Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Motoryzacyjny tort w Polsce jest dostatecznie duży dla wszystkich

Janusz Michalczak
Toyota Auris, auto z pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się pojazdów w Polsce. Dostępne również w wersji hybrydowej
Toyota Auris, auto z pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się pojazdów w Polsce. Dostępne również w wersji hybrydowej FOT. TOYOTA
Rynek sprzedaży nowych samochodów. Liderami wśród aut osobowych są Skoda, Volkswagen oraz Toyota.

Gdyby sprzedaż samochodów była miernikiem stanu gospodarki, to moglibyśmy powiedzieć, że mamy dziś wyjątkową koniunkturę. Niemal wszystkie funkcjonujące na rynku krajowym firmy dilerskie notują w segmencie aut osobowych wzrosty sprzedaży.

Popularne małe auta i crossovery

Dilerzy potwierdzają, że sprzedaż aut w pierwszym kwartale napędzały małe i średnie firmy, zainteresowane zakupem samochodów z homologacją ciężarową. Np. Polska Grupa Dealerów (PGD) zanotowała najwyższy jej poziom w grupie tak popularnych marek jak np. Ford, który były bardzo dobrze przygotowany na zwiększone zainteresowanie autami z kratką. W drugim kwartale natomiast wyraźnie wzrósł udział klientów indywidualnych.

– Najlepiej sprzedającym się modelem w krakowskim Centrum Motoryzacyjnym Krzemionki był Ford Focus – stwierdza Łukasz Wesołowski, dyrektor handlowy Centrum. – Równocześnie widać dwie rynkowe tendencje. Pierwszą, już znaną, ale coraz wyraźniej widoczną, jest rosnąca popularność samochodów określanych mianem crossover, do których należą Suzuki S-Cross, Hyundai ix35 oraz Nissan Qashqai, teraz dostępny w nowej wersji. Drugą jest duże zainteresowanie mniejszymi samochodami, typu Ford Fiesta, Suzuki Swift, Nissan Micra, Hyundai i20.

W segmencie samochodów dostawczych wzrost sięga 9 proc., a pamiętajmy, że panuje w nim duża sezonowość. Szczyt sprzedaży przypada na przełom trzeciego i czwartego kwartału. – Będzie bardzo ciekawie – prognozuje Łukasz Wesołowski z PGD. – Silnym argumentem dla przedsiębiorców, wskazującym, że czas odnowić flotę, będzie nowa, rozszerzona gama aut dostawczych Forda – Transit, Custom i wracający na rynek Courier – funkcjonalnych, ekonomicznych, w tym z napędem na cztery koła.

12,7-proc., rekordowy poziom sprzedaży osiągnęły w czerwcu marki Renault i Dacia. Jest to najwyższy miesięczny udział obydwu marek w polskim rynku od roku 1998! Na koniec czerwca marka Renault zajmuje drugie, po Fiacie, miejsce na rynku samochodów dostawczych oraz szóste w całym rynku aut osobowych i dostawczych.

Pogoda sprzyja bogatym

Minione półrocze należało do marek segmentu premium, czyli samochodów najdroższych i najlepiej wyposażonych. O ile wzrost sprzedaży nowych samochodów w Polsce wyniósł prawie 19 proc. w porównaniu do I półrocza 2013 roku, to w segmencie premium dynamika przekroczyła 35 proc.

W pierwszym kwartale zarejestrowano w Polsce aż 203 nowe samochody marki Por­sche. To dwa razy tyle co w analogicznym okresie roku minionego. Rekordy bije również firma Sobiesław Zasada Ltd., diler Mercedesa. – W minionym półroczu odnotowaliśmy 30 procentowy wzrost sprzedaży, ale w segmencie AMG, to jest aut usportowionych, aż 773-procentowy – podkreśla Dariusz Zborowski, szef sprzedaży Sobiesław Zasada Ltd.

– Zdecydowanie ponad średnią wybiło się również Infiniti, bowiem wzrost w tej marce wyniósł aż 380 proc. Oczywiście w dużej mierze wpływ na sprzedaż miała oferta samochodów z homologacją ciężarową, ale nie tylko – zastrzega Grzegorz Szczypior, dyrektor generalny Infiniti Polska. – Niezmiennie dobrze sprzedaje QX70, przebojem zaś staje się najmłodszy w gamie model Q50, szczególnie w wersji z napędem hybrydowym.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2014 roku klienci kupili i zarejestrowali 24 269 aut tej marki, o 32,38 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,94 proc. Na pozycji wicelidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 16 946 sztuk, tj. o 24,32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki wyniósł 9,74 proc.

Na trzecim miejscu zaklasyfikowała się Toyota. W 2014 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 16 153 samochody, o 42,09 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,28 proc. – Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza modele z silnikami hybrydowymi – Aurisa i Yarisa – stwierdza Tomasz Walbiner z firmy ANWA w Krakowie.

– W skali kraju sprzedawaliśmy ich jeszcze trzy lata temu kilkaset, a obecnie ponad 2 tys. sztuk. Mamy świadomość, że budowanie pozycji tych ekonomicznych i zarazem ekologicznych aut jest procesem długotrwałym, wiążącym się ze zmianą przyzwyczajeń użytkowników samochodów.

Napisz do autora:
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski