Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Międzynarodowy Dzień Teatru. Opera w kostiumie [WIDEO]

Wacław Krupiński
Od lewej: Michał Kutnik, Wioletta Chodowicz, Zofia  de Ines, Katarzyna Oleś-Blacha, Paula Maciołek, Barbara Kędzierska oraz Tomasz Kuk
Od lewej: Michał Kutnik, Wioletta Chodowicz, Zofia de Ines, Katarzyna Oleś-Blacha, Paula Maciołek, Barbara Kędzierska oraz Tomasz Kuk Fot. Archiwum Opery Krakowskiej
Bohaterkami kolejnego wieczoru z cyklu „Viva Opera” w Operze Krakowskiej dyr. Bogusław Nowak uczynił: Krystynę Zachwatowicz, Barbarę Kędzierską i Zofię de Ines

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w Operze Krakowskiej odbył się kolejny wieczór z cyklu „Viva Opera”. Jego bohaterkami były znakomite polskie artystki - twórczynie wybitnych kreacji w dziedzinie scenografii i kostiumów: Krystyna Zachwatowicz, Barbara Kędzierska i Zofia de Ines, które stworzyły niezliczoną liczbę kostiumów do spektakli Opery Krakowskiej.

Niestety, Krystyna Zachwatowicz przybyć nie mogła, niemniej na fotografiach mogliśmy podziwiać jej prace do opery „Madame Butterfly”, w reżyserii Kazimierza Korda, z wielką rolą tytułową Jadwigi Romańskiej.

Międzynarodowy Dzień Teatru w Łodzi

Źródło:dzienniklodzki.pl

O pracy prof. Zachwatowicz w operze mówiła wczoraj współprowadząca wieczór z dyr. Bogusławem Nowakiem Katarzyna Sanocka. Była wszak ponad dwa lata temu kuratorem przygotowanej przez Operę, w ramach obchodów jej 60-lecia i Muzeum Narodowe wystawy „Przestrzeń opery. Polscy scenografowie XX i XXI wieku”.

Liczba tytułów spektakli, przy których pracowała w Operze Krakowskiej Barbara Kędzierska nawet nie padła, wiadomo, że jest ich mnóstwo. Jak przyznała bowiem ich projektantka dla wszystkich scen, polskich i zagranicznych, stworzyła ich ponad 20 tysięcy. A poświęciła operze 40 lat życia.

We wtorkowy wieczór na manekinach i fotografiach można było podziwiać jej kostiumy do takich spetakli, jak: „Carmen”, „Cyganeria”, „Trubadur”, czy „Tannhäuser”.

Zofię de Ines reprezentowały jej prace do „Traviaty”, „Hrabiny Maricy”, czy „Rigoletta”, a opowiadała m.in. o projektach do „Króla Ubu” Krzysztofa Pendereckiego, wystawionego w roku 1993.

Nie brakło i anegdot, na przykład, jak to Krystyna Tyburowska prosiła: „Proszę bardziej docisnąć mi gorset”.

I też wszystkie trzy panie - Krystyna Zachwatowicz, Barbara Kędzierska i Zofia de Ines zostały przez dyr. Nowaka uhonorowane okolicznościowymi batutami z limitowanej serii stu, powstałej z okazji wybudowania po dekadach jej siedziby.

Oczywiście nie byłoby tych wspaniałych kostiumów bez znakomitych pracowni krawieckich, które właśnie w teatrach operowych są ostatnimi bastionami tej sztuki. Dziękował za to Bogusław Nowak szefowym pracowni damskiej - Katarzynie Kłębczyk, męskiej - Ewie Durze, modniarskiej - Eulalii Szlachetce oraz działu produkcji - Weronice Kowalczyk.

Wieczór upiększały arie z oper i operetek, do których owe kostiumy były projektowane: „Madame Butterfly”, „Rigoletto”, „Wesela Figara”, „Carmen”, Cyganeria” czy „Hrabina Marica”, a śpiewali je: Wioletta Chodowicz, Katarzyna Oleś-Blacha, jej uczennica, studentka ostatniego roku Akademii Muzycznej Paula Maciołek, Tomasz Kuk oraz Michał Kutnik. Akompaniowała im Kristina Kutnik.

W ramach cyklu „Viva Opera” wcześniej odbyły się spotkania m.in. ze wspomnianą primadonną tej sceny Jadwigą Romańską, solistami Franciszkiem Makuchem, Andrzejem Biegunem, z obchodzącą swój jubileusz wieloletnią korepetytorką i przyjacielem artystów Ireną Celińską-Głodek czy pracownikami zaplecza teatru.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski