Nasza Loteria

Miechów. Kontrowersje wokół wycinki drzew w parku miejskim

Aleksander Gąciarz
Aleksander Gąciarz
Aleksander Gąciarz
Ponad 240 drzew zostanie usuniętych przy okazji rewitalizacji parku miejskiego w Miechowie

WIDEO: Krótki wywiad

Park jest w tej chwili placem budowy i wstęp do niego jest wzbroniony. Zza ogrodzenia słychać natomiast dźwięk pracujących pilarek. - Park, który pełnił funkcję zielonych płuc Miechowa, zmienia się w betonową pustynię. Na wielką skalę wycina się tam zdrowe drzewa, swego rodzaju pomniki przyrody. Rewitalizacja parku to bardzo zła inwestycja z punktu widzenia finansowego i ekologicznego – przekonywała podczas czwartkowej sesji Rady Miejskiej Lidia Baranowska. Zadała przy tym pytania, dotyczące ilości wycinanych drzew oraz opłaty, jaką gmina musi wnieść z tego tytułu.

Z informacji uzyskanej od naczelnika Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa, Ochrony Środowiska i Rynku Pracy w Miechowie Czesława Mardausa wynika, że Starostwo Powiatowe na wniosek gminy wydało w sumie pięć decyzji, zezwalających na usunięcie z parku 241 drzew. Opłata naliczona z tego tytułu wyniosła ponad 1 milion złotych. Jednak w tej chwili jest to opłata potencjalna. - Płatność naliczonej opłaty została zawieszona na okres trzech lat, licząc od dnia upływu terminu wskazanego w zezwoleniu na wykonanie nasadzeń zastępczych. Jeżeli posadzone drzewa i krzewy zachowają żywotność po upływie okresu trzech lat lub nie zachowają żywotności z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości, należność z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew podlega umorzeniu. W przeciwnym wypadku opłata będzie wymagalna – wyjaśnia naczelnik Mardaus.

Starostwo w swoich decyzjach nakazało gminie nasadzenie 532 drzew. Burmistrz Dariusz Marczewski zapewnia, że zostaną one posadzone, a co za tym idzie, gmina za zezwolenie za wycinkę nie zapłaci. Dodaje przy tym, że oprócz 532 drzew projekt rewitalizacji przewiduje posadzenie ponad 1300 sztuk krzewów niskopiennych, obsadzenie roślinami ozdobnymi 30 arów oraz powstanie 290 metrów bieżących pergoli.

Burmistrz tłumaczy, że skala wycinki jest mniejsza, niż początkowo zakładał projekt rewitalizacji. - Gdy skończymy będzie widać, że niektóre alejki są specjalnie tak poprowadzone, by uratować jak najwięcej drzew. Ta wycinka, która w tej chwili budzi taki emocje, obejmuje teren planowanych placów zabaw. Usuwamy te drzewa, które kolidują z zaplanowanymi urządzeniami, ale też te, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla dzieci. Musiałbym być nierozsądny gdybym zdecydował, że należy pozostawić dwudziestometrową topolę nad placem zabaw. Trzeba pamiętać, że to jest park, a nie las – tłumaczy burmistrz i dodaje, że według relacji osób prowadzących wycinkę, większość usuwanych starych drzew jest w środków spróchniała.

Radna Baranowska uważa z kolei, że usunięcie tak dużej liczby drzew to „barbarzyństwo”. - Burmistrz uważa się za ekologa, tymczasem to za jego kadencji zostało wyciętych najwięcej drzew. Będą nasadzenia, to dobrze, ale kiedy te drzewa urosną? Kiedy ten park będzie strefą zieleni? To jest dla mnie coś niebywałego – mówi. Burmistrz z kolei przypomina, że nowe nasadzenia drzew na terenie miasta w ostatnich latach właśnie przez gminę były inicjowane. - W ramach kilku akcji przekazaliśmy mieszkańcom prawie 2000 sadzonek – słyszymy.

Radna Lidia Baranowska pytała też, kto wykonuje wycinkę. Z udzielonej nam odpowiedzi wynika, że część drzew z parku usunęła w ramach kontraktu prowadząca rewitalizację firma Kartel. - Natomiast w przypadku tych drzew, które są usuwane teraz, poprosiliśmy o pomoc strażaków. Zrobią to zamian za drewno, które posłuży do ogrzewania remiz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 150

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
17 marca, 08:40, Gość:

Stary park był piękny, mimo zaniedbania przez panow ktorzy się nim opiekowali, a własciwie to siedzieli w samochodzie i gapili się w telefony, a jak już coś zrobili to tak na odpierd...,to było właśnie głównym problemem tego parku..

Tam powinna być rewitalizacja z uwzględnieniem obecnego stanu, bo po to się robi projekt, drzewa przyciąć, wytyczyc nowe alejki, wymienić wreszcie te obsrane przez ptaki ławki i tyle. Po to jest park w mieście, żeby można w nim odpoczac od miasta, taki jest zamysł i tak było.

Teraz będzie lunapark, który trzeba będzie utrzymac, tylko jak? skoro do tej pory nie dało się wymienić ławki czy nawet przyjechać co rano i je umyć? O co tu chodzi? Kto na to da?

Co do ceny 35 milionow?! to przy takim budżecie można na takiej powierzchni wybudowac dobrze gospodarując srodkami osiedle na 70 domów z ogrodami, lub zrobić wreszcie remont szpitala. Porównanie bez sensu, ale chodzi o sklalę inwestycji, a tam nawet ogrodzenie, a własciwie betonowe słupki są wylane jak 30 lat temu, przez pijanego Pana Zdzicha.. gdzie jest nadzór budowlany? daleko nie mają bo ich siedziba była właśnie w parku....

Wstałeś ze snu zimowego? Wizjoner i doradca się obudził. Trzeba było kilka lat wstecz doradzać i wykazywać się fachowością a najlepiej samemu zrobić projekt.

Przecież jesteś najlepszy w .....gadaniu!

G
Gość

Stary park był piękny, mimo zaniedbania przez panow ktorzy się nim opiekowali, a własciwie to siedzieli w samochodzie i gapili się w telefony, a jak już coś zrobili to tak na odpierd...,to było właśnie głównym problemem tego parku..

Tam powinna być rewitalizacja z uwzględnieniem obecnego stanu, bo po to się robi projekt, drzewa przyciąć, wytyczyc nowe alejki, wymienić wreszcie te obsrane przez ptaki ławki i tyle. Po to jest park w mieście, żeby można w nim odpoczac od miasta, taki jest zamysł i tak było.

Teraz będzie lunapark, który trzeba będzie utrzymac, tylko jak? skoro do tej pory nie dało się wymienić ławki czy nawet przyjechać co rano i je umyć? O co tu chodzi? Kto na to da?

Co do ceny 35 milionow?! to przy takim budżecie można na takiej powierzchni wybudowac dobrze gospodarując srodkami osiedle na 70 domów z ogrodami, lub zrobić wreszcie remont szpitala. Porównanie bez sensu, ale chodzi o sklalę inwestycji, a tam nawet ogrodzenie, a własciwie betonowe słupki są wylane jak 30 lat temu, przez pijanego Pana Zdzicha.. gdzie jest nadzór budowlany? daleko nie mają bo ich siedziba była właśnie w parku....

G
Gosc

Wieśniaki tam mieszkają w tym srechowie a policja w Miechowie ma układy z pedofilami po znajomości nie polecam

G
Gość

Proszę zobaczyć co się dzieje obecnie w parku. Wszystko zdemolowane i zniszczone. Robotnicy siedzą na murkach ale co tam 35 milionów złoty dostaną

G
Gość

Wpis z facebooka pana burmistrza z 22.07.2019

Danuta Malkiewicz - Myślałam ze będzie zielono a tu zdaje się betonowa pustynia mi się szykuje. Koniec ze świergotem ptaków na dzień dobry i pięknym widokiem z balkonu. Az zal patrzeć na te wycinane stare drzewa.???

· Odpowiedz · 32 t · Edytowano

Dariusz Marczewski - Burmistrz Miechowa

Autor

Dariusz Marczewski - Burmistrz Miechowa Danuta Malkiewicz a to ciekawe, bo jeszcze żadne drzewo nie zostało usunięte...

G
Gość

Teraz każdy walczy o każde drzewo a ten wycina ponad 200sztuk!. Ludzie nie dajcie sobą manipulować. TO JEST ZŁA DECYZJA, TO SĄ ZMARNOWANE PIENIĄDZE

G
Gość

Co ty człowieku piszesz? Park za 35milionów złotych? Cena pewnie z kosmosu. Kasa na lewo i prawo. Koszt utrzymania znany jest?

K
Kasia
1 marca, 14:24, Czytelnik DP:

Jak park pojawił się w planach, to Świerczek pisał, że kiełbasa wyborcza i na pewno nie zrealizują, bo zawsze się temat pojawia przed wyborami.

Jak realizują, to Świerczek napędza kampanię oszczerstw pod tytułem "po co zmieniać, stare było dobre"

Niedługo jak zatwardzenie będziesz miał, to też wina Darka będze!!!!

????????

t
tobi
28 lutego, 20:25, Miechowianin:

Park naszych ojców i dziadów przestał istnieć. Został po prostu po chamsku zamordowany. Serce pęka. Wątłe płuca naszego miasta zostały wycięte. Ludzie którzy popierają to co się dzieje mają wrażliwość ameby a zamiast serca buraka! Z tego parku można było zrobić cacko za 5 mln, a teraz dość że finansowo gmina sie nie podniesie, nic już nie zostanie na pozostałe inwestycje to jeszcze zamiast spokojnego parku będziemy mieli lunapark, którego utrzymania miasto nie udźwignie. Nasprowadzało sie do Miechowa ludzi ze wsi, którym drzewa i zieleń kojarzą się z wiochą z której wyszli i nas chcą tej zieleni żywcem pozbawić. Porównujecie obecny park z lasem? Właśnie tak! bo dla nas ten park był namiastką lasu w mieście. Miejscem gdzie mogliśmy pobyć w ciszy, w odróżnieniu od was odwiedzających swych ziomków na wsi koło lasu. Niszczenie tego parku to wyraz buractwa i głupoty.

28 lutego, 22:25, Gość:

obecny park już od lat do niczego się nie nadawał ( oprócz menelskich ekscesów ) rozwiązania i wykonanie ( łącznie z placem zabaw ) rodem z wczesnego Gomółki,zaniedbane drzewa rosnące byle jak i za gęsto odcinały naświetlenie od gruntu, powodowało to iż z krzaków najlepiej rosły pokrzywy, stare alejki poprzerastane korzeniami, krzywe i zasrane przez wrony, obesrane ławki na których tylko żulia odważyła się przysiąść, bałagan, wszystko ma swój koniec, nawet drzewa tak jak ludzie kiedyś odchodzą i najwyższy czas był aby z tym tzw. parkiem coś zrobić, jedyne co to żal iż nie zrobiono tego już z 20 lat temu gdy koszty były o wiele niższe, ale za to można dziękować tylko ówczesnym włodarzom miasta iż dotacji nie potrafili zorganizować

29 lutego, 07:11, Gość:

No debil! Reszta jest milczeniem.

29 lutego, 12:19, P:

Podpisz się Krzysiu Abnegacie [p]Ośle

29 lutego, 12:52, Gość:

Mnie serce nie pęka. Bedę pękać z dumy, jeśli nowa inwestycja w założonym kształcie, będzie przyciągać ludzi z innych miast i miasteczek oraz naszych okolic. Miechowianie to bardzo specyficzni ludzie. Wszyscy to podkreślają. Miechowianie nie lubią kiedy w ich miasteczku nic się nie robi, jednakowo bardzo nie lubią kiedy się coś robi, a szczególnie kiedy się burzy relikty komunizmu.

Drzewa były reliktem komunizmu?Naprawdę?Zabetonowany ,,park,,będzie lepszy?Sztuczny,plastikowy świat za ciężkie pieniądze,których nie mamy.

t
tobi
28 lutego, 15:27, Małgorzata:

Szkoda tego parku, który pamiętam jeszcze za czasów dzieciństwa. Już nigdy nie będzie taki piękny. Wystarczyło poprawić alejki, oczyścić staw, zamontować więcej ławek i koszy na śmieci, oraz posadzić kwiaty i krzewy. Boli mnie, że wycinane są drzewa, które w sezonie letnim dawały schronienie przed słońcem. Zostaną posadzone nowe, ale ich wzrost potrwa kilka(naście) lat! Bujna roślinność zostanie zastąpiona betonem. Czy tego oczekujemy? Zdecydowanie nie! Stary park miał swój klimat. Już nigdy nie będzie taki sam. NIESTETY!

28 lutego, 18:13, Mieszkaniec gminy Miechów:

Stary park nie mail żadnego klimatu, chyba że Pani lubi klimat pijalni wódki i innych trunkow, mało tego zostanie na sadzone dużo więcej drzew, wiadomo będą rosły, ale taka jest kolej rzeczy i jak dobrze burmistrz stwierdził to nie las tylko park!!! Chce Pani do lasu to wkolo Miechowa jest ich pełno!!!

28 lutego, 21:32, niegość:

Do lasu to idź się powiesić

29 lutego, 13:13, Gość:

Miał klimat kurestwa i pijaństwa. Jeśli ktoś to lubi to gratuluję i przynajmniej wiadomo dlaczego teraz tak broni tych obsranych krawężników.

Twoja kultura osobista jest rodem z rynsztoka.

G
Gość
1 marca, 09:18, Gość:

Jak można tak szastac na prawo i lewo publicznymi pieniędzmi na zwykłe głupoty ścieżki rowerowe autobusy elektryczne dworzec PKP imprezy teraz park. Władza jest cyniczna nie liczy się z obywatelami robi swoje interesiki za które dostaje obrywy

1 marca, 22:29, Gość:

Zgadzam się w stu procentach

??????

G
Gość
1 marca, 09:18, Gość:

Jak można tak szastac na prawo i lewo publicznymi pieniędzmi na zwykłe głupoty ścieżki rowerowe autobusy elektryczne dworzec PKP imprezy teraz park. Władza jest cyniczna nie liczy się z obywatelami robi swoje interesiki za które dostaje obrywy

Zgadzam się w stu procentach

G
Gość
1 marca, 18:33, Gość:

Zgłosiłem ekologom będą blokować

Zgadzam się w stu procentach

G
Gość

podobna sytuacja w krakowie tylko za 8 milionów złoty a nie 35milionów złoty : https://gazetakrakowska.pl/krakow-park-tysiaclecia-dewastacja-zamiast-rewitalizacji-zdjecia/ar/c1-14824500

G
Gość
29 lutego, 16:24, Smakosz wina deserowego:

Bardzo śmieszą mnie komentarze tych ludzi o małych umysłach, którzy twierdzą że dotychczasowy park był ostoją lumpiarstwa i pijaństwa. Jeśli dobrze rozumiem ich prymitywny sposób myślenia, to znaczy że po burmistrzowskim remoncie lumpy i pijaki wymrą lub pod karą chłosty nie będą mogli wejść z flaszką do parku lub wpyszczani zostaną tylko klienci w krawatach? Przelatujące zaś wrony narażą się na ogień karabinów maszynowych rozstawionych na wieży widokowo burmistrzowskiej, ewentualnie zagwoździ im się tyłki korkami żeby nie srały po parku i będzie czysto i kulturalnie? Jest jeszcze opcja żeby do parku miały wstęp tylko udokumentowani lizusy magistrackich urzędników a reszta śmierdzącej chołoty do gawrońca!

29 lutego, 22:37, Gość:

Wystarczy na każdą ławkę zdjęcie niby posła przykleić i lumpy nie siądą, bo się brzydzą

Na tego Krzysia ha ha ha ??????

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski