraz lakierników wahają się w granicach 7-15 funtów na godzinę, w zależności od doświadczenia. Najmniej wykwalifikowani zarobią w granicach najniższej stawki, czyli 5,35 funta za godzinę. Więcej informacji: Agencja pośrednictwa pracy -**www.globalforceservices.com; Agencja pośrednictwa pracy -**www.europesolutions.co.uk; Brytyjskie urzędy pracy -**www.jobcentreplus.gov.uk/JCP; Europejski portal mobilności zawodowej -**www.eures.praca.gov.pl;** (DUE)

Irlandia

Podstawowe wymagania do tej pracy to doświadczenie i znajomość języka angielskiego. Najczęściej pracodawcy żądają co najmniej 3 lat przepracowanych na podobnym stanowisku. Stopień znajomości języka zależy od oferty. Z reguły wystarczy komunikatywna, czasem wymagana jest świetna, innym razem podstawowa. Irlandzcy pracodawcy chętniej przyjmują do pracy osoby z kierunkowym wykształceniem (jako lakiernik, blacharz lub mechanik). Niekiedy niezbędne jest prawo jazdy kategorii B. Wiele ofert dotyczy mechaników autobusów. Podstawowe wymagania dla nich to znajomość języka angielskiego i minimum trzyletnie doświadczenie w serwisowaniu autobusów. Warto posiadać prawo jazdy kategorii D. Średnia pensja waha się od 10 do 14 euro za godzinę. Pracodawcy często oferują płatne nadgodziny. Więcej informacji: www.eures.praca.gov.pl -**europejski portal mobilności zawodowej; www.praca.money.pl; www.infopraca.pl; www.praca.gratka.pl; www.pracuj.pl; poradnik dla Polaków wyjeżdżających do**Irlandii (w**języku polskim) na**stronie: www.emigrant.advice.ie.** (WALCZ)

Szwecja

W Internecie aż roi się od ofert pracy dla mechaników. Niektóre z nich są zamieszczane przez agencje pośrednictwa lub urzędy pracy, inne przez samych pracodawców. Poszukiwani są zarówno mechanicy samochodów osobowych i ciężarowych, jak i maszyn, a także lakiernicy i pomocnicy lakierników. Aby starać się o pracę w tym zawodzie należy mieć co najmniej trzyletnie doświadczenie, jednak niektórzy pracodawcy wymagają nawet pięcioletniego.
Zatrudnienie można znaleźć w autoryzowanych salonach motoryzacyjnych, dużych firmach przewozowych, a także w innych przedsiębiorstwach, które swą działalność opierają na sprawnym funkcjonowaniu pojazdów i urządzeń. W zależności od miejsca pracy zainteresowani mogą napotkać różne wymagania co do wykształcenia i znajomości branży. Poszukiwani są zarówno pracownicy z wykształceniem zawodowym, jak i inżynierowie mechaniki, którzy zajmują się konserwacją wybranych maszyn i pojazdów. Właściciele konkretnych salonów samochodowych często wymagają doświadczenia w naprawie pojazdów wybranych marek (znajomości układów hamulcowych, silników, rozrządów), np. Toyota, Audi czy Honda. Często do zadań mechanika, oprócz naprawy, należy także diagnostyka pojazdów i przeprowadzanie okresowych przeglądów. Niektórzy pracodawcy życzą sobie także odbycia przez pracownika szkolenia w autoryzowanym serwisie danej marki. Oferowana praca ma formę umowy o pracę lub umowy-zlecenia i kształtuje się w wymiarze od 40 do 60 godzin tygodniowo. Najchętniej przyjmowane są osoby w wieku od 25 do 45 lat, które odznaczają się solidnością i wysoką kulturą osobistą. Najwięcej ofert pracy znajdą ci, którzy chcą wyjechać do Sztokholmu, nieco tylko mniej osoby, które odwiedzą Malmö. Większość zatrudniających zapewnia zakwaterowanie, a czasem także wyżywienie.
Szwedzki mechanik lub lakiernik, w zależności od rodzaju pracy, może zarobić od 2500 do 2800 euro miesięcznie. Dodatkowo osobom wyróżniającym się zaawansowanymi umiejętnościami pracodawcy obiecują premie. Więcej informacji (i**oferty pracy): www.epraca.com.pl, www.pracodawca.com, www.praca.gratka.pl oraz strony wojewódzkich lub powiatowych urzędów pracy.** (GEB)

Hiszpania

Większość hiszpańskich firm poszukuje mechaników samochodowych z 2-4-letnim doświadczeniem. Główne obowiązki wymieniane w ofertach to umiejętności związane z mechaniką, elektryką i hydrauliką samochodową. Dodatkowym atutem pojawiającym się w ogłoszeniach jest wcześniejsza współpraca z renomowanymi firmami samochodowymi. Niektórzy pracodawcy przewidują początkowe zatrudnienie na okres próbny, trwający ok. 6 miesięcy. Czasami wymagają również podstawowej znajomości języka. Zarobki mechaników samochodowych w Hiszpanii wahają się od 950 do 1600 euro miesięcznie. Ceny wynajmu mieszkania kształtują się od 220 do 300 euro miesięcznie, podobną kwotę należy przeznaczyć na wyżywienie. Po przyjeździe każdy cudzoziemiec powinien jak najszybciej uzyskać zaświadczenie o zameldowaniu oraz numer identyfikacji cudzoziemca. Więcej informacji: www.zanimwyjedziesz.eu. (SKI)

Finlandia

Dużym utrudnieniem w podjęciu pracy na stanowisku mechanika samochodowego jest brak znajomości języka fińskiego lub szwedzkiego. Sporadycznie pojawiają się oferty, w których pracodawca dopuszcza możliwość porozumiewania się po angielsku czy niemiecku. Mile widziane jest udokumentowane doświadczenie zawodowe na podobnym stanowisku. Ważne, by przed wyjazdem do pracy dograć wszelkie szczegóły jeszcze w Polsce. W Finlandii nie istnieje pojęcie pracy na czarno. Informację o zatrudnieniu zgłaszamy sami lub robi to nasz pracodawca nie później niż 14 dni po rozpoczęciu pracy. Więcej informacji: www.eures.praca.gov.pl (strona w języku polskim); www.mol.fi -**fińskie Ministerstwo Pracy (strona**w**języku angielskim, fińskim i**szwedzkim); www.vps.fi/pl/index.htm; Ambasada RP w**Helsinkach -**www.helsinki.polemb.net; www.praca-finlandia.igns.pl.** (BIER)

WŁOCHY

We Włoszech istnieje dość duże zapotrzebowanie na mechaników. Poszukiwani są mechanicy zarówno samochodowi, jak i innych maszyn (przede wszystkim produkcyjnych). Pracodawcy wymagają przynajmniej dwuletniego doświadczenia w zawodzie oraz znajomości języka włoskiego w stopniu komunikatywnym. Pracę najłatwiej znaleźć poprzez agencje pośrednictwa. Dokumenty potrzebne do uzyskania posady to w pierwszej kolejności CV i list motywacyjny. Złożyć należy również świadectwo z poprzedniego miejsca zatrudnienia, dokumentujące doświadczenie. Przydatne może okazać się świadectwo ukończenia szkoły lub kursów, choć włoscy pracodawcy nie zawsze ich wymagają.
Najwięcej zarobić mogą mechanicy samochodów ciężarowych, nawet do 2 tys. euro netto miesięcznie. Pozostali mechanicy zarabiają ok. 1400-1500 euro netto miesięcznie. Włoscy pracodawcy zazwyczaj podpisują z mechanikami umowę próbną. Jeśli po trzech miesiącach są z nich zadowoleni, podpisują z nimi umowę na czas nieokreślony i podwyższają pensję. Pracodawcy często gwarantują swoim podwładnym zakwaterowanie i wyżywienie. Więcej informacji: Ambasada Włoch w**Polsce -**www.italianembassy.pl; http://labor.org.pl -**Stowarzyszenie Integracji Świata Pracy; www.epraca.com -**oferty pracy we Włoszech; www.eures.praca.gov.pl -**europejskie służby zatrudnienia; www.quanta.com -**biuro pośrednictwa pracy; www.infopolonia.it -**strona**informacyjna**dla Polaków wyjeżdżających do**pracy we Włoszech; www.infoitalia.com.pl -**strona**poświęcona**informacjom na**temat Włoch. Włoskie portale z**ofertami pracy: www.interinaleitalia.it; www.stepstone.it; www.bancalavoro.it; www.jobpilot.it.** (MAKU)

NIemcy

Zawód mechanika zalicza się w Niemczech do tak zwanej działalności rzemieślniczej. W grupie tej znajdują się specjalności: mechanik samochodowy, wykonanie/naprawa karoserii; mechanik precyzyjny; mechanik rowerowy; mechanik maszyn rolniczych; mechanik budowy maszyn z napędem elektrycznym.
Aby pracować na stanowisku mechanika samochodowego w Niemczech należy postarać się o wpisanie do rejestru rzemiosła właściwego (Handwerksrolle) lub na specjalną listę, na której figurują zakłady rzemieślnicze. Należy tego dokonać w izbie rzemieślniczej, najbliższej miejsca pracy. Osoba, które chce zatrudnić się jako mechanik musi uzyskać kartę rzemieślniczą (Handwerkskarte), którą wydaje wspomniana już lokalna izba rzemieślnicza. Najbardziej poszukiwani w Niemczech mechanicy samochodowi to ci, którzy dodatkowo posiadają doświadczenie w montażu instalacji gazowych. Wymagane jest od nich zazwyczaj wykształcenie zawodowe i chociaż krótki staż pracy, jednak nie jest on warunkiem koniecznym, bowiem często zapewnia się odpowiednie szkolenia. Przeważnie pracodawca oferuje ubezpieczenie oraz pomoc w znalezieniu zakwaterowania. Znajomość języka niemieckiego nie zawsze jest wymagana, ale zwiększa szanse na otrzymanie posady.
Mechanicy mogą pracować w Niemczech jako pracownicy-goście (przypominamy: wiek 18- 35 [czasami 40] lat; wykształcenie zawodowe; długość pobytu maksymalnie do 18 miesięcy; praca w celu podnoszenia kwalifikacji i opanowania języka) lub założyć własną działalność gospodarczą. Nie jest to łatwe, ale często osoby wykonujące zawód o profilu rzemieślniczym podejmują taką formę pracy. Firma może być zarejestrowana w Polsce, natomiast usługi na rynku niemieckim świadczyć w ramach umowy o dzieło. Takie rozwiązanie jest prostsze i tańsze niż zakładanie własnej działalności gospodarczej na terenie Niemiec, jednak tego typu formy działalności gospodarczej spotykają się z pewnymi ograniczeniami.
Najprostszym rozwiązaniem jest znalezienie pracodawcy na terenie Niemiec, który pomoże nam w załatwianiu formalności związanych z pobytem i legalną pracą. Zarobki mechaników w Niemczech są dość zróżnicowane, wahają się między 1200 a 2000 euro za miesiąc. Więcej informacji: www.berlin.polemb.net -**ambasada polska w**Berlinie; www.wup-krakow.pl/ -**wojewódzki urząd pracy w**Krakowie; www.hrc.pl -**oferty pracy; www.pracainfo.com.pl; www.luban.sgci.pl/pr_strona_pomenu.asp?i=120 -**na**temat działalności gospodarczej w**Niemczech.(MAP) **

