18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Montaż elektrycznej bramy

(JM)
Uchylna brama garażowa nie wymaga instalowania napędu
Uchylna brama garażowa nie wymaga instalowania napędu Fot. FAAC
Praktyczne rady. Sprawne funkcjonowanie bramy do garażu zapewni staranność prac.

Wiele osób wychodzi z założenia, że bramę garażową trzeba montować jak najszybciej, jeszcze przed ukończeniem prac w budynku. Dzięki temu z garażu możemy zacząć korzystać wcześniej.

Niedopasowane gabaryty
Warto jednak okazać nieco więcej cierpliwości i zamontować bramę wraz z napędem dopiero po wykonaniu ostatnich szlifów, takich jak otynkowanie ścian bocznych, położenie posadzki wewnątrz garażu czy wykonanie elewacji zewnętrznej. Po pierwsze – prace te wykonuje się dużo łatwiej, jeśli nie musimy uważać na wrażliwe elementy bramy. Po drugie – niwelujemy ryzyko zanieczyszczenia mechanizmów materiałami sypkimi.

Z doświadczenia ekip montażowych nierzadko wynika, że inwestor nie dostosował wielkości otworu garażowego do rodzaju wybranej bramy i możliwości napędu automatycznego.

– W przypadku gdy wylot garażu jest zbyt mały, za wąski, za niski lub po prostu nierówny, z czasem pojawią się problemy w postaci zacinania się mechanizmu bądź prowadzącej do __awarii, nieprawidłowej pracy siłowników – _mówi Sławomir Baran, ekspert zajmującej się automatyką do bram marki FAAC. – Z drugiej strony zbyt duże, niepokryte przez bramę przestrzenie oznaczają spore straty cieplne, co w przypadku garaży ogrzewanych godzi w ogólną efektywność energetyczną budynku. No i będzie to też __zachęta dla włamywacza, który będzie mógł takie drzwi bez problemu podważyć – _przestrzega ekspert.

Nie ten napęd
Na rynku dostępnych jest obecnie sporo modeli napędów automatycznych do bram (garażowych i wjazdowych), różniących się między sobą m.in. mocą silnika, poziomem zastoso- wanego napięcia elektrycznego czy rodzajem samego mechanizmu. Aby dokonać właściwego wyboru dla danej bramy, często potrzeba niemałego doświadczenia. Dlatego też warto przedyskutować temat ze specjalistą lub producentem.

– Najważniejsze dane to wymiary i waga drzwi garażowych oraz przewidziana częstotliwość użytkowania. Błędem jest kupowanie napędu obsługującego bramę o masie zbliżonej do bramy – siłowniki pracują wówczas na maksymalnym obciążeniu, co prowadzi do nadmiernej eksploatacji zarówno automatyki, jak i naszych nerwów – ostrzega Sławomir Baran.

W przypadku wszystkich bram garażowych egzamin zda praktycznie każdy rodzaj automatyki. Nie oznacza to jednak, że można ją instalować w sposób dowolny. Napęd do bram segmentowych zawsze montuje się pod sufitem, łącząc ze skrzydłem ruchomym ramieniem. W wariancie bocznym miejsce na mechanizm znajduje się na nadprożu (napęd taki powinien mieć większą niż w wariancie górnym siłę ciągnięcia i pchania). Jeśli nie jesteśmy posiadaczami bramy rolowanej (sprzedaje się je wyłącznie z uprzednio zainstalowanym napędem elektrycznym), nie zdawajmy się na swoją intuicję – o pomoc poprośmy profesjonalną ekipę montażową.

Prowadnice źle poprowadzone
Zaniedbanie, które może narazić na szwank nie tylko nasz portfel, ale też – bez cienia przesady – zdrowie i życie domowników. Powinniśmy dołożyć wszelkich możliwych starań, by odpowiednio wypoziomować prowadnice, po których poruszają się drzwi garażu.

Nieprawidłowości na tym etapie montażu poważnie utrudnią pracę napędu w przyszłości. Stabilne podwieszenie pod sufitem szyn odgrywa zaś bardzo istotną rolę w przypadku bram segmentowych – jeśli ten element zbagatelizujemy, drzwi mogą w końcu wypaść z konstrukcji i... wylądować na naszej głowie.

Bagatelizowanie kwestii konserwacji napędu to bodaj jeden z najczęściej spotykanych błędów. Szczególnie dokładnie powinniśmy się przyjrzeć mechanizmowi przeciążeniowemu oraz fotokomórce. Śnieg, mróz lub kurz mogą zakłócić pracę tych mechanizmów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski