Kraków potrzebuje podziemnej komunikacji. Pytanie tylko, czy planujemy metro, czy rozbudowujemy sieć tramwajową i budujemy dwa tunele w centrum miasta.
We wczorajszej debacie na ten temat wzięli udział Stanisław Albricht z Pracowni Projektowej „Altrans”, autor koncepcji metra dla Krakowa i Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej. Spotkanie w hotelu Kossak poprowadził Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta Krakowa. Przedstawiciele tej partii przegłosowali, aby przy okazji referendum w sprawie igrzysk krakowianie wypowiedzieli się też, czy są za budową metra.
Pierwszą jego linię Nowa Huta – Bronowice Albricht poprowadził krętą drogą, szczególnie w części nowohuckiej. Tłumaczy, że zrobił tak, aby z metra mogli skorzystać mieszkańcy dwóch z trzech największych osiedli w mieście: Oświecenia i Prądnika Czerwonego. Końcowy przystanek wyznaczył natomiast w Mogile, gdzie jest miejsce na stację techniczną. Ta linia obsługiwałaby ok. 250 tys. mieszkańców. – Z Prądnika Czerwonego autobus jedzie do dworca 15 minut, a faktycznie w szczycie do 20 minut. Metro jechałoby 8 minut. Czy to dużo? Metro nie jest rakietą na Księżyc, nie będzie jeździć z prędkością światła – mówi Albricht.
Projektant przekonuje, że metro to najbardziej efektywny środek komunikacji zbiorowej: może w godzinę przewieźć pięć, sześć razy więcej pasażerów niż tramwaj i jest dwa razy szybsze od tramwaju. Powinno więc mieć większy wpływ na zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście, bo może jeździć z częstotliwością co półtorej minuty i jest punktualne.
Albricht przyznaje, że największym minusem metra są koszty i niepewność, czy będą na nie pieniądze. W grę wchodzi tylko finansowanie inwestycji przez prywatną firmę (są zainteresowani) i fundusze UE.
Bauer jest zwolennikiem rozwoju sieci tramwajowych, przykładowo o linię z Bronowic wzdłuż ul. Piastowskiej do Cichego Kącika, odciążającą inne linie z Bronowic. Zgadza się jednak, że w centrum już więcej wagonów się nie pomieści i konieczne są nowe tunele, takie jak ten obecny pod Dworcem Głównym.
Zdaniem dr. Bauera koniecznością jest zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów. – Proszę zwrócić uwagę, jak zapełnia się pasażerami tramwaj nr 50,odkąd kursuje co pięć minut – zauważa Bauer. Wśród zalet tramwaju wskazuje, że jego sieć można swobodniej rozbudowywać w całym mieście (metro tylko w wyznaczonych korytarzach).
– Jeżeli wydzielimy trasy tramwajowe i zapewnimy im priorytet sygnalizacji świetlnej, to osiągniemy przyzwoite prędkości – podkreśla Bauer. Uważa, że największą wadą tramwaju jest to, iż osobom odpowiedzialnym brakuje konsekwencji w dawaniu przywilejów dla tramwajów, czyli zielonego światła na skrzyżowaniach i wydzielonych torowisk.
Prof. Krzysztof Stypuła z PK, który także brał udział w dyskusji zaznacza, że metro spełni trzy funkcje, których tramwaj nie jest w stanie: przeniesienie w centrum części ruchu pod ziemię, zapełnienie parkingów park&ride (zostaw auto i przesiądź się na komunikację zbiorową), da mieszkańcom komfort.
KONCEPCJA DLA KRAKOWA
PROPONOWANE LINIE METRA: 1. Nowa Huta (Mogiła) – Śródmieście – Bronowice (długość 20 km, 19 przystanków, koszt 8-12 mld zł); 2. Bieżanów – Płaszów – Kazimierz – AGH (10 km, 10 przystanków, 6-8 mld zł); 3. Odgałęzienie od drugiej linii w Starym Podgórzu w kierunku ronda Matecznego i osiedla Kliny (8 km, 8 przystanków, 4-5 mld zł).
ŚREDNIA PRĘDKOŚĆ METRA: 38-40 km/h.
ŚREDNIA PRĘDKOŚĆ TRAMWAJU: 14-22 km/h.
ŚREDNIA PRĘDKOŚĆ DRĄŻENIA TUNELU: 20 metrów na dzień
DYSKUTUJEMY O METRZE
Jutro: Dlaczego warto mieć metro – przekonuje Andrzej Rogiński, prezes warszawskiego stowarzyszenia Społeczny Komitet Budowy Metra
Napisz do autora:
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?