- To nie tylko deklaracje o finansowaniu z budżetu państwa ważnych dla nas inwestycji, ale także zobowiązanie, z którego będziemy mogli rozliczać rząd - tak o kontrakcie dla Małopolski, zatwierdzonym wczoraj przez Radę Ministrów, mówi marszałek Marek Sowa.
Kontrakt to umowa między rządem a samorządem województwa dotycząca finansowania rozwoju regionalnego. Zawiera wykaz inwestycji, które mają powstać w najbliższych latach. Ich wartość to ok. 24 mld zł. - Do tego trzeba dołożyć kolejne 12 miliardów, które zostaną dopisane do kontraktu, gdy uzgodnimy z Komisją Europejską ostateczny kształt Regionalnego Programu Operacyjnego - mówi marszałek Sowa.
Jakie są gwarancje, że rząd wywiąże się z obietnic finansowania dużych inwestycji, zwłaszcza drogowych i kolejowych? Zatwierdzony wczoraj kontrakt ma być podpisany przez minister rozwoju Marię Wasiak oraz marszałka Marka Sowę 13 listopada. Ale to tylko umowa ramowa, bez zapisów o możliwości dochodzenia roszczeń z tytułu niewywiązania się ze zobowiązań.
- Gdy do kontraktu zostaną dopisane pieniądze z unijnych programów, podpiszemy drugą umowę, tym razem cywilnoprawną i na jej podstawie będziemy mogli nawet pozwać rząd do sądu - twierdzi Marek Sowa.
Według marszałka kontrakt to duży sukces, bo znalazły się w nim inwestycje, o które Małopolska zabiegała od lat. To choćby droga ekspresowa S7, budowa nowej trasy Brzesko - Nowy Sącz oraz nowa linia kolejowa Podłęże - Piekiełko.
Przymierzające się do przejęcia władzy w regionie Prawo i Sprawiedliwość chciałoby jeszcze więcej inwestycji. - Droga do Nowego Sącza powinna być ekspresowa, tymczasem takiej się nie planuje. Może należałoby też budować drogę z Gorlic do Tarnowa. W kontrakcie brakuje ponadto Beskidzkiej Drogi Integracyjnej albo przebudowy zakopianki w rejonie Nowego Targu - wylicza Grzegorz Biedroń, szef klubu PiS w małopolskim sejmiku.
Jego zdaniem problemem jest nie tyle sam wykaz inwestycji, ile możliwość ich zrealizowania. - A z tym w Małopolsce mamy poważny kłopot, bo przygotowanie projektów idzie słabo i nawet zagwarantowanie pieniędzy nie oznacza, że dana inwestycja rzeczywiście powstanie - dodaje Grzegorz Biedroń.
Marszałek Sowa też jest zdania, że jeśli coś przeszkodzi w realizacji tak wielkiego programu inwestycyjnego, to trudności z uzyskaniem decyzji środowiskowych i budowlanych, a nie brak pieniędzy.
Najważniejsze inwestycje zapisane w kontrakcie
Drogi
* S-7 na odcinku Lubień - Rabka (3,46 mld zł)
* S7-na odcinku granica województwa małopolskiego - węzeł Igołomska w Krakowie (2,89 mld zł)
* S-1 z obwodnicą Oświęcimia (3,8 mld zł)
* Przygotowanie dokumentacji dla drogi krajowej Brzesko - Nowy Sącz i budowa odcinka Łososina Dolna - Nowy Sącz po (500 mln zł)
* Obwodnice: Zabierzowa (400 mln zł), Zatora (46 mln zł), Dąbrowy Tarnowskiej (220 mln zł), Nowego Sącza (30 mln zł)
Projekty kolejowe
* Prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej (1,7 mld złotych)
* Modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków (1,68 mld zł)
* Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki (359,8 mln zł)
* Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark (Mszana Dolna) oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz (6 mld zł)
Ochrona zdrowia
* Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim (wieloletni program rządowy o szacunkowej wartości 1,23 mld zł. Dofinansowanie z budżetu państwa ma wynieść 800 mln zł).
* Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie (wieloletni program rządowy, wartość kosztorysowa - 201,3 mln zł).
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?