Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metro, premetro, podziemny tramwaj? Co najlepszym sposobem na korki w Krakowie?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu zostanie przedstawione Studium dla bezkolizyjnego transportu w tym metra w Krakowie. Prezydent Jacek Majchrowski wyjawił już, że opcją dla miasta ma być premetro. Alternatywą jest metro.
Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu zostanie przedstawione Studium dla bezkolizyjnego transportu w tym metra w Krakowie. Prezydent Jacek Majchrowski wyjawił już, że opcją dla miasta ma być premetro. Alternatywą jest metro.
Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu zostanie przedstawione Studium dla bezkolizyjnego transportu w tym metra w Krakowie. Prezydent Jacek Majchrowski wyjawił już, że opcją dla miasta ma być premetro. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy specjalistów.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Stanisław Albricht
Stanisław Albricht Andrzej Banaś

Stanisław Albricht, szef firmy Altrans, autor koncepcji metra w Krakowie dla potrzeb referendum w 2014 r.:
- Powinno powstać metro, bo tylko takie rozwiązanie, znacznie zwiększające komfort w komunikacji zbiorowej, pozwoli na to, by dużą liczbę mieszkańców zachęcić do korzystania z niej i rezygnacji z jazdy samochodem. Nowe linie tramwajowe z odcinkami tunelowymi to nie to samo. Wystarczy przypomnieć sobie, jakie bywają problemy gdy spadnie trochę śniegu i pojawiają się oblodzenia torowisk. Teraz słyszymy o wybrzuszeniach szyn, awariach, które powodują zmiany i ograniczenia kursów tramwajów. Jeżeli porównujemy udział transportu samochodowego i zbiorowego, to w Krakowie jest to 60 proc. do 40 proc. na korzyść aut. W Warszawie jest na odwrót, a to dzięki temu, że tam jeździ metro. Wystarczy też zauważyć, że w stolicy przy stacjach metra parkingi park&ride są zapełnione, a te przy pętlach tramwajowych czy przystankach kolejowych nie mają już takiego obłożenia.

Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects.

Metro oddala się od Krakowa. Mija siedem lat od referendum i...

Dr inż. Marek Bauer
Dr inż. Marek Bauer Archiwum

Dr inż. Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej:
- Najlepszym rozwiązaniem dla Krakowa jest rozwój sieci tramwajowej z tworzeniem odcinków tunelowych, np. pod centrum. Tym jest właśnie premetro. W przyszłości, jeżeli będzie taka potrzeba, tunele tramwajowe można przekształcić w podziemne trasy dla metra. Tak robią np. w Brukseli. W przypadku metra duże środki finansowe trzeba zaangażować w budowę jednego korytarza. Rozwój sieci tramwajowej pozwala za te same pieniądze zbudować tunele, tam gdzie problemy komunikacyjne są największe, ale też rozwijać naziemne linie w całym mieście. Tramwaj jest więc bardziej dostępny, metro daje większą szybkość podróżowania. Premetro jest kompromisem między dostępnością i szybkością.

Prof. Antoni Tajduś
Prof. Antoni Tajduś Wojciech Matusik

Prof. Antoni Tajduś z Akademii Górniczo-Hutniczej, były rektor tej uczelni:
- Może być premetro, ale ważne jest to, co przez to rozumiemy. Chodzi o to, by były to trasy i tunele, ale nie dla tramwajów, ale wagonów, które będą jeździć znacznie szybciej. Potrzebne są rozwiązania, które znacznie zwiększą komfort podróży. Jak ktoś ma dojechać z Kurdwanowa do centrum tramwajem w 25 minut, a metro pokona tę trasę w 6-7 minut to jest znaczna różnica, która zachęci do pozostawienia samochodu i wyboru transportu zbiorowego.

Prof. Andrzej Szarata
Prof. Andrzej Szarata Anna Kaczmarz

Prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej:
- Studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu w Krakowie widziałem, kiedy ten dokument był gotowy w połowie. Już wtedy analizy liczby podróży pasażerów (robione są do 20 lat po oddaniu inwestycji do eksploatacji) względem kosztów budowy i eksploatacji wypadały słabo dla wariantu metra z Nowej Huty do Bronowic. Mówiło się, że taka linia metra kosztowałaby 8-10 mld zł. Trasy tramwajowe z tunelami pod centrum byłby tańszym rozwiązaniem, a pewnie równie efektywnym, ale pełną odpowiedź znajdziemy w studium.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Metro, premetro, podziemny tramwaj? Co najlepszym sposobem na korki w Krakowie? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski