Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metro czy 20 nowych torowisk

Piotr Tymczak
Jeżeli miasto nie zdecyduje się na budowę metra, to planowana jest budowa tunelu tramwajowego pod centrum i 20 nowych linii.
Jeżeli miasto nie zdecyduje się na budowę metra, to planowana jest budowa tunelu tramwajowego pod centrum i 20 nowych linii.
Inwestycje. W przypadku decyzji o budowie podziemnej kolejki linii tramwajowych byłoby mniej, ale w zamian jest projekt trasy dla metrobusu.

Poznaliśmy plany miasta na najbliższe 18 lat związane z rozbudową sieci komunikacji zbiorowej. Jeżeli Kraków nie zdecyduje się na budowę metra, to oprócz tunelu tramwajowego pod centrum powstanie jeszcze 20 nowych linii (patrz mapka).

W przypadku budowy metra (linia z Nowej Huty przez centrum do Bronowic) wybudowanych zostałoby 12 nowych połączeń tramwajowych.

Takie dwie propozycje rekomendują specjaliści z Poznania, autorzy studium rozwoju transportu dla Krakowa. Na razie miasto jest na etapie wyboru jednego z wariantów, a decyzja powinna zapaść do końca tego roku.

W obu wersjach do ok. 2020 roku mają zostać wybudowane linie tramwajowe z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej oraz odnoga na Azory (jest już przygotowywane przedłużenie do Galerii Bronowice). W najbliższych latach ma też powstać linia z Kurdwanowa na Ruczaj.

W przypadku wyboru wariantu z metrem (budowa planowana w latach 2021-2034) za ok. 8 mld zł oprócz jednej linii podziemnej kolejki powstałoby jeszcze 9 innych tras tramwajowych (patrz ramka), m.in. ul. Meissnera - Mistrzejowice, plac Bohaterów Getta - Zabłocie, pętla Salwator - węzeł przy ul. Księcia Józefa.

W wersji z podziemną kolejką zaproponowano też metrobus - autobus jeżdżący po wydzielonych jezdniach. Jego ponad 20-kilometrowa trasa prowadziłaby z dworca w Czyżynach przez ul. Bora Komorowskiego do al. 29 Listopada, dalej przez Aleje Trzech Wieszczów do ronda Matecznego, a następnie w dwóch rozwidlających się kierunkach - do Wieliczki i Borku Fałęckiego.

Jeżeli miasto zdecyduje się na wariant bez metra, to podstawą ma być budowa tunelu tramwajowego pod centrum, w tym pod Rynkiem Głównym (w latach 2025-2034). Początkowo w studium dla krakowskiego transportu planowano, by tunel przebiegał od ronda Grzegórzeckiego do skrzyżowania przy Teatrze Bagatela. Teraz mówi się, że rejon ul. Szewskiej nie jest odpowiednim miejscem na wyjazd z tunelu i powinien się on znajdować w okolicy ul. Czarnowiejskiej. Sęk w tym, że tam na razie nie ma torowiska. - Dlatego nie możemy zacząć od budowy tunelu, ponieważ wcześniej muszą powstać linie, które zapewnią prawidłowe funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego - wyjaśnia Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.

Wariant bez metra, ale z tunelem pod centrum (za ok. 3 mld zł) przewiduje też budowę linii tramwajowych m.in. wzdłuż Alei Trzech Wieszczów, a także wzdłuż ulic: Czarnowiejskiej, Nawojki, Armii Krajowej, Piastowskiej. Część z nich już teraz budzi kontrowersje.

- Nie za bardzo wyobrażam sobie torowisko biegnące wzdłuż Rudawy, ul. Emaus, a później przez park Duchacki - komentuje Grzegorz Stawowy (PO), przewodniczący Komisji Planowania Rady Miasta. Ma też wątpliwości, czy trasa tramwaju może się zmieścić w ul. Prandoty. - To są na razie wstępne założenia, wizja autorów studium - wyjaśnia Łukasz Szewczyk.

W maju miasto ma zlecić dodatkową ekspertyzę całego studium rozwoju transportu. Po jej wykonaniu miejscy radni zadecydują, jaki wariant ostatecznie zostanie wybrany.

Po podjęciu decyzji w tej sprawie miasto będzie musiało znaleźć pieniądze na rozbudowę systemu transportu. Metro mogłoby powstać, gdyby znalazło się dofinansowanie unijne albo ze strony prywatnego partnera.

W przypadku linii tramwajowych tylko kilka (np. do Górki Narodowej, na Azory, wzdłuż Trasy Łagiewnickiej) jest uwzględnionych w planach finansowych miasta. Na pozostałe trzeba byłoby szukać funduszy, w tym wsparcia unijnego. Na razie jednak nie wiadomo, na jaką pomoc Unii będzie można liczyć po 2020 roku.

Planowane Linie tramwajowe w Krakowie w dwóch wariantach

Wariant bez metra

1 - Krowodrza Górka - Górka Narodowa

2 - Krowodrza Górka - Azory - Galeria Bronowice

3 - Kurdwanów - Ruczaj (w Trasie Łagiewnickiej)

4 - Al. Pokoju - Lema - Meissnera - Mistrzejowice

5 - Stella-Sawickiego, Nowohucka

6 - Pleszów - Nowa Huta Przyszłości

7 - plac Bohaterów Getta - Zabłocie

8 - wzdłuż Alej Trzech Wieszczów

9 - wzdłuż ul. Czarnowiejskiej i Nawojki

10 - Azory - Piastowska - Cichy Kącik - wzdłuż Rudawy - Salwator - Monte Cassino/Kapelanka

11 - os. Piastów - przystanek kolejowy „Piastów”

12 - Mały Płaszów - węzeł S7

13 - Lipska-Saska - Nowohucka - al. Pokoju

14 - Salwator - węzeł przy ul. Księcia Józefa

15 - wzdłuż ul. Armii Krajowej - do planowanego przystanku kolejowego w Bronowicach

16 - pętla Rakowice - rondo Polsadu

17 - rondo Barei - Górka Narodowa Wschód

18 - wzdłuż ul. Wiślickiej

19 - pętla Rakowice - ul. Prandoty - ul. Prądnicka

20 - pętla Bieżanów - przystanek kolejowy Bieżanów

Wariant z metrem

1 - Krowodrza Górka - Górka Narodowa

2 - Krowodrza Górka - Galeria Bronowice

3 - Kurdwanów - Ruczaj (w Trasie Łagiewnickiej)

4 - ul. Meissnera - Mistrzejowice

5, 18 - wspólnie ul. Stella-Sawickiego i Wiślicka

6 - Pleszów - Nowa Huta Przyszłości

7 - plac Bohaterów Getta - Zabłocie

11 - pętla na os. Piastów - przystanek kolejowy

12 - Mały Płaszów - węzeł S7

14 - Salwator - węzeł przy ul. Księcia Józefa

17 - rondo Barei - Górka Narodowa Wschód

20 - pętla w Bieżanowie - przystanek kolejowy

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski