18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieliśmy przejściowe trudności

Redakcja
Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz
Z powodu trudnej sytuacji finansowej miasto wstrzymało rozpoczynanie nowych inwestycji. Jak długo potrwa zaciskanie pasa?

Fot. Anna Kaczmarz

ROZMOWA. O krakowskich inwestycjach - z wiceprezydentem Krakowa Tadeuszem Trzmielem

- Mieliśmy przejściowe trudności w zakresie płynności finansowej, ale nie ma żadnej korekty jeżeli chodzi o inwestycje strategiczne realizowane na ten rok, czy przygotowywane na kolejne lata. Tymczasowo prezydent wstrzymał inwestycje programowe, które nie miały podpisanych umów o wartości 74 milionów złotych. Wśród tych przedsięwzięć była m.in. przebudowa ul. Bieżanowskiej czy remonty ulic takich jak Prosta czy Śląska.

- Czyli kończymy już rozpoczęte inwestycje, a nie wiadomo jak będzie z nowymi?

- 12 lipca prezydent po decyzjach Regionalnej Izby Obrachunkowej, które pozwoliły na przywrócenie płynności finansowej, podjął decyzję o uruchomieniu niektórych wstrzymanych inwestycji, przykładowo modernizacje ulic Bieżanowskiej, Prostej, Zbrojarzy, Narciarskiej. Realizowane są wszystkie inwestycje strategiczne. Zwolnione zostały też środki na zadania priorytetowe dzielnic, takie jak m.in. remonty chodników, czy montaż oświetlenia. Nie ma także obecnie zagrożenia, aby były wstrzymane inwestycje zapisane w Wieloletnim Programie Finansowym.

- W takim razie jak wygląda sytuacja największych realizowanych inwestycji w mieście?

- Jeżeli chodzi o Centrum Kongresowe, to wykonano pierwszy etap, czyli ściankę szczelinową. Liczymy, że we wrześniu po rozstrzygnięciu przetargu wprowadzimy na budowę wykonawcę centrum, którego budowa ma się zakończyć w 2014 roku. Kończymy budowę stadionu Wisły. 12 października powinna być oddana trybuna zachodnia z pozwoleniem na jej użytkowanie. I dzięki temu do końca rundy jesiennej mecze odbywałyby się z wykorzystaniem czterech trybun, a więc na całym stadionie na 33 tysiące widzów. W zimowej przerwie w rozgrywkach ekstraklasy zostanie zamontowany system oddymiania na trybunie wschodniej. To ostatni element prac. Zakładamy, że zakończą się one na przełomie lutego i marca przyszłego roku. Wtedy nastąpi pełne zakończenie inwestycji. Na przełom października i listopada zaplanowaliśmy natomiast oddanie w całości trzypoziomowego ronda Ofiar Katynia. Jest więc opóźnienie wynikające z warunków atmosferycznych, czyli mocnych opadów w ostatnich tygodniach. Z tego powodu ostatnio znów była prawie tygodniowa przerwa w pracach. Problemy z dużymi opadami deszczu dały się także mocno we znaki przed rokiem.

Trwa budowa linii tramwajowej na Ruczaj. 26 sierpnia chcemy przywrócić ruch tramwajowy na odcinku Kapelanka - Brożka z rozjazdami. Jeżeli warunki pogodowe pozwolą, to chcielibyśmy pod koniec roku uruchomić nową linię na odcinku do ul. Gronostajowej. Zakończenie budowy linii tramwajowej na Ruczaj zaplanowaliśmy na przyszły rok. Na nowej pętli tramwajowej powstanie parking park & ride. Będzie więc tam można zostawić samochód i przesiąść się do tramwaju, którym będzie można dojechać do centrum.

Prowadzone są też procedury przetargowe dotyczące budowy spalarni odpadów, która ma powstać do 2014 roku. Za trzy lata ma zostać również zakończona budowa hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach, która jest realizowana zgodnie z harmonogramem.
- A jak wygląda sytuacja z budową wschodniej obwodnicy, czyli drogi krajowej S7?

