Fot. Urząd Marszałkowski
ROZMOWA z ROMANEM CIEPIELĄ, wicemarszałkiem województwa małopolskiego.
- To jest realne. Przecież realizujemy trzy wielkie inwestycje, dzięki którym dwie trzecie obszaru Małopolski zostanie znakomicie skomunikowane z Krakowem. Mowa o autostradzie A4, drodze ekspresowej S7, której budowa wprawdzie się opóźnia, ale na pewno się rozpocznie oraz modernizacji linii kolejowej E-30. Trochę dłużej trzeba będzie poczekać na dwupasmówkę do Nowego Sącza, ale i tu podjęliśmy już przygotowania.
- Plany inwestycyjne są piękne. Gdzie samorząd znajdzie pieniądze na ich realizację?
- Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego wyznacza zadania nie tylko dla samorządu regionalnego. Bierzemy pod uwagę także te inwestycje, które powinny być finansowane z budżetu państwa. Do roku 2014 będziemy mieć przygotowane projekty, z uzgodnieniami środowiskowymi i społecznymi. Będzie je można sfinansować z unijnych funduszy w perspektywie 2014-2020, którymi w znacznej części będą dysponować samorządy regionalne.
- Na ile wskazanie Krakowa jako ważnego międzynarodowego węzła transportowego może pomóc w pozyskaniu funduszy na inwestycje komunikacyjne?
- Kraków jest już takim węzłem na osi równoleżnikowej - ma linię kolejową E-30 oraz autostradę A4, a także międzynarodowy port lotniczy. Chcemy, by w sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) znalazły się także połączenia południkowe, np. linia kolejowa Kraków - Preszow. Projekt budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 zakłada wydzielenie 40 mld zł na rozbudowę sieci TEN-T. I jeśli chcemy wygrać batalię o te pieniądze, to polskiemu rządowi i Komisji Europejskiej musimy dać poważne argumenty, a Kraków jako międzynarodowy węzeł transportowy jest właśnie takim mocnym atutem.
- Unia Europejska stawia teraz na kolej? A Małopolska? Czy postawimy na kolej aglomeracyjną, czy też może na metro w Krakowie? A może na jedno i drugie?
- Małopolska już stawia na kolej. Po roku 2014 podróż pociągiem z Rzeszowa do Krakowa potrwa godzinę i dwadzieścia minut. Podobnie będzie na trasie Kraków - Katowice. A do tego będziemy mieć szybką kolej do Warszawy. To są fakty.
- A plany?
- Bardzo liczymy na linię kolejową Kraków - Preszow, nie tylko budowę nowego połączenia Podłęże - Piekiełko, ale modernizację całej tej trasy, która znajdzie się w korytarzu TEN-T. Jesteśmy realistami - ta inwestycja powinna być przygotowana do roku 2020. Kolej aglomeracyjna nie będzie bytem wydzielonym, powstanie w ramach istniejącej sieci przy wykorzystaniu nowego taboru i nowej organizacji ruchu, którą wprowadzimy w 2013 roku. W sprawie metra przede wszystkim trzeba zdefiniować, co mamy na myśli. Czy chodzi o pełną głęboko posadowioną kolej miejską czy też o pre-metro wykorzystujące częściowo istniejące trakty komunikacyjne. To sam Kraków musi się wypowiedzieć, czy w ciągu najbliższych 10 lat będzie w stanie podołać przygotowaniom do tego przedsięwzięcia. Oczywiście, takiej inwestycji miasto samo nie udźwignie, ale impuls musi wyjść z Krakowa. Strategia dla Małopolski jest gotowa na takie wyzwanie.
Rozmawiał Grzegorz Skowron
Strategiczne inwestycje komunikacyjne
* Rozwój transportu aglomeracyjnego Krakowa
* Włączenie Małopolski do sieci kolei dużych prędkości
* Linia kolejowa Kraków - Podłęże - Piekiełko wraz z modernizacją linii Nowy Sącz - Muszyna - granica państwa
* Budowa sieci lotnisk lokalnych
* Droga ekspresowa S7
* Beskidzka Droga Integracyjna
* Połączenie dwupasmowe Kraków - Olkusz
* Droga Kraków - Nowy Sącz
* Droga Tarnów - Kielce
* Budowa obwodnic Krakowa, Tarnowa i Nowego Sącza
* Budowa i rozbudowa węzłów autostradowych na A4 (m.in. Rudno i Byczyna)
* Modernizacja "zakopianki" na odcinku Lubień - Nowy Targ
Na łamach "Dziennika Polskiego" prezentujemy poglądy ekspertów i przedstawicieli samorządów zaangażowanych w przygotowanie Strategii Rozwoju Małopolski na lata 2011-2020. Pytamy ich o to, jak wykorzystać potencjał regionu, co może stanowić barierę w rozwoju Małopolski.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?