portugalia

Nie ma wielu ofert pracy dla mechaników w Portugalii. Aby znaleźć tam zatrudnienie, należy przede wszystkim szukać go na miejscu. Funkcjonuje tam Instytut Pracy i Szkolenia Zawodowego (IEFP), który oferuje programy szkoleń oraz pomoc w znalezieniu pracy. Dokładne informacje można znaleźć na stronie www.iefp.pt. Szukać zatrudnienia można również poprzez Państwowe Biuro Pracy (Centro de Emprego), które dysponuje siecią urzędów na terenie całego kraju. Za okazaniem paszportu lub dowodu osobistego, obywatele Unii Europejskiej mogą się rejestrować w jego oddziałach i korzystać z ofert pracy. Natomiast wykaz prywatnych biur pośrednictwa można znaleźć na stronie internetowej www.paginasamarelas.pt pod hasłem "agencias de trabalho". Mechanicy chcący wyjechać do Portugalii powinni pamiętać, iż kraj ten ciągle walczy z bezrobociem i niskimi zarobkami. Wynagrodzenie miesięczne mechanika samochodowego waha się między 500 a 600 euro brutto miesięcznie. Wymagane jest oświadczenie na podobnym stanowisku i znajomość języka portugalskiego. Informacje o warunkach zatrudniania w Portugalii dostępne są na stronie www.pracaweuropie.edu.pl. Więcej informacji: www.emb-polonia.pt. Oferty pracy pod**adresem www.eures.praca.gov.pl.** (PAULA)

Francja

Ze względu na częściowe zamknięcie rynku pracy we Francji i skomplikowane procedury zatrudniania cudzoziemców najwięcej ofert pracy dotyczy tam pracy tymczasowej, czyli podejmowanej na nie dłużej niż sześć miesięcy w roku. Pracujemy w takim przypadku na umowę-zlecenie lub umowę na czas określony, które podpisujemy jeszcze przed wyjazdem do Francji. Pracodawca zapewnia zakwaterowanie, a często także wyżywienie i dojazd do pracy we Francji. Ofertami zatrudnienia dysponują agencje pracy tymczasowej lub agencje pośrednictwa pracy, a także wojewódzkie urzędy pracy.
Proces rekrutacji przebiega w Polsce przeważnie w dwóch etapach: najpierw należy złożyć odpowiednie dokumenty: CV, list motywacyjny oraz udokumentowanie wykształcenia i doświadczenia zawodowego i jeżeli kandydatura zostaje zaakceptowana, należy się zgłosić na rozmowę kwalifikacyjną. W tym przypadku nie jest wymagane pozwolenie na pracę ani na pobyt, a zatrudnienie tymczasowe często jest początkiem dłuższej współpracy. Przy podejmowaniu pracy na czas nieokreślony, droga prawna jest długa: odpowiadamy na konkretną ofertę pracodawcy i to on załatwia we Francji wszystkie formalności oraz wnosi niezbędne opłaty. Do naszych obowiązków należy przedłożenie przetłumaczonych na język francuski dokumentów oraz stawienie się na badania lekarskie organizowane przy ambasadzie francuskiej w Warszawie. W załatwianiu formalności pomagają agencje pośrednictwa pracy lub jeżeli oferta pochodzi z Europejskich Służb Zatrudnienia EURES dostępnych w urzędach pracy, zajmują się tym pracownicy tych służb.
Niezależnie od czasu trwania umowy wymagania francuskich pracodawców są wysokie. Przeważnie jest to co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe, wykształcenie kierunkowe, znajomość komunikatywna języka francuskiego, dyspozycyjność. Tydzień pracy we Francji trwa 35 godzin, ale często zastrzega się, że praca trwała będzie dłużej, do około 8 godzin dziennie. System naliczania nadgodzin jest bardzo korzystny dla pracowników, wysokie są także pensje. Mechanik samochodowy, lakiernik lub blacharz może liczyć we Francji, w zależności od kompetencji, na stawkę od 8 do 10 euro za godzinę brutto. Więcej informacji: Europejskie Służby Zatrudnienia -**www.europa.eu.int/eures; Francuskie publiczne służby zatrudnienia ANPE -**www.anpe.fr (w**języku fr.); Krajowa Agencja ds. Cudzoziemców i**Migracji (ANAEM), ul. Puławska 17, Warszawa, nr tel. (22) 852 81 00; Krajowa Agencja ds. Cudzoziemców i**Migracji (ANAEM), ul. Puławska 17, Warszawa, nr tel. (22) 852 81 00; Ambassade de France en Pologne -**www.ambafrance-pl.org; Wojewódzki Urząd Pracy: www.wup-krakow.pl; internetowe portale pracy;** (GAŁ)

cypr

Polscy mechanicy samochodowi zainteresowani podjęciem pracy na greckim terytorium wyspy muszą wykazywać się znajomością języka angielskiego na poziomie co najmniej podstawowym. Zdarza się, że pracodawcy zwracają uwagę na zdobyte wcześniej doświadczenie w nowoczesnych warsztatach samochodowych. Czas trwania umowy wynosi od roku do czterech lat. Przyjęty czas pracy to 6-8 godzin dziennie przez pięć, sześć dni w tygodniu. Pracownikowi przysługuje 20 dni roboczych płatnego urlopu oraz 9 dni ustawowo wolnych od pracy w ciągu roku. Zarobki mechaników zależą od liczby zleceń i lokalizacji firmy. Więcej informacji: www.rekin.pl; www.pracuj.pl; www.damyprace.pl; www.eures.praca.gov.pl. (GRU)

holandia

Praca na stanowisku mechanika, blacharza lub lakiernika odbywa się głównie w serwisach samochodowych lub zakładach naprawczych. Najczęściej wykonywane prace to naprawa i konserwacja samochodów oraz maszyn produkcyjnych w zakresie mechanicznym i elektrycznym, naprawa blach samochodowych, przygotowanie pojazdów do lakierowania oraz ich lakierowanie. Od kandydatów na te stanowiska wymagane jest zwykle ukończenie szkoły zawodowej lub technikum samochodowego oraz posiadanie 2-3-letniego doświadczenia na podobnym stanowisku. Preferowany wiek pracowników to 20-45 lat. Wymagane dokumenty to CV, świadectwo ukończenia szkoły oraz świadectwa pracy. Konieczna jest przynajmniej komunikatywna znajomość języka angielskiego, niemieckiego lub holenderskiego. Prawo jazdy kategorii "B" będzie dodatkowym atutem. Stawka za godzinę waha się w granicach 7-10 euro, a czas pracy to zwykle ok. 45 godzin tygodniowo. W większości miejsc pracy istnieje możliwość nadgodzin. W dużej części ogłoszeń oferowana jest praca stała.
Pracodawcy najczęściej zapewniają zakwaterowanie na terenie Holandii, ubezpieczenie zdrowotne oraz transport z miejsca zamieszkania na terenie Holandii do zakładu pracy. Często możliwe jest również uzyskanie od pracodawcy pomocy w zakresie załatwienia formalności w Polsce, jak i w Holandii. Preferowana też jest zwykle gotowość natychmiastowego wyjazdu do pracy, dyspozycyjność, umiejętność pracy w zespole oraz gotowość do pracy w systemie zmianowym. Więcej informacji: polski oddział holenderskiej agencji pośredniczącej w**zatrudnianiu pracowników w**Holandii: www.axell.pl. Biuro pracy tymczasowej posiadające oferty pracy dla mechaników i**blacharzy: www.ottopraca.pl/index.php. Polskie strony z**ofertami pracy: www.infopraca.pl; http://praca.money.pl; www.praca.finansinfo.pl; www.europraca.info; www.epraca.com.pl/420_praca_za_granica.html; www.ogloszenia-praca.info/praca-za-granica/oferty-pracy; www.interjob.at. Holenderska strona**z**ofertami pracy: www.careerjet.nl.(JKL) **

norwegia

Propozycji pracy dla mechaników samochodowych, lakierników i blacharzy nie brakuje. Wymagania stawiane przez norweskich pracodawców to przede wszystkim kilkuletni staż zawodowy, zdolności manualne, ważny paszport, komunikatywna znajomość języka angielskiego lub gotowość do podjęcia nauki języka norweskiego. Praca w autoryzowanych serwisach i prawo jazdy będą dodatkowym atutem. Czasem wymaga się także ukończenia szkoły przygotowującej do wykonywania zawodu. Aplikantom często oferuje się pomoc przy uzyskaniu karty podatkowej i numeru personalnego potrzebnego do utworzenia konta bankowego. Jeśli pracownicy są zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę, istnieje możliwość uzyskania zasiłku rodzinnego na każde dziecko do 18. roku życia (dzieci mogą mieszkać w Polsce) w wysokości 970 koron norweskich miesięcznie, 100 proc. płatnego chorobowego i ubezpieczenie zdrowotne oraz od nieszczęśliwych wypadków. Pracodawca zapewnia bezpłatne ubrania robocze, narzędzia oraz sprzęt ochronny. Minimalna z oferowanych stawek wynosi 123 NOK za godzinę brutto podczas okresu próbnego lub 132 NOK za godzinę brutto po okresie próbnym.
Aby móc pracować w Norwegii należy uzyskać pozwolenie na pobyt z uprawnieniami do podjęcia pracy, o które występuje najczęściej pracodawca. Więcej informacji: www.nav.no; www.wehoslo.com/polski/; www.amb-norwegia.pl/Workinnorway/. (DAG)

belgia

Bardzo dużo firm belgijskich poszukuje mechaników samochodowych w Polsce. Potrzebni są specjaliści znający się na naprawie pojazdów (również ciężarowych), wymianie hamulców, opon, spawaniu, kontroli podwozia, podstawowych naprawach w zakresie elektronicznym. Wymaganiem stawianym przez belgijskich pracodawców jest przede wszystkim doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku. Atutami są również: wykształcenie techniczne, znajomość podstaw angielskiego, niemieckiego bądź niderlandzkiego, umiejętność odczytu rysunku technicznego. Zarobki w Belgii kształtują się pomiędzy 10 a 12 euro brutto za godzinę pracy. Dodatkowo płatne są również nadgodziny, pracuje się w systemie zmianowym. Miesięczne zarobki mechaników samochodowych w Belgii wynoszą ok. 1800 euro brutto (plus ewentualne nadgodziny i premie). Aby uzyskać kwotę netto, należy odliczyć 13 proc. na ubezpieczenie zdrowotne oraz od 11 do 25 proc. zaliczki na podatek dochodowy. Wielu pracodawców zapewnia też opiekę polskiego koordynatora na terenie Belgii, zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowanie, ubezpieczenie od wypadków, ZUS. Kontrakty podpisuje się zazwyczaj po okresie próbnym, na rok. Więcej informacji: www.nowa.praca.qt.pl/belgia.php; oferty pracy dostępne są na**stronie www.praca.zagranica.net/cat11.htm; baza**przygotowana**przez Eures -**www.europa.eu.int/eures.** (PAULA)

islandia

W warsztatach samochodowych, a także firmach spedycyjnych i przedsiębiorstwach z rozwiniętym systemem logistycznym mechanicy samochodowi znajdą zatrudnienie bez problemu, pod warunkiem że posiadają wykształcenie techniczne kierunkowe (ZSZ lub technikum o profilu samochodowym), znajomość systemów elektrycznych oraz umiejętność obsługi komputera. Konieczna jest także komunikatywna znajomość języka angielskiego lub islandzkiego oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe. Dużym atutem będzie posiadanie uprawnień diagnostycznych. W firmach spedycyjnych mechanicy odpowiadać będą za utrzymanie i serwisowanie samochodów dostawczych. Muszą się liczyć z koniecznością pracy w nadgodzinach, a także w soboty i niedziele. Poszukiwania zatrudnienia najlepiej rozpocząć od przejrzenia ogłoszeń w Internecie - kilka aktualnych na stronie www.vinna.is (także w polskiej wersji językowej). Warto zaglądać na strony kompanii samochodowych (np. www.hekla.is czy www.n1.is) oraz na największy islandzki portal dla poszukujących pracy - www.vinnumalastofnun.is - ta strona tylko w języku islandzkim. Sporo ofert pracy jest w gazetach: Morgunbladid i**Vikur Frettir, które posiadają także wersje internetowe: (www.mbl.is/mm/frettir/; www.vf.is). Więcej informacji: www.islandia.fora.pl/, www.forum.iceland.pl/ -**prężnie działające fora internetowe. Ich użytkownicy wymieniają doświadczenia związane z**pobytem i**pracą na**Islandii. www.asi.is/ -**Islandzka Federacja pracy; www.vinnumalastofnun.is -**Islandzki Urząd Pracy.** (SPA)

dania

W Królestwie Danii nie brakuje wakatów w branży motoryzacyjnej. Od mechanika samochodowego wymagane jest wykształcenie zawodowe (minimalne zasadnicze zawodowe) oraz kilkuletnie doświadczenie w autoryzowanym serwisie. Mechanik samochodowy-diagnosta powinien dodatkowo legitymować się doświadczeniem pracy z systemem diagnostycznym VAS 50, 51, 52, 53. Niezbędna jest komunikatywna znajomość języka angielskiego bądź niemieckiego, umożliwiająca czytanie instrukcji serwisowych, a także gotowość do nauki duńskiego (kurs bezpłatny). Duńscy pracodawcy wymagają także od kandydata przedłożenia cv i zaświadczenia o niekaralności. Mile widziane jest doświadczenie w pracy w warsztatach za granicą, a także prawo jazdy. Mimo iż ubiegającego się o pracę mechanika samochodowego powinna charakteryzować samodzielność i inicjatywa, to może on liczyć na pomoc w dopełnieniu wszelkich formalności związanych z zatrudnieniem, zakwaterowaniem czy wyjazdem. Czasem nawet zostaje mu przydzielony polskojęzyczny opiekun. Na zatrudnionych mechaników samochodowych czekają atrakcyjne wynagrodzenia w wysokości ok. 200 koron duńskich za godzinę (mniej więcej 100 zł). Więcej informacji: Duński Urząd Imigracyjny: www.nyidanmark.dk; AMS -**duńskie pośrednictwo pracy: www.ams.dk; Jobbank -**baza**ofert pracy w**Danii: www.jobbank.dk; www.workindenmark.dk lub www.eures.dk.** (DŁ)

szwajciaria

Ofert dla mechaników samochodowych i lakierników w Szwajcarii nie brakuje. W Internecie można znaleźć zarówno oferty pracy stałej jak i czasowej. Poszukiwane są osoby z ukończoną nauką zawodu w wieku 22-45 lat. Wymagane są: dobra znajomość języka niemieckiego (lub francuskiego), kilkuletnie doświadczenie oraz prawo jazdy (zwykle wystarcza kategoria B). Pracę najłatwiej znaleźć w średniej wielkości firmach prywatnych, ale można próbować również w autoryzowanych serwisach i zakładach znanych marek, np. Mercedes-Benz. Najchętniej zatrudniane są osoby młode, dyspozycyjne, samodzielne, gotowe do dalszej nauki. Pracodawcy często poszukują mechaników specjalizujących się w naprawach samochodów konkretnych marek, np. Fiat, Saab, Alfa Romeo, Mercedes, Lancia. Taki pracownik może zarobić nawet 4500 CHF miesięcznie. Należy pamiętać, że w Szwajcarii zwykle dostaje się 13 pensji rocznie. Niestety, procedura uzyskania pozwolenia na pracę jest trudna do przejścia, ponieważ Szwajcaria nie zdecydowała się na otwarcie swego rynku pracy dla nowych członków UE. Więcej informacji (i**oferty pracy): www.jobsuchmaschine.ch/search_form.php; www.mercedes-benz.ch; www.treffpunkt-arbeit.ch/jobsuche/Jobs/.**
(CT)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski