W ubiegłym roku w ramach gminnej zbiórki azbestu od mieszkańców trzebińskich osiedli i sołectw wywieziono i zutylizowano ponad 450 ton groźnych odpadów. Na uwagę zasługuje fakt, że akcja była w całości finansowana ze środków własnych gminy, a na ten cel przeznaczono prawie 140 tys. zł. W sumie azbest wywieziono z 211 prywatnych posesji. Odpady trafiły do miejsca ich ostatecznej utylizacji czyli na składowisko odpadów niebezpiecznych w Tarnowie.
Gdyby przeliczyć, ile azbestu wywieziono z terenu gminy od 2003 roku, gdy zainicjowano bezpłatną zbiórkę, wychodzi, że aż 2550 ton. Na ten cel wydatkowano aż 803 tys. zł, z czego 553 tys. zł wyłożyła gmina z własnej kieszeni. Resztę niezbędnych środków przekazał powiat chrzanowski. Urzędnicy przekonują, że pieniądze nie poszły na marne, ale przyniosły wymierne efekty. Dzięki temu udało się ograniczyć przypadki powstawania w gminie dzikich wysypisk śmieci zawierających azbest, a także ograniczyć negatywny wpływ tego odpadu na środowisko naturalne.
- W tym roku w budżecie gminy Trzebinia zarezerwowano na wywóz azbestu 150 tys. zł. To pozwoli pozbyć się groźnego odpadu z ponad 200 posesji. Zainteresowane osoby proszone są o kontakt z referatem gospodarki komunalnej. Na razie na realizację czeka w magistracie tyko 7 wniosków, ale chętni na pewno się znajdą. Jesteśmy chyba jedyną gminą, gdzie do bezpłatnego wywozu azbestu nie tworzą się długie kolejki, ale jest on realizowany praktycznie na bieżąco - mówi Robert Siwek, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Trzebini.
Z opracowania Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN w Krakowie wynika, że na terenie gminy Trzebinia znajduje się jeszcze około 6,5 tys. ton wyrobów azbestowych. To przede wszystkim pokrycia dachowe i płyty osłaniające ściany budynków. Jeżeli wywóz będzie realizowany w takim tempie, jak dotychczas, Trzebinia nie powinna mieć problemów ze zrealizowaniem unijnych wytycznych. Zgodnie z nimi cały azbest powinien zostać usunięty z terenu Polski do 2032 roku.
Warto nadmienić, że aktualnie usunięcie azbestu jest zadaniem własnym gminy, a nie jak miało to miejsce wcześniej zadaniem własnym powiatu. Oczywiście samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie zadania z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwoty przyznawanych dotacji nie są jednak zbyt duże i większą część pieniędzy na ten cel gminy i tak muszą wyłożyć z własnych budżetów.
(LIZ)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?