- Na razie nie mamy informacji o możliwości jej dalszego finansowania z budżetu państwa, co wstrzymuje jej realizację. Podobno z powodu nowych okoliczności budowy autostrady A2 na razie zabrakło pieniędzy na drogę S7. A jej dalsza realizacja na odcinku węzeł Rybitwy - węzeł Igołomska-Ptaszyckiego była przez nas mocno oczekiwana. Wybudowanie tego odcinka otwierało nam możliwość przebudowy ul. Igołomskiej. Na niej wykonaliśmy na razie naprawy nawierzchni, które gwarantują, że będzie się tam jeździć bezpiecznie przez trzy, cztery lata. Jeżeli droga S7 na razie nie będzie budowana, to przebudowę ul. Igołomskiej podzielimy na etapy i zaczniemy nie od węzła Igołomska - Ptaszyckiego a od odcinka w rejonie węzła przy ul. Brzeskiej.

- Może wcześniej uda się mieszkańcom doczekać na Szybką Kolej Aglomeracyjną?

- Marszałek województwa dokonuje weryfikacji studium dla SKA z 2007 roku. To ma być zrealizowane w tym roku. Natomiast w lipcu podpisaliśmy z Polskimi Liniami Kolejowymi umowę na budowę przystanku Kraków - Balice wraz z modernizacją ul. Balickiej na odcinku 400 metrów. Drugą ważną rzeczą jest urealnienie realizacji łącznicy kolejowej, która ma połączyć przystanki Kraków - Krzemionki oraz Kraków - Zabłocie i będzie przebiegać estakadą. Prezydent Krakowa zabiegał o tę inwestycję i jest decyzja o jej realizacji potwierdzona przez ministra infrastruktury. Łącznica ma powstać w latach 2012 - 2014, dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych. Po jej wybudowaniu, pociągi jeżdżące w kierunku Skawiny, czy Zakopanego nie będą musiały zmieniać kierunku jazdy na dworcu w Płaszowie. To zaoszczędzi około 15-20 minut.

- Miasto wybuduje przystanek dla szybkiej kolei na Grzegórzkach?

- Nie jest na razie przewidziany do realizacji, ponieważ jest koncepcja PLK, aby na odcinku Kraków Główny - Kraków-Płaszów wybudować dla SKA drugą parę torów. Ustaliliśmy, że miasto będzie uczestniczyć w przygotowaniu tej koncepcji. Studium, które ma powstać dla tej inwestycji ma także zawierać przystanek Grzegórzki.

- Planowane są jakieś nowe linie tramwajowe?

- Kolejną inwestycją, którą chcemy realizować jest poprowadzenie linii tramwajowej estakadą z ul. Lipskiej do Wielickiej. Jest to przewidziane na lata 2014 - 2015 i od sytuacji finansowej miasta oraz możliwości dofinansowania unijnego po 2013 roku będzie zależeć, czy uda się przeprowadzić inwestycję w tym okresie. To połączenie byłoby ostatnim elementem pierwszej linii szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa o długości 17,6 km. Nie można też zapomnieć, że w latach 2012 - 2013 będziemy modernizować linię tramwajową z ronda Mogilskiego do placu Centralnego.

Dzięki badaniom potoków ruchu ustaliliśmy także kolejność budowy kolejnych linii tramwajowych. Wyszło, że następne połączenie jakie powinno być realizowane to rondo Mogilskie - Mistrzejowice, ale z przebiegiem przez ulicę Maissnera. W kolejce czeka również budowa połączenia tramwajowego Stella -Sawickiego - Mistrzejowice, a później etapowo budowa tramwaju do Górki Narodowej.
- A kiedy doczekamy się kolejnych podziemnych parkingów?

- Zmieniły się warunki na rynku inwestycyjnym i obecnie nie ma zainteresowanych inwestorów budową parkingów na zasadzie koncesji budowlanej, czyli budowy obiektu i zarządzania nim przez okres określony w umowie. Mieliśmy cztery parkingi w procedurze przetargowej (al. Focha, KS Korona, plac przy skrzyżowaniu ul. Wielopole, Dietla i Starowiślnej, plac Biskupi), ale pozostał tylko jeden - przy al. Focha. W pozostałych unieważniliśmy przetarg bo nie ma chętnych. Rada Miasta podjęła jednak niedawno uchwałę o zwolnieniu z podatku od nieruchomości obiektów parkingowych, które będą ogólnodostępne. Szukamy także innych możliwości finansowania budowy podziemnych parkingów. Przewidujemy też udział finansowy gminy w realizacji tego typu przedsięwzięć, proporcjonalnie do wartości parkingu. Przygotowujemy również model, dzięki któremu część strefy płatnego parkowania można byłoby przekazywać w zarządzanie inwestorowi, który na danym obszarze zbudowałby parking podziemny.

Rozmawiał Piotr Tymczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski