Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miłość rozkwita, gdy podlewa ją prawda

Urszula Wolak
Urszula Wolak
Subtelnie kreowane bohaterki przez Cate Blanchett i Rooney Marę na długo zapadają w pamięć
Subtelnie kreowane bohaterki przez Cate Blanchett i Rooney Marę na długo zapadają w pamięć fot. Archiwum
Kontrolę nad filmem Carol w reżyserii Todda Haynesa przejęły dwie aktorki - zjawiskowa Cate Blanchett i magnetyczna Rooney Mara

„Nominowany do Oscarów w 6 kategoriach - w tym za najlepszy scenariusz adaptowany oraz dla pierwszo- i drugoplanowej aktorki - najpiękniejszy film o miłości ostatnich lat” - tak pisze o filmie „Carol” gazeta „The Guardian”.

To film pełen emocji i wysmakowanych obrazów (Złota Żaba Camerimage dla Eda Lachmana za zdjęcia) melodramat z brawurowymi kobiecymi kreacjami. W rolach głównych występuje wyróżniona Oscarem Cate Blanchett („Blue Jasmine”), której partneruje nagrodzona w Cannes za najlepszą rolę żeńską jedna z najciekawszych aktorek młodego pokolenia, Rooney Mara („Dziewczyna z tatuażem”).

Miłość w Nowym Jorku
„Carol” jest adaptacją słynnej powieści Patricii Highsmith w reżyserii Todda Haynesa, twórcy „I Am Not There”, „Idola” i „Daleko od nieba”. Akcja filmu skupia się na relacji dwóch kobiet: młodej, aspirującej fotografki oraz zamężnej dojrzałej kobiety, w której dorasta decyzja o rozwodzie. Poznają się przypadkowo w ogarniętym szałem bożonarodzeniowych zakupów Nowym Jorku. Od pierwszego spotkania rodzi się między nimi fascynacja, która szybko przeradza się w uczucie silniejsze, niż nakazy obyczajowe epoki, w której żyją.

Światowa premiera filmu odbyła się podczas ostatniego festiwalu filmowego w Cannes, gdzie Rooney Mara otrzymała nagrodę za najlepszą rolę, żeńską. Film otrzymał w tym roku pięć nominacji do Złotych Globów, a także rekordową liczbę nominacji do nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej BAFTA.

- Ten film opowiada o dwóch bardzo różnych kobietach, które zauważają się i podążają w swoją stronę, aż do chwili, kiedy już bardziej nie można się do _siebie zbliżyć - powiedział _Todd Haynes.

Ambiwalentna epoka
„Carol” maluje sugestywny obraz przejściowego okresu, jakim były powojenne lata pięćdziesiąte.

Ameryka jest jednocześnie przesycona atmosferą paranoi oraz optymizmu. Czasy te pozwoliły zaistnieć wielu nowatorskim twórcom, między innymi 28-letniej pisarce powieści kryminalnych Patricii Highsmith, która napisała swoją drugą powieść, „The Price of Salt”, o wyjątkowym uczuciu i związku dwóch mieszkanek Nowego Jorku - Therese Belivet i Carol Aird. Otwartość, z jaką Highsmith opisuje w książce, opublikowanej w 1952 roku, seksualne doznania, czyni z niej jedną z przełomowych powieści literackich tej ery. Scenariusz, na podstawie powieści Highsmith wyszedł spod ręki nominowanej do nagrody Emmy pisarki Phyllis Nagy („Pani Harris”).

Ambicją Haynesa było pokazanie kontrowersyjnego związku Therese i Carol w sposób, który pozwoli uchwycić w filmie nastroje społeczne lat pięćdziesiątych. - Film pokazuje wyjątkowy okres w historii, w którym społeczeństwo podążało ustaloną ścieżką - mówi Haynes. Carol uświadamia sobie jałowość małżeństwa z Hargem, zamożnym bankierem inwestycyjnym. Odzwierciedleniem dylematów Carol jest sytuacja Therese, równie zagubionej w relacji z oddanym jej narzeczonym, Richardem. Naruszenie ustalonego modelu relacji jest kołem napędowym fabuły.

Miłość podlana prawdą
„Carol” to historia miłosna, która pokazuje, że miłość najpiękniej rozkwita podlewana prawdą.

- Jeżeli jesteś emocjonalnie szczery wobec siebie i __swoich przekonań, być może nie wydarzą się żadne wspaniałe rzeczy, ale ty staniesz się lepszą osobą - mówi scenarzystka Phyllis Nagy. Emocjonalny zamęt, jaki przeżywają główne postaci filmu, wynika z faktu, iż zarówno Carol, jak i Therese zbudowały swoje światy na konwencjonalnych zasadach.

Producentka Elizabeth Karlsen dostrzegła piękno, jakie Nagy uchwyciła w swojej adaptacji, podsumowując krótko: „to był świetny materiał”.

Dzięki prowadzonym pewną ręką Haynesa aktorkom, które stworzyły śmiałe i bezkompromisowe kreacje - Carol i Therese - motywy przewodnie filmu stają się dla nas oczywiste.

Reż. Todd Haynes, USA

„Carol”

{Agrafka, ARS, Cinema City Bonarka, Multikino, Kino Pod Baranami}

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski