Miejskie parkomaty zmienią się w infomaty

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Piotr Kącki, prezes gminnej spółki Miejska Infrastruktura
Piotr Kącki, prezes gminnej spółki Miejska Infrastruktura Fot. Anna Kaczmarz
Komunikacja. - Rozwiązania dotyczące uniwersalności urządzeń, jakie zamierzamy wprowadzić, widziałem w Paryżu - mówi Piotr Kącki, prezes spółki Miejska Infrastruktura.

- Wykup 115 parkomatów stojących na Kazimierzu to koszt 11,5 tys. zł. Miasto nie zamierza ich odkupić. Prowadzona przez Pana spółka ogłosiła przetarg na zakup 116 nowych urządzeń za ok. 2,5 mln zł. Jaka w tym gospodarność?

- Obecne parkomaty mają już ponad pięć lat i wymagają ciągłej naprawy. Nie spełniają też podstawowych standardów dla tego typu urządzeń. Oznacza to, że możemy ich wykupić za 11,5 tys. zł, ale trzeba do tego dołożyć jeszcze 851 tys. zł na ich modernizację (wprowadzenie klawiatur do wpisywania numeru rejestracyjnego oraz inne dodatkowe funkcje, które są możliwe do wdrożenia w ramach modernizacji) i 310 tys. na wymianę części, lecz nadal nie będą one nawet zbliżały się do funkcjonalności urządzeń dostępnych obecnie na rynku.

Do tego trzeba doliczyć większe koszty utrzymania „starych” parkomatów. Wraz z upływem czasu znacząco będzie zwiększała się awaryjność każdego urządzenia. Jeżeli więc to sobie podliczymy, to koszt „starych” parkomatów nie wyniesie 11,5 tys. zł, a ok. 1,5 mln zł. Z tymi urządzeniami jest tak samo jak z tramwajami i autobusami, też je wymieniamy na nowsze modele, aby spełniać oczekiwania mieszkańców.

- Oczekiwania krakowian są jednak takie, aby obsługa parkomatów była jak najprostsza i zabierała jak najmniej czasu. A nowe urządzenia mają mieć funkcję wpisywania numeru rejestracyjnego pojazdu, na co kierowcy narzekają.

- Nowe parkomaty będą wyposażone w czytnik kodów. Wystarczy więc raz wykupić bilet z opłatą i go zachować. Następnym razem po przyjściu do parkomatu wystarczy przyłożyć ten zachowany bilet, a numer rejestracyjny zostanie wprowadzony do urządzenia, nie trzeba go więc będzie wpisywać przy użyciu klawiatury.

- Jak się teraz pojedzie samochodem na Kazimierz, to parkomaty działają. Są jakieś statystyki potwierdzające ich wysoką awaryjność?

- Działają, bo są sprawnie utrzymywane. W przypadku podstref P1 i P3, gdzie są najstarsze parkomaty, w ubiegłym roku było około 6,5 tys. interwencji.

- To są podstrefy obejmujące Stare Miasto, a nie Kazimierz, gdzie jest podstrefa P2?

- Na Kazimierzu jest podobnie. To obszar o połowę mniejszy, a więc awarii jest proporcjonalnie mniej.

- Nie powinno się więc zacząć od wymiany najstarszych parkomatów w Starym Mieście?
- Na Starym Mieście mamy 317 urządzeń. Mówimy zatem o innej skali inwestycji. Wymiana parkomatów została zaplanowana tam, gdzie jest to najbardziej pożądane.

- To jak już wymieniamy parkomaty, to nie lepiej zrobić tak jak w Warszawie, która ujednoliciła urządzenia?

- Warszawa podeszła do problemu kompleksowo i w zeszłym roku wymieniono wszystkie 1500 parkomatów. Jak wszystko ma to swoje wady i zalety. W przypadku parkomatów w ostatnich latach postęp technologiczny jest bardzo duży. Sukcesywna ich wymiana pozwala na dostarczanie rozwiązań coraz bardziej innowacyjnych i funkcjonalnych. Stare Miasto ze względu na swój charakter zasługuje na urządzenia o najwyższym standardzie, na dostawę urządzeń, które wręcz będą pełnić funkcję miejskiego infomatu.

Już w przypadku parkomatów na Kazimierzu postawiliśmy bardzo duży nacisk na innowacyjność i aspekty środowiskowe. Przykład to ekran dotykowy. W nowych urządzeniach będzie można płacić nie tylko gotówką, kartami kredytowymi, ale też za pomocą telefonu komórkowego. I nie mam tu na myśli aplikacji mobilnych na telefon. Do nowego urządzenia będzie można przyłożyć telefon i zapłacić nim jak kartą.

- W nowych parkomatach będzie można też zapoznać się z prognozą pogody. Tylko po co, jak to każdy może sprawdzić w swoim telefonie?

- Pilotażowo wdrożyliśmy to w jednym parkomacie, aby pokazać, jak uniwersalne mogą to być urządzenia. Podobnie będzie można dotrzeć do informacji o mieście, czy zanieczyszczeniu powietrza. Tego typu rozwiązanie podpatrzyłem w Paryżu. Tam parkomat służy również do przekazywania informacji miejskich.

Stąd się pojawił nasz pomysł. Coś się zdarzyło, ktoś nie wie, gdzie zadzwonić, gdzie uzyskać pomoc, podchodzi do parkomatu i ma wszystkie informacje. Skoro nowe urządzenia będą miały możliwość wprowadzenia takich aplikacji, to dlaczego z tego nie skorzystać. Jeżeli będzie ekran i oprogramowanie, to dodatkowe funkcje będą się wiązały z niewielkim kosztem. To tak jak z różnymi aplikacjami na telefony komórkowe.

- A nowe parkomaty będą wydawać resztę?

- Takie rozwiązanie wprowadziło jedno miasto w Polsce, Toruń i szybko się z tego wycofało. Okazało się, że urządzenie służyło jako automat do rozmieniania pieniędzy. Poza tym, koszt zakupu takiego parkomatu byłby dużo większy, również ich obsługa byłaby znacząco droższa. Zwrócę choćby uwagę na konieczność uzupełniania bilonu czy wymiany baterii związaną z większym zużyciem energii. Przypominam, że parkomaty zasilane są energią słoneczną. Świat idzie w innym kierunku, przykładowo w Moskwie w parkomatach płaci się już tylko kartą i telefonem.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wujo

Na wuja mi te maty w dobie mobilnego internetu??

G
Gość

Kompletnie oderwany od rzeczywistości, kto mu pozwala tak szastać publicznymi pieniądzmi...

g
ghhh

Czy ktoś wie za co Kąckiego wywalili z ZIKITu ?
Bo chyba kilka lat był poza urzędem i żadnej kariery nie zrobił to chyba orłem nie jest .
I taki gość ma wydawać miliony publicznych pieniędzy ?

f
fqe

Z tego co słyszałem to parkomaty francuskie są najdroższe i dawniej nigdzie nie były w Polsce montowane . Przejechał się gość do Paryża a,że się nie zna to i ....przekonali

M
Motyl

Gość poleciał do Paryżewa na zaproszenie francuskiej firmy i tam dostał takie wymagania by wygrał Parkeon z Francji:)

j
jeszcze dluzej

trzeba bedzie czekac w kolejce, nie dosc ze czas zajmuje wystukiwanie rejestracyjnych bzdetow, to jeszcze kazdy pewnie co nieco poczyta.Nie ma to jak malpowac, zamiast kierowac sie pomyslunkiem i zdrowym rozsadkie. Bylo dobrze, chca jeszcze lepiej, a zawsze im wychodzi wszystko do 4 liter. Oplaty juz nie odstapi nikomu, i tu chyba o to glownie chodzi. Zdzieraja jak moga. Moze z drugiej strony automatu zrobicie zwroty za niewykorzystany czas parkowania , a nie jakies informacyjne pierdoly ?

Y
Yuuuu

Racja , od kilku lat internauci systematycznie wykazują karygodne błędy krakowskich urzędników .Sprzeczne z prawem przepisy lokalne dotyczące strefy płatnego parkowania ,bezprawne szykanowanie obywateli i jednocześnie bezprawne ustanowienie przywilejów dla siebie . Niestety urzędnicy wszystko mieli w nosie natomiast po czasie okazało się ,że wszystkie zastrzeżenia ,dotyczące zgodności z prawem nowych przepisów strefowych ,które były prezentowane na forum były słuszne . Ponadto zadziwiająca była tolerancja służb wojewody w zakresie uchwał podejmowanych przez krakowskich radnych i doprowadziła do tego ,że dopiero sądy w sprawach wniesionych przez indywidualne osoby uchylały bezprawne w sposób oczywisty przepisy ,będące radosną i bezmyślną twórczością urzędników i radnych .Pamiętam jak Boguś wiecznieradny pienił się po przegranych w sądach zapowiadał walkę o idiotyzmy do końca - koniec był jednak dla Bogusia przykry bo w ostatniej instancji radni też poprzegrywali .Skandal . Nie mówiąc już o bezprawnych szykanach ,które do czasu uchylenia przez sąd uchwał ,doznawali ze strony władz mieszkańcy . Wojewoda się ocknął dopiero wówczas ,gdy dziennikarze wywlekli temat i zanosiło się na skandal w związku z bezczynnością służb wojewody

t
tjk

To typowe dla Majchrowskiego ,który sam będąc politologiem nie ma pojęcia o dziedzinach technicznych więc mianuje na stanowiska kierownicze ludzi według kryterium lojalnościowego a nie fachowego .

g
gość

Pan dyrektor spółki, która nic nie robi, bardzo potrzebuje uzasadnić swoje istnienie i myśli, że jak plecie takie bzdury, to mu się uda. Każdy z nas widział różne rzeczy czy tu czy tam i jak chce, to sobie to kupuje za własne pieniądze. Jak wiedza tego Pana opiera się na tym, że widziałem w Paryżu... to śmieszne. Każdy ma smartfon, gdzie może sprawdzić pogodę itp. Niech pan nie marnuje publicznych pieniędzy!

g
gh

Niech Pan się nie da nabrać ,Piotrze autorze .
Ten gość pieprzy takie bzdury ,że aż głowa boli . Co on jeszcze robi na tym stanowisku ?
Panie Piotrze , w parkomatach stosuje się technologie ,które w innych dziedzinach funkcjonują od kilkudziesięciu lat ! Gdzie tutaj mowa o innowacyjności ?
Parkomat w skrócie składa się z obudowy , mechanizmu wrzutowego z analizatorem monet, zatrzaskowego zbiornika monet , płyty sterującej elektroniką ,czytnika kart oraz wyświetlacza ciekłokrystalicznego . Niektóre mają baterie solarowe i akumulatory .
Jeżeli zamówi Pan parkomat z wodotryskiem ,to taki wodotrysk zostanie tam zamontowany !
Kącki zachowuje się tak jakby sprawa dotyczyła technologii kosmicznej .
Tymczasem tutaj mamy do czynienia z banalnym procesem produkcyjnym ,polegającym na składaniu parkomatu z zakupionych gotowych części ,w zależności od wymagań zamawiającego .
Kącki tego Panu nie powie ,bo jest na to za cienki ,ale proszę sobie wyobrazić ,że pod koniec lat 90 w Katowicach funkcjonowały parkomaty na karty ...chipowe i klawiaturę do wpisywania numerów rej. pojazdu ,oczywiście z wyświetlaczami . Wówczas nawet w bankach nie stosowano kart chipowych ,więc takie rozwiązanie było innowacyjne . Całe urządzenie sterujące mieściło się z luzem w ......pudełku po butach ,z tym że obudowa była bardzo okazała .
Kącki tego Panu nie powie ,ale parkomaty w Warszawie zostały zamontowane w 1999r. i trudno mieć pretensje ,że po tylu latach zdecydowano się w końcu na całkowitą wymianę tych urządzeń .Dawanie tego przykładu ,jako przesłanki do zakupu nowych urządzeń jest absurdalne ,skoro chce wymieniać 5 letnie urządzenia ! Ponadto w Warszawie urzędnicy byli myślący i zagwarantowali w umowie z firmą obsługującą strefę płatną ,że na koniec kontraktu zostaną przekazane miastu parkomaty całkowicie wyremontowane !
Tymczasem ,zakładając ,że Kącki wie co mówi ,co nie jest pewne , parkomaty z Kazimierza są wadliwe i zużyte ! Mało tego ,z tego co gada ,wymagają ogromnych nakładów na remont !
W takim razie zadajmy pytanie kto ogłosił przetarg na dostawę parkomatów na tak niekorzystnych dla gminy warunkach ?
Panie Piotrze , widzę ,że więcej rzeczowych informacji dostarczają czytelnicy na forum a urzędnicy plotą trzy po trzy .
Mam propozycję , niech Pan pisze artykuły a my Panu wszystko na forum wyjaśnimy .Szkoda czasu na pytanie urzędników ,bo co który obejmie funkcje to odkrywa przysłowiową Amerykę od nowa .
Tymczasem to Kraków ma w Polsce największe doświadczenie w dziedzinie zarządzania parkowaniem ,bo tutaj w 1988r ,po raz pierwszy w Polsce wprowadzono obszarowe pobieranie opłat jako sposób na ograniczenie deficytu miejsc postojowych.Brak jedynie kontynuacji w tym zarządzaniu i przychodzą wciąż nowi ,chwilowi urzędnicy samorządowi ,którzy dla własnych ambicji zmieniają to czego zmieniać nie trzeba.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3