Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK chce kupić 100 autobusów

Redakcja
KOMUNIKACJA. Gdyby nie fiasko wprowadzenia kolejnej konkurencyjnej firmy do krakowskiej komunikacji zbiorowej - MPK nie kupiłoby w tym roku ani jednego nowego autobusu. Musiało jednak teraz pozyskać kilkanaście pojazdów. To jednak nie koniec, gdyż właśnie ogłosiło zamiar kupienia... 100 autobusów.

Od 2004 roku MPK kupiło 267 nowych pojazdów, w tym m.in. w 2007 - 57, w 2008 - 50, a w 2009 roku - 42. Ten rok był pod tym względem najgorszy, gdyż wprawdzie pojawiły się nowe autobusy, ale była to dostawa z kontraktu z poprzedniego roku.

Już w kwietniu Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego, po wygranym przetargu, miało przejąć od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego obsługę siedmiu linii autobusowych. Nowy przewoźnik nie wystartował jednak ani w kwietniu, ani w czerwcu (to był drugi termin), nie ruszył także w październiku - co obiecywano. A ponieważ MPK miało mieć zmniejszony zakres pracy - nie planowano zakupu nowego taboru, choć trzeba było wycofać z ruchu niektóre stare pojazdy. Po ostatecznym fiasku przetargu - postanowiono załatać dziurę. Z tego powodu ogłoszono przetarg na zakup 16 autobusów, ośmiu krótkich (12-metrowych) oraz ośmiu przegubowych. Zdecydowano się na mercedesy za ok. 19 mln zł. - Autobusy powinny się pojawić na przełomie lutego i marca - powiedział nam Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK.

To jednak nie koniec, gdyż - jak się dowiedzieliśmy - MPK rozpisało właśnie przetarg na zakup aż stu autobusów, w tym 27 przegubowych i 73 autobusów krótkich. To pierwszy tak duży przetarg MPK, a zarazem nietypowy.

- Przetarg jest jeden, ale został rozpisany na cztery lata - od 2011 do 2014 roku; pierwsza dostawa, kilkunastu pojazdów ma być już w przyszłym roku, po ponad dwadzieścia w kolejnych latach. Przy tak dużym zamówieniu oczekujemy korzystnej ceny i ofert od dobrych producentów - mówi prezes Palenica. - Postanowiliśmy wymienić tabor z naszej zajezdni Płaszów; średnia wieku parkujących tam scanii to 14 lat, a są pojazdy, które przejechały już 1,3 miliona kilometrów, gdy 800 tysięcy to już jest dużo.

Wszystkie nowe pojazdy mają mieć m.in. klimatyzację, będą wyposażone w automaty do sprzedaży biletów jednorazowych i obsługi Krakowskiej Karty Miejskiej, a także w monitoring wnętrza.

Tak duży zakup od jednego producenta sprawi także, że tabor będzie bardziej jednorodny. Obecnie MPK ma bowiem m.in. scanie, solarisy, jelcze, mercedesy, many i autosany. Na dodatek autobusy powinny jeździć nie dłużej niż 8 - 10 lat.

- Średnia wieku naszych wszystkich pojazdów to około siedem lat i jest to w miarę przyzwoity wynik. Najstarsza, scania, ma 19 lat i nadal, bezpiecznie, jeździ po Krakowie - mówi Zbigniew Palenica.

(J.ŚW)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski