Poznaliśmy plany miasta na najbliższe 18 lat związane z rozbudową sieci komunikacji zbiorowej. Jeżeli Kraków nie zdecyduje się na budowę metra, to oprócz tunelu tramwajowego pod centrum powstanie jeszcze 20 nowych linii (patrz mapka).
W przypadku budowy metra (linia z Nowej Huty przez centrum do Bronowic) wybudowanych zostałoby 12 nowych połączeń tramwajowych.
Takie dwie propozycje rekomendują specjaliści z Poznania, autorzy studium rozwoju transportu dla Krakowa. Na razie miasto jest na etapie wyboru jednego z wariantów, a decyzja powinna zapaść do końca tego roku.
W obu wersjach do ok. 2020 roku mają zostać wybudowane linie tramwajowe z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej oraz odnoga na Azory (jest już przygotowywane przedłużenie do Galerii Bronowice). W najbliższych latach ma też powstać linia z Kurdwanowa na Ruczaj.
W przypadku wyboru wariantu z metrem (budowa planowana w latach 2021-2034) za ok. 8 mld zł oprócz jednej linii podziemnej kolejki powstałoby jeszcze 9 innych tras tramwajowych (patrz ramka), m.in. ul. Meissnera - Mistrzejowice, plac Bohaterów Getta - Zabłocie, pętla Salwator - węzeł przy ul. Księcia Józefa.
W wersji z podziemną kolejką zaproponowano też metrobus - autobus jeżdżący po wydzielonych jezdniach. Jego ponad 20-kilometrowa trasa prowadziłaby z dworca w Czyżynach przez ul. Bora Komorowskiego do al. 29 Listopada, dalej przez Aleje Trzech Wieszczów do ronda Matecznego, a następnie w dwóch rozwidlających się kierunkach - do Wieliczki i Borku Fałęckiego.
Jeżeli miasto zdecyduje się na wariant bez metra, to podstawą ma być budowa tunelu tramwajowego pod centrum, w tym pod Rynkiem Głównym (w latach 2025-2034). Początkowo w studium dla krakowskiego transportu planowano, by tunel przebiegał od ronda Grzegórzeckiego do skrzyżowania przy Teatrze Bagatela. Teraz mówi się, że rejon ul. Szewskiej nie jest odpowiednim miejscem na wyjazd z tunelu i powinien się on znajdować w okolicy ul. Czarnowiejskiej. Sęk w tym, że tam na razie nie ma torowiska. - Dlatego nie możemy zacząć od budowy tunelu, ponieważ wcześniej muszą powstać linie, które zapewnią prawidłowe funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego - wyjaśnia Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.
Wariant bez metra, ale z tunelem pod centrum (za ok. 3 mld zł) przewiduje też budowę linii tramwajowych m.in. wzdłuż Alei Trzech Wieszczów, a także wzdłuż ulic: Czarnowiejskiej, Nawojki, Armii Krajowej, Piastowskiej. Część z nich już teraz budzi kontrowersje.
- Nie za bardzo wyobrażam sobie torowisko biegnące wzdłuż Rudawy, ul. Emaus, a później przez park Duchacki - komentuje Grzegorz Stawowy (PO), przewodniczący Komisji Planowania Rady Miasta. Ma też wątpliwości, czy trasa tramwaju może się zmieścić w ul. Prandoty. - To są na razie wstępne założenia, wizja autorów studium - wyjaśnia Łukasz Szewczyk.
W maju miasto ma zlecić dodatkową ekspertyzę całego studium rozwoju transportu. Po jej wykonaniu miejscy radni zadecydują, jaki wariant ostatecznie zostanie wybrany.
Po podjęciu decyzji w tej sprawie miasto będzie musiało znaleźć pieniądze na rozbudowę systemu transportu. Metro mogłoby powstać, gdyby znalazło się dofinansowanie unijne albo ze strony prywatnego partnera.
W przypadku linii tramwajowych tylko kilka (np. do Górki Narodowej, na Azory, wzdłuż Trasy Łagiewnickiej) jest uwzględnionych w planach finansowych miasta. Na pozostałe trzeba byłoby szukać funduszy, w tym wsparcia unijnego. Na razie jednak nie wiadomo, na jaką pomoc Unii będzie można liczyć po 2020 roku.
Planowane Linie tramwajowe w Krakowie w dwóch wariantach
Wariant bez metra
1 - Krowodrza Górka - Górka Narodowa
2 - Krowodrza Górka - Azory - Galeria Bronowice
3 - Kurdwanów - Ruczaj (w Trasie Łagiewnickiej)
4 - Al. Pokoju - Lema - Meissnera - Mistrzejowice
5 - Stella-Sawickiego, Nowohucka
6 - Pleszów - Nowa Huta Przyszłości
7 - plac Bohaterów Getta - Zabłocie
8 - wzdłuż Alej Trzech Wieszczów
9 - wzdłuż ul. Czarnowiejskiej i Nawojki
10 - Azory - Piastowska - Cichy Kącik - wzdłuż Rudawy - Salwator - Monte Cassino/Kapelanka
11 - os. Piastów - przystanek kolejowy „Piastów”
12 - Mały Płaszów - węzeł S7
13 - Lipska-Saska - Nowohucka - al. Pokoju
14 - Salwator - węzeł przy ul. Księcia Józefa
15 - wzdłuż ul. Armii Krajowej - do planowanego przystanku kolejowego w Bronowicach
16 - pętla Rakowice - rondo Polsadu
17 - rondo Barei - Górka Narodowa Wschód
18 - wzdłuż ul. Wiślickiej
19 - pętla Rakowice - ul. Prandoty - ul. Prądnicka
20 - pętla Bieżanów - przystanek kolejowy Bieżanów
Wariant z metrem
1 - Krowodrza Górka - Górka Narodowa
2 - Krowodrza Górka - Galeria Bronowice
3 - Kurdwanów - Ruczaj (w Trasie Łagiewnickiej)
4 - ul. Meissnera - Mistrzejowice
5, 18 - wspólnie ul. Stella-Sawickiego i Wiślicka
6 - Pleszów - Nowa Huta Przyszłości
7 - plac Bohaterów Getta - Zabłocie
11 - pętla na os. Piastów - przystanek kolejowy
12 - Mały Płaszów - węzeł S7
14 - Salwator - węzeł przy ul. Księcia Józefa
17 - rondo Barei - Górka Narodowa Wschód
20 - pętla w Bieżanowie - przystanek kolejowy
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?