Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Młodzi są jacyś inni. I dobrze! Chcą być wolni, tworzą firmy

Zbigniew Bartuś
Nowy biznes. Najmłodsi polscy przedsiębiorcy nie pamiętają siermiężnych czasów PRL-u. Urodzili się w wolnej Polsce i choć są wobec niej krytyczni, patrzą w przyszłość z entuzjazmem. Są przy tym patriotami, którzy... pragną podbić świat

Dwie trzecie młodych polskich przedsiębiorców, przepytanych przez sieć Business Link, za największą barierę rozwoju uważa wysokie obciążenia podatkowe. Zarazem są zdania, że rząd nie pomaga tworzącym się firmom, czyli start-upom. A właśnie taka pomoc pozwoliłaby skutecznie zmniejszyć skalę bezrobocia w Polsce.

Przeciętny właściciel start- -upu ma 27 lat, dorastał w wolnej Polsce. Czuje się gospodarczym patriotą, a więc z jednej strony chce pracować w kraju i dla kraju, a z drugiej – oczekuje większego wsparcia dla rodzimych firm. Jeżdżąc po świecie przekonał się bowiem, że w rozwiniętych krajach wsparcie takie jest normą.

Chociaż młodzi wskazują na liczne bariery – wysokie podatki czy składki ZUS (pisaliśmy o tym w „Forum” kilka tygodni temu) – uważają, że Polska jest dobrym miejscem do zakładania firm i że jest teraz ku temu dobry czas.

Jednocześnie niemal wszyscy (93 proc.) twierdzą, że prowadzenia biznesu muszą się uczyć niemal samodzielnie, gdyż polskie uczelnie w ogóle do tego nie przygotowują. Świadczy to o fiasku dotychczasowych programów nauczania przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych oraz wyższych i wymaga szybkiej reakcji odpowiedzialnych za edukację decydentów.

Na własnych błędach

Skąd start-upowcy czerpią wiedzę o prowadzeniu firmy? Trzy czwarte bazuje na własnych błędach, połowa korzysta z inkubatorów przedsiębiorczości oraz „inspirujących spotkań”, a jedna trzecia – z tzw. akceleratorów („przyspieszaczy”) biznesu, takich jak Business Link, działający w ramach programu Polska Przedsiębiorcza.

Młodzi są przy tym niezwykle ambitni – dwie trzecie z nich chce zostać liderami rynku, niewiele mniej pragnie rozsławiać Polskę zagranicą.

– W tzw. pokoleniu Y, czyli urodzonym po roku 1989, szczególnie widoczna jest potrzeba niezależności. Młodzi preferują mniej sformalizowany, a bardziej samodzielny i niezależny styl pracy, co wiąże się również z wysoką potrzebą twórczości – opisuje Aleksandra Burżacka z Business Link zwracając uwagę, że potrzeba niezależności (na którą wskazało 83 proc. badanych) o wiele silniej motywuje młodych do zakładania firm niż niepewność znalezienia pracy na etacie (40 proc.). Ponad połowa badanych stwierdziła, że woli pracować na swoim, niż u kogoś. Ich zdaniem daje to o wiele większe możliwości rozwoju, a zarazem – zarobienia dużych pieniędzy na realizację własnych planów.

Gwiezdny czas

Co ciekawe, znaczny odsetek start-upowców myśli nie tylko o inwestowaniu w siebie i swych najbliższych. Aż jedna czwarta chciałaby rozwiązywać problemy i zaspokajać realne potrzeby innych ludzi.

Przemek Kuśmierek, założyciel Migam.pl, pragnie odmienić świat osób niesłyszących. – Żyjemy w czasie idealnym do rozwoju start-upów. Jeszcze nigdy w historii osoby, którym się chce, nie miały takich możliwości, jak my teraz. W Polsce pieniędzy na rozpoczęcie działalności jest dużo. Modne jest też inwestowanie w start-upy, powstają nowe inkubatory, akceleratory, mentorzy, aniołowie i venture capital. Obecnie w Polsce odbywa się co roku ponad 100 konkursów na start-up z nagrodą pieniężną… – wylicza Przemek.

Dodaje, że bardzo go cieszy życie „w ciekawych czasach, w których nie musimy walczyć o wolność i niepodległość, a możemy podbijać zagraniczne rynki”. Chciałby w przyszłości kupić np. niemiecką firmę ze swojej branży.

Wraz z wejściem na rynek pokolenia Y żegnamy też chyba ostatecznie tradycyjną polską bylejakość. Aż 87 proc. młodych stawia zdecydowanie na jakość i efektywność wykonywanej pracy (87 proc.), nie rezygnując przy tym z troski o ludzi i otoczenie.

Ponad dwie trzecie uważa, że polskie start-upy powinny być oparte na świeżych, innowacyjnych pomysłach – i to nie tylko w skali krajowej, ale i globalnej, by skutecznie rywalizować z zagraniczną konkurencją. Wierzą, że to możliwe, bo ich zdaniem Polska ma dużą liczbę dobrze wykształconych specjalistów.

Napisz do autora:
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski