Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto szuka prywatnych pieniędzy na III obwodnicę

Redakcja
Forum dla inwestorów z całego świata dotyczące możliwości finansowania budowy brakującego południowo-zachodniego odcinka III obwodnicy Krakowa ma odbyć się jesienią. Niedawno władze miasta rozmawiały na ten temat z przedstawicielami Szanghajskiej Grupy Inwestycyjnej. W sierpniu odbędą się kolejne rozmowy, tym razem z inwestorem z Europy.

INWESTYCJE. Do 2013 roku gmina chce mieć wszystkie decyzje administracyjne i dokumentację na budowę brakujących tras. Budowa każdej z nich zajęłaby do trzech lat.

- Firma z Szanghaju wystąpiła z propozycją podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy brakującego odcinka III obwodnicy. Musimy to zanalizować od strony prawnej. List intencyjny byłby potwierdzeniem tego, że miasto może zlecić budowę dróg. To chińskiej firmie jest potrzebne do starania się o kredyt bankowy na inwestycję - mówi wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Zaznacza, że chińska firma jest jedną z wielu, z którymi miasto planuje rozmawiać. Podkreśla, że o wyborze inwestora musi zadecydować przetarg. Nawet gdyby podpisano list intencyjny z Szanghajską Grupą Inwestycyjną, to musiałaby ona wziąć udział w przetargu.
Wcześniej na temat budowy na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego tras południowo--zachodniego odcinka trzeciej obwodnicy władze Krakowa rozmawiały już z przedstawicielami dwóch prywatnych konsorcjów. Projekt obejmuje powstanie trasy z dwoma lub trzema pasami w każdym kierunku o całkowitej długości ok. 13 km. Dałaby ona możliwość szybkiego przejazdu od ronda Ofiar Katynia do węzła Wielicka. Na wszystkie inwestycje potrzeba około 4 mld zł. Miasto nie ma na to pieniędzy. Jednym z rozwiązań jest więc partnerstwo publiczno-prywatne; inwestor buduje drogę na gminnym gruncie, a następnie zarabia na pracach związanych z utrzymaniem tras albo prowadzeniem przy nich działalności komercyjnej.
Brane są pod uwagę również inne modele finansowania. Jednym z nich jest budowa poszczególnych tras z wykorzystaniem środków unijnych z dofinansowaniem w wysokości co najmniej 50 procent. Innym rozważanym rozwiązaniem jest partnerstwo między miastem, prywatnym wykonawcą i bankiem. Bank kredytuje inwestycję wykonawcy, a wierzytelność bankowi spłaca miasto z odłożeniem ich w czasie. Miasto nie może samo wziąć kredytu ze względu na zbyt wysoki poziom zadłużenia.
W ramach południowo-zachodniego odcinka trzeciej obwodnicy planuje się budowę trasy (2x3 albo 2x2 pasy jezdni) podzielonej na zadania: rozbudowę węzła Ofiar Katynia, rozbudowę odcinka ul. Armii Krajowej (2x2, ok. 600 m), budowę Trasy Zwierzynieckiej (2x3, ok. 4 km; wraz z budową dwukomorowego tunelu o długości 2,8 km), budowę Trasy Pychowickiej (2x3, ok. 2 km; wraz z mostem na Wiśle o długości ok. 500 m, ewentualnie na Kanale Krakowskim o długości ok. 400 m), budowę Trasy Łagiewnickiej (2x3, ok. 3,7 km; wraz z tunelami - ok. 400 m na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do Kobierzyńskiej i ok. 600 m na odcinku pomiędzy węzłem z ul. Nowoobozową a Zakopiańską), rozbudowę (przebudowę) ul. Witosa i Nowosądeckiej (2x2, ok. 2,6 km), rozbudowę węzła "Kabel".
Wiceprezydent Trzmiel informuje: - Do marca 2013 chcemy mieć wszystkie decyzje administracyjne i dokumentację na budowę brakujących tras trzeciej obwodnicy. Budowa każdej z nich zajęłaby do trzech lat. Chiński inwestor był zainteresowany budową całej trasy o długości około 13 kilometrów.
(TYM)
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski