Wiele osób wychodzi z założenia, że bramę garażową trzeba montować jak najszybciej, jeszcze przed ukończeniem prac w budynku. Dzięki temu z garażu możemy zacząć korzystać wcześniej.
Niedopasowane gabaryty
Warto jednak okazać nieco więcej cierpliwości i zamontować bramę wraz z napędem dopiero po wykonaniu ostatnich szlifów, takich jak otynkowanie ścian bocznych, położenie posadzki wewnątrz garażu czy wykonanie elewacji zewnętrznej. Po pierwsze – prace te wykonuje się dużo łatwiej, jeśli nie musimy uważać na wrażliwe elementy bramy. Po drugie – niwelujemy ryzyko zanieczyszczenia mechanizmów materiałami sypkimi.
Z doświadczenia ekip montażowych nierzadko wynika, że inwestor nie dostosował wielkości otworu garażowego do rodzaju wybranej bramy i możliwości napędu automatycznego.
– W przypadku gdy wylot garażu jest zbyt mały, za wąski, za niski lub po prostu nierówny, z czasem pojawią się problemy w postaci zacinania się mechanizmu bądź prowadzącej do __awarii, nieprawidłowej pracy siłowników – _mówi Sławomir Baran, ekspert zajmującej się automatyką do bram marki FAAC. – Z drugiej strony zbyt duże, niepokryte przez bramę przestrzenie oznaczają spore straty cieplne, co w przypadku garaży ogrzewanych godzi w ogólną efektywność energetyczną budynku. No i będzie to też __zachęta dla włamywacza, który będzie mógł takie drzwi bez problemu podważyć – _przestrzega ekspert.
Nie ten napęd
Na rynku dostępnych jest obecnie sporo modeli napędów automatycznych do bram (garażowych i wjazdowych), różniących się między sobą m.in. mocą silnika, poziomem zastoso- wanego napięcia elektrycznego czy rodzajem samego mechanizmu. Aby dokonać właściwego wyboru dla danej bramy, często potrzeba niemałego doświadczenia. Dlatego też warto przedyskutować temat ze specjalistą lub producentem.
– Najważniejsze dane to wymiary i waga drzwi garażowych oraz przewidziana częstotliwość użytkowania. Błędem jest kupowanie napędu obsługującego bramę o masie zbliżonej do bramy – siłowniki pracują wówczas na maksymalnym obciążeniu, co prowadzi do nadmiernej eksploatacji zarówno automatyki, jak i naszych nerwów – ostrzega Sławomir Baran.
W przypadku wszystkich bram garażowych egzamin zda praktycznie każdy rodzaj automatyki. Nie oznacza to jednak, że można ją instalować w sposób dowolny. Napęd do bram segmentowych zawsze montuje się pod sufitem, łącząc ze skrzydłem ruchomym ramieniem. W wariancie bocznym miejsce na mechanizm znajduje się na nadprożu (napęd taki powinien mieć większą niż w wariancie górnym siłę ciągnięcia i pchania). Jeśli nie jesteśmy posiadaczami bramy rolowanej (sprzedaje się je wyłącznie z uprzednio zainstalowanym napędem elektrycznym), nie zdawajmy się na swoją intuicję – o pomoc poprośmy profesjonalną ekipę montażową.
Prowadnice źle poprowadzone
Zaniedbanie, które może narazić na szwank nie tylko nasz portfel, ale też – bez cienia przesady – zdrowie i życie domowników. Powinniśmy dołożyć wszelkich możliwych starań, by odpowiednio wypoziomować prowadnice, po których poruszają się drzwi garażu.
Nieprawidłowości na tym etapie montażu poważnie utrudnią pracę napędu w przyszłości. Stabilne podwieszenie pod sufitem szyn odgrywa zaś bardzo istotną rolę w przypadku bram segmentowych – jeśli ten element zbagatelizujemy, drzwi mogą w końcu wypaść z konstrukcji i... wylądować na naszej głowie.
Bagatelizowanie kwestii konserwacji napędu to bodaj jeden z najczęściej spotykanych błędów. Szczególnie dokładnie powinniśmy się przyjrzeć mechanizmowi przeciążeniowemu oraz fotokomórce. Śnieg, mróz lub kurz mogą zakłócić pracę tych mechanizmów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?